Στη δίνη ενός οικονομικού εφιάλτη βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά, η μεγαλύτερη εμπορική της Ελλάδας και κατ΄
επέκταση η ελληνική οικονομία από το ντόμινο τρόμου που προκαλεί η πτώχευση του κορεατικού κολοσσού μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, της Hanjin Shipping Co που είναι 7η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών του κόσμου. Χιλιάδες επιχειρήσεις είτε μεταφορικές είτε χονδρικού και λιανικού εμπορίου που περιμένουν να παραλάβουν εμπορεύματα για να τα προωθήσουν στην αγορά κινδυνεύουν να τιναχτούν στον αέρα, να βάλουν λουκέτο και εργαζόμενοι να χάσουν τη δουλειά τους.
Τα προβλήματα είναι ακόμα μεγαλύτερα για την ελληνική αγορά αφού τον μήνα Σεπτέμβριο έρχονται πολλά εποχικά προϊόντα όπως τα σχολικά: «Δυστυχώς που το λέω αλλά αυτά θα τα πουλήσουν τον επόμενο Σεπτέμβριο όσοι αντέξουν αι συνεχίσουν να υπάρχουν μετά το τσουνάμι που θα τους κτυπήσει» δηλώνει στέλεχος της αγοράς στο «Π.Θ.».
«Αυτή την στιγμή τα εμπορευματοκιβώτια της κορεατικής εταιρείας είναι κατασχεμένα σε όλα τα λιμάνια του κόσμου. Θα πρέπει να βγουν τα φορτία και να μπουν σε άλλα κουτιά άλλων εταιρειών για να προωθηθούν στον τελικό τους προορισμό. Στην καλύτερη των περιπτώσεων το κόστος για την επαναπροώθηση θα στοιχίσει στον μεταφορέα για κάθε εμπορευματοκιβώτιο επιπλέον 5.000 δολάρια από αυτά που έχει ήδη πληρώσει για τα μεταφορικά» επεσήμανε στο «Π.Θ.» επιχειρηματίας του κλάδου: «Στον Πειραιά υπάρχει εταιρεία που της έχουν εγκλωβίσει 500 εμπορευματοκιβώτια με προϊόντα πελατών της τα οποία πρέπει να παραδώσει. Επί 5.000 δολάρια το κάθε κουτί επιπλέον κόστος θα πρέπει η εταιρεία να βγάλει από ταμεία της 2,5 εκατομμύρια. Μιλάμε για δυνατό κτύπημα. Υπάρχουν και άλλοι διαμεταφορείς με λιγότερα κουτιά. Όμως και 30 κομμάτια να έχεις που μεταφέρουν εμπόρευμά σου και πρέπει να πληρώσεις το λιγότερο 5.000 δολάρια γα το καθένα, σημαίνει άλλα 150.000 δολάρια από όσα έχεις δώσει».
Έτερος διαμεταφορέας που και αυτός θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του έθεσε και άλλα θέματα στο τραπέζι:
« Όσα εμπορευμτοκιβώτια είναι εγκλωβισμένα δημιουργούν χρέη από τα λιμανιάτικα, από ρήτρες που υπάρχουν για την μην έγκαιρη παράδοσή τους εγκαίρως κλπ. Ποιος θα τα πληρώσει όλα αυτά τα ποσό που είναι τεράστια; Ποιός θα πληρώσει την ΣΕΠ-Cosco, ποιος τους εμπόρους και τους επιχειρηματίες; Η αγορά κινδυνεύει με κραχ. Θα κλείσουν σπίτια με όλη αυτή την ιστορία οι επιπτώσεις της οποίας υπολογίζουμε ότι θα διαρκέσουν τουλάχιστον δύο χρόνια» για να προσθέσει: «Ακόμα δεν έχουν καταλάβει όλοι τη ζημιά που θα πάθουν. Η αγορά θα βογκήξει. Το θέμα είναι ποιος θα επωμιστεί το τεράστιο επιπλέον κόστος. Θα το απορροφήσουν οι μεταφορικές εταιρείες, θα το μετακυλήσουν στην αγορά, στις επιχειρήσεις δηλαδή ή θα φθάσει στον τελικό καταναλωτή;».
Τα σημάδια του επερχόμενου κακού άρχισαν να εμφανίζονται στα λιμάνια του κόσμου εδώ και έναν χρόνο. Οι διαμεταφορείς στον Πειραιά, δηλαδή εταιρείες που αναλαμβάνουν να μεταφέρουν προϊόντα μέσω εμπορευματικιβωτίων είχαν διχαστεί. Αιτία ήταν τα πολύ χαμηλά ναύλα που προσέφερε ο κορεατικός κολοσσός Hanjin.
Άλλοι ρίσκαραν και τον εμπιστεύτηκαν αποκομίζοντας κέρδη από τη διαφορά τιμής με τους ναύλους που προσέφεραν άλλες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματoκιβωτίων και ήταν ακριβότεροι, ενώ άλλοι απέφυγαν τους Κορεάτες, απορρόφησαν τους κραδασμούς από τον έντονο ανταγωνισμό τιμών που προκάλεσε η Haijin και τώρα ...ρεφάρουν.
«Οι Κορεάτες εδώ και πολύ καιρό προσέφεραν στους διαμεταφορείς πολύ χαμηλά ναύλα. Είναι σα να πας στη μία τράπεζα και να σου δίνει επιτόκιο 2% και η άλλη 6%. Αυτό το 6% κάποιους μας φόβισε. Όπως αποδείχθηκε η Hanjin ερωτοτροπούσε με τη χρεοκοπία» δήλωσε έλληνας διαμεταφορέας: «Όσοι συνεργάζονταν με τους Κορεάτες πουλούσαν σχεδόν 200 δολάρια φθηνότερα από τις άλλες μεταφορικές εταιρείες. Δημιουργήθηκαν προβλήματα ανταγωνισμού όπως καταλαβαίνετε διότι οι υπόλοιποι δεν μπορούσαν να προσφέρουν τόσο χαμηλές τιμές όσο αυτές που έδιναν οι συνεργαζόμενοι με την Hanjin, που ήταν κάτω του κόστους στην ουσία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου