Πέμπτη 11 Ιουνίου 2015

Α. Φράγκου: Αγόρασε 14 πλοία από τη γερμανική HSH Nordbank









Η Navios Maritime Holdings Inc.της Αγγελικής Φράγκου ανακοίνωσε την αγορά 14 πλοίων από τη γερμανική τράπεζα HSH Nordbank AG. Πρόκειται για επτά φορτηγά πλοία και άλλα επτά container vessels με μέσο όρο ηλικίας τα τέσσερα έτη.
Τα πλοία αυτά τα είχε κατασχέσει η τράπεζα από οφειλέτες της μετά το ναυτιλιακό κραχ που έπληξε τη γερμανική ναυτιλία με την κατάρρευση των γερμανικών πολυμετοχικών KG Funds.
Τα δυο τα έχει παραλάβει ήδη η εταιρεία, ένα αναμένεται να παραλάβει αυτήν την εβδομάδα, δέκα πλοία θα παραδοθούν στο τέλος του Ιουλίου και ένα ακόμα θα παραδοθεί στα μέσα του Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους.
Το συνολικό κόστος απόκτησης ανήλθε στα 225 εκατομμύρια δολάρια. 
Η Αγγελική Φράγκου δήλωσε ικανοποιημένη για την απόκτηση των πλοίων σε τιμές όπως δήλωσε οι οποίες θεωρούνται ιστορικά χαμηλές. Επίσης ανέφερε ότι αυτή είναι η δεύτερη αγορά του Ομίλου από τη συγκεκριμένη τράπεζα και μάλιστα πιο συμφέρουσα οικονομικά από την πρώτη.

Αλλαγές σχεδιάζονται για την ακτοπλοία









•    Διάλογο για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοίας ξεκινάει από τον Σεπτέμβριο η κυβέρνηση
•    Πως ο Δημόσιος Φορέας έγινε πολυμετοχική Ανώνυμη Εταιρεία….
•    Εξετάζεται η πρόταση της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του 1990 για δημιουργία γραμμών κορμού και δευτερευουσών συνδέσεων. Γιατί είχε απορριφθεί από τους νησιώτες.


Ριζικές αλλαγές σχεδιάζει η κυβέρνηση στο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας , ξεκινώντας από το Φθινόπωρο ευρύτατο διάλογο, με βάση συγκεκριμένες προτάσεις, όπως ανακοίνωσε, στη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας.

Σημείο- κλειδί θα είναι η δημιουργία Δημόσιου Φορέα Θαλασσίων Συγκοινωνιών, που, όπως είπε και ο κ. Δρίτσας, αποτελεί προγραμματική δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ. Ωστόσο, φαίνεται ότι έχει διαφοροποιηθεί η θέση του κυβερνώντος κόμματος καθώς όπως είπε, στις 22 Μαΐου,  σε ομιλία του, σε ημερίδα στη Νάξο, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Συρμαλένιος «δεν θα είναι αμιγώς κρατικός, αλλά πολυμετοχική Α.Ε., με πλειοψηφία του δημοσίου».

Το «στίγμα» της κυβέρνησης για τις επερχόμενες αλλαγές στην ακτοπλοΐα δόθηκε, ουσιαστικά, την Δευτέρα 7/6, στη Βουλή, όπου ο κ. Δρίτσας απάντησε σε επίκαιρες ερωτήσεις, σχετικές με την ακτοπλοΐα, των βουλευτών του ΚΚΕ Στ. Τάσσου και του ΣΥΡΙΖΑ Δημ. Σεβαστάκη.

Ο κ. Δρίτσας απαντώντας στον βουλευτή του ΚΚΕ λέγοντας ότι «χρειαζόμαστε ένα άλλο πλαίσιο από αυτό που έχει ήδη εξαντλήσει τα όριά του σε μεγάλο βαθμό» παρέθεσε τα δύο σημαντικά στοιχεία, στα οποία θα βασίζεται το νέο πλαίσιο λέγοντας τα εξής:

1.    Συγκοινωνία είναι η ακτοπλοΐα και κάλυψη κοινωνικής ανάγκης.
2.    Ο άκρατος ανταγωνισμός, που διαμορφώθηκε από το ισχύον πλαίσιο, είχε ως αποτελέσματα «τη μείωση του ακτοπλοϊκού στόλου, τη συγκέντρωση της ακτοπλοϊκής δραστηριότητας όλο και σε λιγότερα χέρια, τη μεταφορά μεγάλου μέρους του διευθυντικού και σχεδιαστικού δικαιώματος για την ακτοπλοΐα σε τράπεζες –εξέλιξη των τελευταίων ετών πολύ κρίσιμη και σημαντική-, την ανεργία των ναυτικών, την απλήρωτη ναυτική εργασία από εταιρείες που ολοένα και μπαίνουν σε κρίση μέσα από αυτόν τον άκρατο ανταγωνισμό και φυσικά πολλά νησιά χωρίς σωστή κάλυψη δρομολογιακή-ακτοπλοϊκή».

«Όντως, χρειάζεται επανασχεδιασμός και επανακαθορισμός των κανόνων για όλα αυτά», επεσήμανε ο κ. Δρίτσας, για να συμπληρώσει, λίγο αργότερα, «όταν μιλήσουμε για το δημόσιο σχεδιασμό –και θα το κάνουμε πολύ σύντομα-, να μιλήσουμε για σταθερές, βιώσιμες γραμμές σύμφωνα με τις ανάγκες»

Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΚΚΕ Σταύρος Τάσσου έθεσε σε ότι αφορά τα γενικότερα θέματα της ακτοπλοΐας τρία ζητήματα:
1.    «Όσον αφορά τους ελέγχους της αξιοπλοΐας των πλοίων και την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών, αυτή πρέπει να γίνεται με κρατική ευθύνη και τη συμμετοχή των ναυτεργατών -των ναυτεργατικών σωματείων- που θα ενισχύουν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».
2.    «Πρέπει να καταργηθεί το άρθρο 82 του ν. 4316/2014, που επιτρέπει στα υπέργηρα - υποσυντήρητα άνω των 35 χρόνων πλοία να εκτελούν ταξίδια στην ακτοπλοΐα, παρότι παραβιάζουν κατάφωρα και αυτούς ακόμα τους ανεπαρκείς κανόνες αξιοπλοΐας, θέτοντας σε αυξημένους κινδύνους τη ζωή επιβατών και ναυτεργατών».
3.    Η κατάργηση του καμποτάζ και ο υποτιθέμενος ανταγωνισμός δεν οδήγησε σε φθηνότερα εισιτήρια. Το αντίθετο έκανε – ακριβότερα εισιτήρια και χειρότερες συγκοινωνίες. Επομένως, αυτό το παραμύθι περί ανταγωνισμού που θα οδηγήσει στη μείωση των τιμών και σε καλύτερες υπηρεσίες δεν ισχύει.

Ποιες βασικές αλλαγές σχεδιάζονται

Στην επόμενη επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Σεβαστάκη κυριάρχησε το θέμα της προεκλογικής εξαγγελίας και προγραμματικής δέσμευσης του ΣΥΡΙΖΑ για την σύσταση Δημόσιου Φορέα παροχής ακτοπλοϊκού έργου.

Ο βουλευτής, αφού επεσήμανε ότι «υπάρχει μια αδυναμία λόγω έλλειψης θεσμικού πλαισίου να παρεμβαίνει το Υπουργείο διορθωτικά, είτε στις αυθαιρεσίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών είτε στα πολλαπλά εργασιακά προβλήματα που αναδύονται στο εσωτερικό των εταιρειών», έθεσε το καίριο ερώτημα:
«Πότε θα συγκροτηθεί ο Δημόσιος Φορέας Θαλάσσιων Συγκοινωνιών

Ο κ. Δρίτσας στην απάντησή του αποκάλυψε, ουσιαστικά, ότι η επεξεργασία των σχεδιαζόμενων παρεμβάσεων γίνεται σε δύο επίπεδα:
1.    Στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου σε συνδυασμό με την δημιουργία του Δημόσιου Φορέα.
2.    Αλλαγές στο ακτοπλοϊκό δίκτυο, για τις οποίες όπως φάνηκε επανέρχεται στη συζήτηση η πρόταση, που είχε τεθεί, στα τέλη της δεκαετίας του 1990, από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για δημιουργία ακτοπλοϊκών γραμμών κορμού και δευτερευουσών συνδέσεων. 
«(…) θέλουν ακριβώς από τη βάση τους σχεδιασμούς, έτσι ώστε να υπάρχουν και βασικοί κορμοί και επιμέρους συνδέσεις», ανέφερε, χαρακτηριστικά, ο υπουργός.

Να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος σχεδιασμός παρότι τότε λόγω του ελέγχου από το κράτος των δρομολογήσεων των πλοίων ήταν πιο εύκολο να επιβληθεί κάτι τέτοιο δεν εφαρμόστηκε ποτέ καθώς οι τοπικές κοινωνίες οδηγούνται σε απομόνωση και δυσβάστακτο κόστος μεταφορικών ανθρώπων ή εμπορευμάτων, με αποτέλεσμα να απορρίψουν, τότε, την πρόταση…. μετ’ επαίνων.

Ο Δημόσιος Φορέας, που έγινε…. πολυμετοχική ΑΕ

Ειδικά, για τον Δημόσιο Φορέα ο κ. Δρίτσας ανέφερε ότι «είναι προεκλογική μας εξαγγελία και προγραμματική μας δέσμευση και έχουμε μιλήσει ήδη γι’ αυτό. Οι προεργασίες γίνονται» για να ανακοινώσει ότι ο διάλογος θα ανοίξει «όταν το καλοκαίρι θα φτάνει στο τέλος του, με όλα τα δεδομένα» και να τονίσει «επί τη βάσει συγκεκριμένων προτάσεων».

Ο κ. Δρίτσας δεν αποκάλυψε περισσότερα στοιχεία των προτάσεων που θα παρουσιάσει στον διάλογο σε σχέση με το Δημόσιο Φορέα αλλά νωρίτερα είχε κάνει εμμέσως πλην σαφώς μια αναφορά στα «πειράματα των εταιρειών λαϊκής βάσης ή των δημοτικών επιχειρήσεων (που) δυστυχώς κατέρρευσαν, μέσα από αυτή την υπονόμευση του ανταγωνισμού».

Αντίθετα, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Συρμαλένιος μιλώντας σε ημερίδα στη Νάξο παρουσίασε πολύ περισσότερα στοιχεία για το θέμα του Δημόσιου Φορέα λέγοντας, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Σε αυτές τις συνθήκες και με αυτά τα δεδομένα, έρχεται η πρόταση μας για τη δημιουργία του Δημόσιου - Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοίας, ενός φορέα που δεν θα αναβιώσει αποτυχημένα μοντέλα του παρελθόντος, όπως πχ. η "Ελληνική Ακτοπλοϊα" ή Εταιρείες Λαϊκής Βάσης ( άλλωστε μην ξεχνάμε ότι ακόμα και σημερινές εταιρείες όπως η ΝΕΛ και η ΑΝΕΚ, ξεκίνησαν ως τέτοιες.
»Ο Φορέας αυτός,  που δεν θα είναι αμιγώς κρατικός, αλλά πολυμετοχική Α.Ε., με πλειοψηφία του δημοσίου, αλλά και συμμετοχή της αυτοδιοίκησης, επιμελητηρίων, ακόμα και ιδιωτών, δεν θα καταργήσει τη σημερινή ιδιωτική αγορά, αλλά θα λειτουργήσει συμπληρωματικά,  προφανώς και ανταγωνιστικά, κατά τα πρότυπα κάποιων σκανδιναβικών χωρών.....».

Ακόμα, ο κ. Συρμαλένιος μιλώντας πιο ειδικά για τον Φορέα- Πολυμετοχική ΑΕ σημείωσε τα εξής:

1.    «Θα διαθέτει δικά του πλοία, διαφόρων τύπων και μεγεθών, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του ακτοπλοϊκού δικτύου. Ως Κοινοπραξία με συμμετοχή του δημοσίου, δικαιούται ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για κατασκευή νέων ή και επισκευή παλαιών πλοίων και μάλιστα σε ελληνικά ναυπηγεία, που τώρα φυτοζωούν».
2.    «Ο Φορέας αυτός που πρέπει να λειτουργήσει αυτοτελώς έξω από το ΥΝΑΙ, έχει να επιτελέσει δύο βασικά στόχους:
α) Να δημιουργήσει ένα ελάχιστο δημόσιο δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που παίρνοντας υπόψη και ήδη υπάρχουσες μελέτες της Αυτοδιοίκησης, των Επιμελητηρίων κλπ, θα ανταποκρίνεται στο ρόλο της Ακτοπλοϊας ως δημόσιο και κοινωνικό αγαθό και θα στοχεύει και στην κάλυψη συνδυασμένων μεταφορών αεροπορικών, υδροπλάνων κλπ. β) Να παρέχει συγκοινωνιακό έργο,  είτε άμεσα με δικά του πλοία, είτε με λίζινγκ, είτε με εκμίσθωση του δικτύου σε ιδιωτικές εταιρείες».
3. «Είναι προφανές ότι η παροχή του συγκοινωνιακού έργου από το Φορέα, θα έχει ως πρώτο στόχο την κάλυψη των γραμμών δημοσίου συμφέροντος, των λεγόμενων άγονων γραμμών και στη συνέχεια βεβαίως την επέκταση του στο συνολικό δίκτυο».

Το μεγαλύτερο ηλεκτροκίνητο φέρρυ από την Φινλανδική VISEDΟ


visedo_ilektrikinito_ferrry_

Η φινλανδική εταιρεία που ειδικεύεται σε ηλεκτρικά συστήματα κίνησης, VISEDO, έχει επιλεγεί ως ο μοναδικός προμηθευτής ηλεκτρικού συστήματος για το μεγαλύτερο παγκοσμίως αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο φέρυ που θα κατασκευαστεί από τη Δανική ναυπηγική Søby Shipyard Ltd.
Το πλοίο θα τεθεί σε υπηρεσία τον Ιούνιο του 2017 για τη μεταφορά οχημάτων και επιβατών μεταξύ της νήσου Aero (Ærø) και της ηπειρωτικής χώρας της Δανίας. Η φινλανδική εταιρεία, ως ειδικός στην καινοτόμο ηλεκτροκίνηση προτιμήθηκε από τον βιομηχανικό κολοσσό της Siemens που ήταν η προηγούμενη υποψήφιος για την παράδοση.
Ως ένα από τα 5 κορυφαία πρότζεκτ στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας EU Horizon 2020, ένα πρόγραμμα με συνολικό προϋπολογισμό 21 εκατ. ευρώ, το έργο αυτό αποτελεί μέρος του προγράμματος Natura της Δανίας, το οποί εγγυάται “πράσινες” μεταφορές για τον πληθυσμό αυτών των περιοχών. Το πλοίο θα επιτύχει αύξηση της αποδοτικότητας μέσω της βελτιστοποίησης μέσω της ενσωμάτωσης ελαφρύτερων υλικών και εξοπλισμού. Θα μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 2.000 τόνους και των εκπομπών NOx κατά 41.500 kg ανά έτος.
Το αθόρυβο ηλεκτρικό σύστημα πρόωσης της Visedo στοχεύει στη μείωση του εκπεμπόμενου επιπέδου θορύβου σε σύγκριση με τη λειτουργία ενός κινητήρα ντίζελ. Επιπλέον, το πλοίο αναμένεται να μειώσει τα απόνερα ακριβώς πίσω από το πλοίο κατά 60-70% και θα είναι σε θέση να περιηγηθεί στις περιοχές Natura της ΕΕ. Ο σχεδιασμός E-ferry θεωρείται ασφαλέστερος και τα συστήματα κίνησης πιο πλεονεκτικά σε σχέση με τα υπάρχοντα φέρρυ.
Ο Kimmo Rauma, Διευθύνων Σύμβουλος της Visedo, σχολίασε: “Αυτή η νέα συμφωνία, μαζί με πολλά ναυτιλιακά έργα που πρόσφατα αποκτήσαμε, όπως το Damen Eco-Liner πρότζεκτ στην Ολλανδία, επικυρώνει ακόμα περισσότερο την επιτυχή εκτέλεση του επιχειρηματικού σχεδίου της Visedo. Χάρη στην τεχνολογία μας που επιτρέπει το πλέον αποτελεσματικό και συμπαγές διαθέσιμο σύστημα, η Visedo κερδίζει πρωτοποριακά έργα στη ναυτιλιακή αγορά. Οι εξασφαλισμένες παραγγελίες για το 2015 σηματοδοτούν μια σημαντική τομή για τη Visedo όσον αφορά το ξεδίπλωμα του αναπτυξιακού της προγράμματος και στρατηγικής”.
Νωρίτερα την 4 Μαΐου 2015 η VISEDO είχε ήδη ανακοινώσει μια συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με την Ελβετική εταιρεία κατασκευής μπαταριών Leclanché. Λόγω αυτής της συνεργασίας η Leclanche έλαβε επίσης την εντολή για το συνολικό σύστημα μπαταρίας 4,2 MWh μαζί με το σύστημα διαχείρισης μπαταριών που αναπτύχθηκε από τη Visedo.
Η αγορά των θαλάσσιων ηλεκτρικών πλοίων αναμένεται να αυξηθεί από 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2023 εξαιτίας τόσο των κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων και των τεράστιων δυνατοτήτων εξοικονόμησης καυσίμου.

Τρίτη 9 Ιουνίου 2015

Σταθάκης: Ετσι προχωράμε στην πώληση του ΟΛΠ




ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΠΡΟΣΟΧΗ Η ΠΩΛΗΣΗ -ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΟΛΠ.
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΚΡΥΦΩΝ ΣΚΕΨΕΩΝ ΤΟΥ ΡΑΙΧ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΙΤΡΙΝΟΥΣ.
Ο ΛΑΟΣ ΔΕΝ ΞΕΧΝΑ .....................


«Φως» στις προθέσεις της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ έριξε, στη Βουλή, ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης ενώ φάνηκε διστακτικός να μιλήσει για τον ρόλο της Κομισιόν αν και προκλήθηκε από τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Νικήτα Κακλαμάνη.

Ειδικότερα, ο κ. Σταθάκης αποκάλυψε ότι:
•    Η κυβέρνηση σχεδιάζει «να υπάρξει ένα ενιαίο σύστημα διαχείρισης όλων των λιμανιών της χώρας, ένα ρυθμιστικό πλαίσιο δηλαδή που θα ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά δεδομένα και ταυτόχρονα θα διασφαλίζει τους κανόνες και τον τρόπο λειτουργίας των λιμανιών».

•    Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ βρίσκεται στο επίκεντρο μιας διπλής διαπραγμάτευσης:
1)    Η  διαπραγμάτευση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Εμπλέκεται εκεί ακριβώς, επειδή έχει εγγραφεί ως δημοσιονομικό έσοδο στην τρέχουσα περίοδο, όπως και τα περιφερειακά αεροδρόμια. Άρα, το ένα επίπεδο διαπραγμάτευσης αφορά το δημοσιονομικό σκέλος του τρέχοντος έτους. Οι δύο βασικές ιδιωτικοποιήσεις-παραχωρήσεις, στις οποίες η Κυβέρνηση διαπραγματεύεται στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μια συμφωνίας με τους εταίρους.
2)    Η  επαναδιαπραγμάτευση της ίδιας της σύμβασης παραχώρησης, με στόχο την παραχώρηση του 51% των μετοχών και όχι του 67% όπως προβλεπόταν αρχικά. Το υπόλοιπο ποσοστό θα δοθεί μέσα σε μια πενταετία και «δημιουργίας ισχυρών επενδύσεων».

Επίσης στόχος είναι εξαιρεθεί από την παραχώρηση μέρος του λιμανιού «αν για παράδειγμα, πρόκειται για την ακτοπλοΐα ή για κάτι άλλο, είτε για αλλαγή όρων σε πολλά θέματα που αφορούν σύνθετες πλευρές του Λιμανιού, όπως τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και άλλες πλευρές του».

Σχολιάζοντας την απάντηση του υπουργού ο κ. Κακλαμάνης επεσήμανε την προσωπική άποψή του ότι είναι υπέρ της παραχώρησης του 49% των μετοχών και του μάνατζμεντ σε ιδιώτη και να παραμείνει το 51% στο κράτος και έθεσε δύο καίρια ερωτήματα:

1.    Αυτό το 16%, πώς θα το πάρει η όποια εταιρεία πάρει το Λιμάνι; Ηλίου φαεινότερο ότι θα είναι η COSCO. Δεν θα εκτίθετο ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης να πάει στην Κίνα με πολυμελή αντιπροσωπεία. Αυτό, λοιπόν, θα γίνει μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, που το ελληνικό κράτος δεν θα μπορεί να παρακολουθήσει και έτσι θα πάρει το υπόλοιπο 16%; Εάν πράγματι συζητάτε τροποποίηση, βάλτε λοιπόν εδώ μέσα να είναι υποχρεωμένοι αυτοί να πληρώσουν και το μερίδιο της ελληνικής πολιτείας, του ελληνικού κράτους, ώστε τουλάχιστον να μείνουν στο 51%. Πάλι μπορούν να διοικήσουν με το 51% και όχι με το 67%.
2.    Επειδή αυτοί οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών μας εγκαλούν συνέχεια και εμάς πριν και εσάς τώρα -«Δεν προχωράτε τις ιδιωτικοποιήσεις. Δεν προχωράτε τις ιδιωτικοποιήσεις»- ποιος είναι ο ρόλος της Κομισιόν, κύριε Υπουργέ, στην ιστορία των ιδιωτικοποιήσεων γενικότερα; Γιατί είναι ηλίου φαεινότερο ότι τον αγωγό τον σαμποτάρησε -και επί Κυβέρνησης Καραμανλή και επί Κυβέρνησης Σαμαρά και τώρα- η Κομισιόν, βάζοντας θέμα ότι πρέπει να είναι μέσα στην κοινοπραξία και ευρωπαϊκή εταιρεία.

Το ίδιο σας έχουν πει και για τον ΟΛΠ; Οι Δανέζοι που ήλθαν, ήλθαν από μόνοι τους ή ήλθαν σταλμένοι; Διότι από τη μια μας εγκαλούν ως χώρα –και εγώ εδώ πέρα παίρνω τώρα το μέρος της Κυβέρνησης- ότι δεν προχωρούμε γρήγορα τις ιδιωτικοποιήσεις, όπως αυτοί τις εννοούν, και από την άλλη έχω την υποψία –εσείς θα μου πείτε αν είναι σωστή ή όχι- ότι βάζουν οι ίδιοι προσκόμματα εις το όνομα –υποτίθεται- των ευρωπαϊκών οικονομικών συμφερόντων.

«Θα ήθελα, λοιπόν, να μου απαντήσετε σε αυτά τα δύο έτσι ξεκάθαρα, όπως μου απαντήσατε και στο πρώτο, ότι ήδη το 51% το κλείσαμε και πάμε για το 67%», σχολίασε ο κ. Κακλαμάνης αλλά σε αυτά τα ερωτήματα ο υπουργός απέφυγε τις ευθείες απαντήσεις.

Έτσι, ο κ. Σταθάκης αντί να απαντήσει με ποια διαδικασία θα πωληθεί το υπόλοιπο 16% των μετοχών προτίμησε να υποστηρίξει ότι «η κυβέρνηση δεν θα είχε αυτή την πολιτική για τον ΟΛΠ (…)  Ο μόνος λόγος για τον οποίο υπάρχει αυτή η εξέλιξη αφορά –επαναλαμβάνω- το γεγονός ότι αυτά ήταν από τις προηγούμενες Κυβερνήσεις, είχαν προαποφασιστεί, είχαν εγγραφεί στον τρέχοντα Προϋπολογισμό και υπό τους σημερινούς όρους το μόνο που κάνει η Κυβέρνηση είναι να προσπαθεί να βελτιώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτής της διαδικασίας».

Μάλιστα, πρόσθεσε ότι οι συζητήσεις που γίνονται με τους τρεις συμμετέχοντες στον διαγωνισμό είναι με τη συναίνεσή τους να πάρει μια τροπή,  «η οποία να είναι πιο φιλική σε αυτό που επιδιώκουμε εμείς ως Κυβέρνηση».

Στο ίδιο μήκος κύματος εμφανίστηκε ο υπουργός και για τον ρόλο της Κομισιόν λέγοντας τα εξής:

«Η Κομισιόν προφανώς και στο παρελθόν είχε διατυπώσει διάφορες σκέψεις. Το βασικό στοιχείο, με το οποίο παρενέβη η Κομισιόν, αφορά το ρόλο και την ιδιαιτερότητα της δεσπόζουσας θέσης στις ευρωπαϊκές αγορές των λιμανιών. Αυτό δημιουργεί κάποια προβλήματα, θα έλεγα, και στις δύο εταιρείες: και στη δανέζικη εταιρεία η οποία έχει ένα μεγάλο αριθμό ιδιωτικών λιμανιών στην Ευρώπη και εν δυνάμει και στην COSCO, εφόσον αποκτήσει μία πιο ισχυρή θέση, που μπορεί να χαρακτηριστεί μονοπωλιακή. Αλλά αυτή είναι μία συζήτηση στην οποία τουλάχιστον μέχρι στιγμής η Κομισιόν είχε διατυπώσει επιφυλάξεις, τις οποίες έχει προς στιγμήν αποσύρει, απ’ όσο γνωρίζω».


ΚΙΝΑ-ΓΕΡΜΑΝΙΑ Η ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΛΠ. Η ΚΙΤΡΙΝΗ ΜΑΦΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ ΜΕ ΤΟ Δ΄ΡΑΙΧ.





Του Σταύρου Μαλαγκονιάρη


•    Η νέα διπλωματική στρατηγική της Κίνας και το σχέδιο με το «Δρόμου του Μεταξιού». Ποιοι είναι οι πραγματικοί στόχοι.
•    Τι προβλέπει το στρατηγικό σχέδιο της Κίνας «ΟΒΟR»
•    Η συμφωνία Κίνας- Γερμανίας για την ανάπτυξη του «Δρόμου του Μεταξιού».
•    Άνοιξε ο δρόμος για την είσοδο κινέζων στα λιμάνια του Αμβούργου και της Βρέμης


Οι «δουλειές» ανάμεσα σε Γερμανία και Κίνα, που εξυπηρετούν τους στρατηγικούς στόχους της μεγάλης ασιατικής χώρας, φαίνεται ότι κρύβονται πίσω από την (από πρώτη «ματιά») ακατανόητη επιμονή των «θεσμών»- πρώην τρόικας- για να περιληφθεί στη συμφωνία της Ελλάδας με τους δανειστές η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών και ιδιαίτερα του ΟΛΠ.

Ταυτόχρονα, εξηγείται γιατί η Κίνα δια της Cosco άρχισε να πιέζει για την εξαγορά του λιμανιού του Πειραιά (αρχικά δεν φαινόταν να την ενδιαφέρει κάτι τέτοιο) και φάνηκε απρόθυμη για να βοηθήσει, οικονομικά (με χρηματοδότηση ή αγορά μέρους του χρέους) την Ελλάδα, όπως προσδοκούσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ, καθώς αυτό θα έβαζε σε κίνδυνο της σχέσεις του Πεκίνου με το Βερολίνο και θα έθετε σε κίνδυνο το μεγάλο σχέδιο, με την ονομασία «μια ζώνη, ένας δρόμος» («one belt and one road»- OBOR).

Η δρομολόγηση της υλοποίησης των «αθέατων» πλευρών των σχεδίων συνεργασίας Κίνας- Γερμανίας αποκαλύφθηκε (ή επισημοποιήθηκε) στο 29ο Συνέδριο των Παγκόσμιων Λιμανιών (IAPH 2015), που πραγματοποιήθηκε, την περασμένη εβδομάδα, στο Αμβούργο.



Εκεί ο πρόεδρος της εταιρείας, που διαχειρίζεται το λιμάνι της Σαγκάης (Shanghai International Port Group- IPG), Chen Rongyuan σε δηλώσεις του στο Γερμανικό τύπο, γνωστοποίησε ότι ο φορέας εκμετάλλευσης του λιμανιού της Σαγκάης είναι «ανοιχτός» στο να αγοράσει «μερίδια» σε γερμανικά λιμάνια, μια κίνηση, που όπως είπε θα σταθεροποιήσει τους εμπορικούς δεσμούς μεταξύ της Κίνας και της Γερμανίας, στο πλαίσιο του προγράμματος του Πεκίνου, «OBOR».

Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της, την Παρασκευή 5/6,  η έγκυρη βρετανική ναυτιλιακή εφημερίδα Lloyds List ο κ. Chen  είπε ότι η εταιρεία του θα ήθελε να αναπτύξει μια στενότερη συνεργασία με τα λιμάνι της Βρέμης και του Αμβούργου μέσω μιας συμφωνίας συμμετοχής.

Η βρετανική εφημερίδα σημειώνει ότι εάν η Σαγκάη αποκτήσει συμμετοχή στα βασικά λιμάνια της Γερμανίας θα είναι μια κίνηση, η οποία ευθυγραμμίζεται πλήρως στο σχέδιο της Κίνας για την διαμόρφωση του «θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού» (21st Century Maritime Silk Road), τον έναν από τους δύο άξονες του στρατηγικού σχεδιασμού, που προαναφέρθηκε με την ονομασία «OBOR».

«Τόσο ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping όσο και ο πρωθυπουργός Li Keqiang είχαν καλέσει τη Γερμανία να ενταχθεί στο επιχειρησιακό σχέδιο της Κίνας», στην διάρκεια της τελευταίας συνάντησής τους με την Γερμανίδα Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ», υπογραμμίζει η Lloyds List.



Η συνάντηση Xi Jinping- Μέρκελ

Η συνάντηση του Κινέζου πρόεδρου με την Γερμανίδα καγκελάριο είχε πραγματοποιηθεί στις 17 Ιουλίου 2014 και όπως προέκυψε από αναλυτικό τηλεγράφημα του κινεζικού πρακτορείου ειδήσεων οι δύο ηγέτες είχαν μακρά συζήτηση για τις εμπορικές συναλλαγές των δύο χωρών, με την ανάπτυξη μεγάλων εμπορικών κέντρων στη Γερμανία, τη συνεργασία στη μεταποίηση κ.α.

Ταυτόχρονα, όμως, ο Xi Jinping είχε εκφράσει την ικανοποίηση της Κίνας στην απόφαση της Γερμανίας να συμμετάσχει στην δημιουργία της «Οικονομικής Ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού» (Silk Road Economic Belt).

Σύμφωνα με την ίδια ανταπόκριση η κ. Μέρκελ δήλωσε ότι η Γερμανία είναι έτοιμη να βελτιώσει το επενδυτικό περιβάλλον, να προσελκύσει περισσότερες κινέζικες επιχειρήσεις στη χώρα και θα λάβει δραστικά μέτρα για να διευκολυνθούν οι  ανταλλαγές προσωπικού μεταξύ των δύο χωρών.

Κάπως έτσι, μέσα από αυτό το «διπλωματικά» γραμμένο τηλεγράφημα», φαίνεται ότι «άνοιξε ο δρόμος» για να συμμετάσχει η Γερμανία στο κινέζικο στρατηγικό σχέδιο, οπότε ακολούθησε στο Αμβούργο και το επόμενο βήμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή της Σαγκάης σε γερμανικά λιμάνια.

(Και για όσους ακόμα δεν πιστεύουν ότι αυτά σχετίζονται και καθορίζουν εν πολλοίς και τις οικονομικές σχέσεις ΕΕ- Ελλάδας- Κίνας ας δούμε τη συνέχεια της ίδιας ανταπόκρισης: Η Άνγκελα Μέρκελ ενημέρωσε για την εσωτερική μεταρρύθμιση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και τις προσπάθειες της ΕΕ για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους, και εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της προς την Κίνα για την υποστήριξή της. Ο  Xi Jinping ανέφερε ότι  η Κίνα υποστηρίζει την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και εργάζεται ως καλός εταίρος των ευρωπαϊκών χωρών. Ελπίζει ότι η Γερμανία θα συνεχίσει τον σημαντικό ρόλο της στις σχέσεις Κίνας-Ευρώπης).

Το στρατηγικό σχέδιο της Κίνας «ΟΒΟR»

Μετά μία περίοδο μεγάλης οικονομικής ανάπτυξης, η κινεζική ηγεσία έστρεψε το βλέμμα της στη θάλασσα, επιλογή που επιβεβαιώθηκε με την έγκριση από το 18ο Εθνικό Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας της «Θαλάσσιας Στρατηγικής», η οποία προέβλεπε και την ανάπτυξη της «Οικονομικής Ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού» («Silk Road Economic Belt») και του «Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού του 21ου αιώνα» («21st century Maritime Silk Road»).



Το μεγαλόπνοο σχέδιο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού, που εξήγγειλε η κινεζική ηγεσία, καλύπτει αυτόν τον νέο στρατηγικό σχεδιασμό που εξασφαλίζει την πρόσβαση της Κίνας στις αγορές της Δύσης, που πάντοτε υπήρξε ο προορισμός του κινέζικου εμπορίου, όπου ακολουθώντας τη χάραξη των διαδρομών μεταφοράς του άλλου «αγαθού» της Ανατολής, της ενέργειας, επιχειρεί να διαμορφώσει δύο εναλλακτικές οδούς.

Υπό τον τίτλο «Μια ζώνη, ένας δρόμος», η Κίνα επιδιώκει- όπως ανακοινώνει- τη δημιουργία ενός σύγχρονου «Δρόμου του Μεταξιού» στην οικονομική ζώνη του 21ου αιώνα που θα ενισχύσει το εμπόριο και τη ναυτιλία και θα επεκτείνει την παγκόσμια επιρροή της χώρας.

Δεν είναι τυχαίο ότι πολύ πρόσφατα ο υπουργός Εμπορίου Γκάο Χουτσένγκ δήλωσε πως περισσότερες από 50 χώρες έχουν δείξει ενδιαφέρον γι’ αυτή την πρωτοβουλία ενώ ο πρόεδρος της Κίνας, στο περιθώριο μιας εκδήλωσης στην πόλη Boao, είχε πως το σύστημα θα μπορούσε να τονώσει το εμπόριο και τις επενδύσεις της
Κίνας στις χώρες που θα βρίσκονται σε αυτή τη διαδρομή.
«Ελπίζουμε πως ο ετήσιος όγκος των συναλλαγών μεταξύ της Κίνας και των συνεργαζόμενων χωρών θα ξεπεράσει τα 2,5 τρισ. ευρώ μέσα σε μια δεκαετία».

Η νέα στρατηγική της κινέζικης διπλωματίας με το όνομα OBOR

Ωστόσο, πέρα από τη διόλου ευκαταφρόνητη οικονομική πτυχή του κινέζικου σχεδίου, φαίνεται ότι η «στρατηγική OBOR» (Μία ζώνη, ένας δρόμος), που λέγεται ότι διαμορφώθηκε ως ιδέα το 2013 και πέρυσι έγιναν (με τις συνοδές δράσεις των «δρόμων του μεταξιού») οι λέξεις- κλειδιά της κινέζικης διπλωματίας.

Όπως σημειώνει το site thediplomat.com, που παρακολουθεί τις διπλωματικές εξελίξεις στην πλευρά του Ειρηνικού ωκεανού, η στρατηγική Obor έχει γίνει μείζων στόχος της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας. Το Πεκίνο θα προωθήσει την πρωτοβουλία αυτή οικονομικά, πολιτικά, στρατιωτικά και πολιτιστικά μέσα στα επόμενα 8 με 10 χρόνια.

Το 2014 θεωρείται ότι οι προετοιμασίες για την ανάπτυξη της στρατηγικής OBOR σημείωσαν αξιοσημείωτη πρόοδο, γεγονός, που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η Κίνα βρίσκεται σε μία στρατηγική μετασχηματισμού της εξωτερικής πολιτικής της, εγκαταλείποντας τη μέχρι τώρα πολιτικού της «διατήρησης ενός χαμηλού προφίλ».

Παράλληλα, εκτιμάται ότι το Πεκίνο με βάση τη νέα διπλωματική προσέγγιση θα δώσει έμφαση σε νέες συμμαχίες αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις σχέσεις Κίνας- ΗΠΑ.

Σύμφωνα με το thediplomat.com η Obor είναι η προσπάθεια της Κίνας να εξελιχθεί από μια περιφερειακή δύναμη με παγκόσμια επιρροή, σε μια ολοκληρωμένη παγκόσμια δύναμη. Η στρατηγική αυτή έχει αποφασιστεί  αλλά οι λεπτομέρειες θα καθορίσουν την επιτυχία ή την αποτυχία. Η Κίνα είναι ήδη σχετικά ισχυρή, αλλά θα πρέπει να εξετάσει προσεκτικά τα σημεία έμφασης και το δικό της δυναμικό στην υλοποίηση αυτής της στρατηγικής.

Ας κρατήσουμε την επισήμανση ότι η Κίνα δεν θέλει να γίνει το υπουργείο Οικονομικών για τις χώρες  του Δρόμου του Μεταξιού…..