Τρίτη 9 Ιουνίου 2015

ΚΙΝΑ-ΓΕΡΜΑΝΙΑ Η ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΛΠ. Η ΚΙΤΡΙΝΗ ΜΑΦΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ ΜΕ ΤΟ Δ΄ΡΑΙΧ.





Του Σταύρου Μαλαγκονιάρη


•    Η νέα διπλωματική στρατηγική της Κίνας και το σχέδιο με το «Δρόμου του Μεταξιού». Ποιοι είναι οι πραγματικοί στόχοι.
•    Τι προβλέπει το στρατηγικό σχέδιο της Κίνας «ΟΒΟR»
•    Η συμφωνία Κίνας- Γερμανίας για την ανάπτυξη του «Δρόμου του Μεταξιού».
•    Άνοιξε ο δρόμος για την είσοδο κινέζων στα λιμάνια του Αμβούργου και της Βρέμης


Οι «δουλειές» ανάμεσα σε Γερμανία και Κίνα, που εξυπηρετούν τους στρατηγικούς στόχους της μεγάλης ασιατικής χώρας, φαίνεται ότι κρύβονται πίσω από την (από πρώτη «ματιά») ακατανόητη επιμονή των «θεσμών»- πρώην τρόικας- για να περιληφθεί στη συμφωνία της Ελλάδας με τους δανειστές η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών και ιδιαίτερα του ΟΛΠ.

Ταυτόχρονα, εξηγείται γιατί η Κίνα δια της Cosco άρχισε να πιέζει για την εξαγορά του λιμανιού του Πειραιά (αρχικά δεν φαινόταν να την ενδιαφέρει κάτι τέτοιο) και φάνηκε απρόθυμη για να βοηθήσει, οικονομικά (με χρηματοδότηση ή αγορά μέρους του χρέους) την Ελλάδα, όπως προσδοκούσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ, καθώς αυτό θα έβαζε σε κίνδυνο της σχέσεις του Πεκίνου με το Βερολίνο και θα έθετε σε κίνδυνο το μεγάλο σχέδιο, με την ονομασία «μια ζώνη, ένας δρόμος» («one belt and one road»- OBOR).

Η δρομολόγηση της υλοποίησης των «αθέατων» πλευρών των σχεδίων συνεργασίας Κίνας- Γερμανίας αποκαλύφθηκε (ή επισημοποιήθηκε) στο 29ο Συνέδριο των Παγκόσμιων Λιμανιών (IAPH 2015), που πραγματοποιήθηκε, την περασμένη εβδομάδα, στο Αμβούργο.



Εκεί ο πρόεδρος της εταιρείας, που διαχειρίζεται το λιμάνι της Σαγκάης (Shanghai International Port Group- IPG), Chen Rongyuan σε δηλώσεις του στο Γερμανικό τύπο, γνωστοποίησε ότι ο φορέας εκμετάλλευσης του λιμανιού της Σαγκάης είναι «ανοιχτός» στο να αγοράσει «μερίδια» σε γερμανικά λιμάνια, μια κίνηση, που όπως είπε θα σταθεροποιήσει τους εμπορικούς δεσμούς μεταξύ της Κίνας και της Γερμανίας, στο πλαίσιο του προγράμματος του Πεκίνου, «OBOR».

Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της, την Παρασκευή 5/6,  η έγκυρη βρετανική ναυτιλιακή εφημερίδα Lloyds List ο κ. Chen  είπε ότι η εταιρεία του θα ήθελε να αναπτύξει μια στενότερη συνεργασία με τα λιμάνι της Βρέμης και του Αμβούργου μέσω μιας συμφωνίας συμμετοχής.

Η βρετανική εφημερίδα σημειώνει ότι εάν η Σαγκάη αποκτήσει συμμετοχή στα βασικά λιμάνια της Γερμανίας θα είναι μια κίνηση, η οποία ευθυγραμμίζεται πλήρως στο σχέδιο της Κίνας για την διαμόρφωση του «θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού» (21st Century Maritime Silk Road), τον έναν από τους δύο άξονες του στρατηγικού σχεδιασμού, που προαναφέρθηκε με την ονομασία «OBOR».

«Τόσο ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping όσο και ο πρωθυπουργός Li Keqiang είχαν καλέσει τη Γερμανία να ενταχθεί στο επιχειρησιακό σχέδιο της Κίνας», στην διάρκεια της τελευταίας συνάντησής τους με την Γερμανίδα Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ», υπογραμμίζει η Lloyds List.



Η συνάντηση Xi Jinping- Μέρκελ

Η συνάντηση του Κινέζου πρόεδρου με την Γερμανίδα καγκελάριο είχε πραγματοποιηθεί στις 17 Ιουλίου 2014 και όπως προέκυψε από αναλυτικό τηλεγράφημα του κινεζικού πρακτορείου ειδήσεων οι δύο ηγέτες είχαν μακρά συζήτηση για τις εμπορικές συναλλαγές των δύο χωρών, με την ανάπτυξη μεγάλων εμπορικών κέντρων στη Γερμανία, τη συνεργασία στη μεταποίηση κ.α.

Ταυτόχρονα, όμως, ο Xi Jinping είχε εκφράσει την ικανοποίηση της Κίνας στην απόφαση της Γερμανίας να συμμετάσχει στην δημιουργία της «Οικονομικής Ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού» (Silk Road Economic Belt).

Σύμφωνα με την ίδια ανταπόκριση η κ. Μέρκελ δήλωσε ότι η Γερμανία είναι έτοιμη να βελτιώσει το επενδυτικό περιβάλλον, να προσελκύσει περισσότερες κινέζικες επιχειρήσεις στη χώρα και θα λάβει δραστικά μέτρα για να διευκολυνθούν οι  ανταλλαγές προσωπικού μεταξύ των δύο χωρών.

Κάπως έτσι, μέσα από αυτό το «διπλωματικά» γραμμένο τηλεγράφημα», φαίνεται ότι «άνοιξε ο δρόμος» για να συμμετάσχει η Γερμανία στο κινέζικο στρατηγικό σχέδιο, οπότε ακολούθησε στο Αμβούργο και το επόμενο βήμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή της Σαγκάης σε γερμανικά λιμάνια.

(Και για όσους ακόμα δεν πιστεύουν ότι αυτά σχετίζονται και καθορίζουν εν πολλοίς και τις οικονομικές σχέσεις ΕΕ- Ελλάδας- Κίνας ας δούμε τη συνέχεια της ίδιας ανταπόκρισης: Η Άνγκελα Μέρκελ ενημέρωσε για την εσωτερική μεταρρύθμιση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και τις προσπάθειες της ΕΕ για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους, και εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της προς την Κίνα για την υποστήριξή της. Ο  Xi Jinping ανέφερε ότι  η Κίνα υποστηρίζει την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και εργάζεται ως καλός εταίρος των ευρωπαϊκών χωρών. Ελπίζει ότι η Γερμανία θα συνεχίσει τον σημαντικό ρόλο της στις σχέσεις Κίνας-Ευρώπης).

Το στρατηγικό σχέδιο της Κίνας «ΟΒΟR»

Μετά μία περίοδο μεγάλης οικονομικής ανάπτυξης, η κινεζική ηγεσία έστρεψε το βλέμμα της στη θάλασσα, επιλογή που επιβεβαιώθηκε με την έγκριση από το 18ο Εθνικό Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας της «Θαλάσσιας Στρατηγικής», η οποία προέβλεπε και την ανάπτυξη της «Οικονομικής Ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού» («Silk Road Economic Belt») και του «Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού του 21ου αιώνα» («21st century Maritime Silk Road»).



Το μεγαλόπνοο σχέδιο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού, που εξήγγειλε η κινεζική ηγεσία, καλύπτει αυτόν τον νέο στρατηγικό σχεδιασμό που εξασφαλίζει την πρόσβαση της Κίνας στις αγορές της Δύσης, που πάντοτε υπήρξε ο προορισμός του κινέζικου εμπορίου, όπου ακολουθώντας τη χάραξη των διαδρομών μεταφοράς του άλλου «αγαθού» της Ανατολής, της ενέργειας, επιχειρεί να διαμορφώσει δύο εναλλακτικές οδούς.

Υπό τον τίτλο «Μια ζώνη, ένας δρόμος», η Κίνα επιδιώκει- όπως ανακοινώνει- τη δημιουργία ενός σύγχρονου «Δρόμου του Μεταξιού» στην οικονομική ζώνη του 21ου αιώνα που θα ενισχύσει το εμπόριο και τη ναυτιλία και θα επεκτείνει την παγκόσμια επιρροή της χώρας.

Δεν είναι τυχαίο ότι πολύ πρόσφατα ο υπουργός Εμπορίου Γκάο Χουτσένγκ δήλωσε πως περισσότερες από 50 χώρες έχουν δείξει ενδιαφέρον γι’ αυτή την πρωτοβουλία ενώ ο πρόεδρος της Κίνας, στο περιθώριο μιας εκδήλωσης στην πόλη Boao, είχε πως το σύστημα θα μπορούσε να τονώσει το εμπόριο και τις επενδύσεις της
Κίνας στις χώρες που θα βρίσκονται σε αυτή τη διαδρομή.
«Ελπίζουμε πως ο ετήσιος όγκος των συναλλαγών μεταξύ της Κίνας και των συνεργαζόμενων χωρών θα ξεπεράσει τα 2,5 τρισ. ευρώ μέσα σε μια δεκαετία».

Η νέα στρατηγική της κινέζικης διπλωματίας με το όνομα OBOR

Ωστόσο, πέρα από τη διόλου ευκαταφρόνητη οικονομική πτυχή του κινέζικου σχεδίου, φαίνεται ότι η «στρατηγική OBOR» (Μία ζώνη, ένας δρόμος), που λέγεται ότι διαμορφώθηκε ως ιδέα το 2013 και πέρυσι έγιναν (με τις συνοδές δράσεις των «δρόμων του μεταξιού») οι λέξεις- κλειδιά της κινέζικης διπλωματίας.

Όπως σημειώνει το site thediplomat.com, που παρακολουθεί τις διπλωματικές εξελίξεις στην πλευρά του Ειρηνικού ωκεανού, η στρατηγική Obor έχει γίνει μείζων στόχος της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας. Το Πεκίνο θα προωθήσει την πρωτοβουλία αυτή οικονομικά, πολιτικά, στρατιωτικά και πολιτιστικά μέσα στα επόμενα 8 με 10 χρόνια.

Το 2014 θεωρείται ότι οι προετοιμασίες για την ανάπτυξη της στρατηγικής OBOR σημείωσαν αξιοσημείωτη πρόοδο, γεγονός, που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η Κίνα βρίσκεται σε μία στρατηγική μετασχηματισμού της εξωτερικής πολιτικής της, εγκαταλείποντας τη μέχρι τώρα πολιτικού της «διατήρησης ενός χαμηλού προφίλ».

Παράλληλα, εκτιμάται ότι το Πεκίνο με βάση τη νέα διπλωματική προσέγγιση θα δώσει έμφαση σε νέες συμμαχίες αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις σχέσεις Κίνας- ΗΠΑ.

Σύμφωνα με το thediplomat.com η Obor είναι η προσπάθεια της Κίνας να εξελιχθεί από μια περιφερειακή δύναμη με παγκόσμια επιρροή, σε μια ολοκληρωμένη παγκόσμια δύναμη. Η στρατηγική αυτή έχει αποφασιστεί  αλλά οι λεπτομέρειες θα καθορίσουν την επιτυχία ή την αποτυχία. Η Κίνα είναι ήδη σχετικά ισχυρή, αλλά θα πρέπει να εξετάσει προσεκτικά τα σημεία έμφασης και το δικό της δυναμικό στην υλοποίηση αυτής της στρατηγικής.

Ας κρατήσουμε την επισήμανση ότι η Κίνα δεν θέλει να γίνει το υπουργείο Οικονομικών για τις χώρες  του Δρόμου του Μεταξιού…..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου