Δυο πλοία, ένα της εταιρείας Minerva της οικογένειας Μαρτίνου
και ένα της Fafalios Shipping του εφοπλιστή Φαφαλιού βρίσκονται, στην παρούσα
χρονική στιγμή, για επισκευές στα ναυπηγείο της Ελευσίνας, σύμφωνα με
πληροφορίες.
Επιπλέον, όπως επισημάνθηκε στο www.maritimes.gr, και
άλλοι έλληνες εφοπλιστές «επιμένουν ελληνικά» και φέρνουν τα πλοία
τους στα ελληνικά ναυπηγεία για επισκευές, όπως οι εφοπλιστές Κώστας Κομνηνός,
Μαυρολέων και πλοία της εταιρείας Eletson, όπου η τελευταία λόγω έλλειψης
σχετικής νομοθεσία και γραφειοκρατίας έχει ελαττώσει σημαντικά την
παρουσία της στα ελληνικά ναυπηγεία.
Να σημειωθεί πως στο ναυπηγείο της Ελευσίνας σε λειτουργία
βρίσκονται δυο από τις τρεις δεξαμενές .
Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν στο Maritimes πως δεν είναι μόνο
το κόστος ο ανασταλτικός παράγοντας που έχει περιέλθει η ναυπηγοεπισκευή σε
αυτό τα «χάλι». «Υπάρχουν Έλληνες εφοπλιστές που ενδιαφέρονται ακόμη και πλοία
να «κτίσουν» στην Ελλάδα, αλλά τους ζητάμε ένα μεγάλο ποσοστό τους συνολικού
κόστους προκαταβολή και το 80% του ποσού με την παράδοση του πλοίου και γίνεται
αυτό γιατί θα πρέπει πρώτα να αποπληρωθούν χρέη του ναυπηγείου και να καλυφτεί
το εργασιακό κόστος. Ακόμα και να το δεχτούν δεν υπάρχει καμία τράπεζα ούτε
φυσικά το κράτος να εγγυηθεί και να χορηγήσουν τις απαραίτητες εγγυητικές
επιστολές.»
Η Τουρκία και κρυφές χρεώσεις
Σε αντίθεση, στα τούρκικά ναυπηγεία όπου ζητούν την αποπληρωμή
του κόστους σε ποσοστό 20% με την παράδοση ντου πλοίου και το υπόλοιπο 80% σε
τουλάχιστον ένα χρόνο μετά. Εκεί το Τουρκικό κράτος αμέσως δίνει τις
εγγυητικές επιστολές στο ναυπηγείο που θα πάρει τη δουλειά. Όμως, όπως
αναφέρουν μηχανικοί που έχουν εμπειρία από επισκευές και κατασκευές στα
τουρκικά ναυπηγεία, επισημαίνουν πως υπάρχουν και κρυφές χρεώσεις που δεν τις
εμφανίζουν αρχικά, με αποτέλεσμα να έρχεται η μια η άλλη σε σύγκριση με τα
ελληνικά ναυπηγεία που σημειωτέων έχουν «ρίξει» αρκετά τις τιμές.
Ευρωπαϊκά ναυπηγεία
Στα ευρωπαϊκά ναυπηγία μπορεί να μην υπάρχουν «κρυφές» χρεώσεις,
και παρόλο που το συνολικό κόστος είναι ακριβότερο από τα ελληνικά, υπάρχει η
ανάλογη υποστήριξη από τα κράτη, με εγγυητικές επιστολές και αποπληρωμή σε
μεγάλη περίοδο, όπου και βλέπουμε κυρίως σε κρουαζιερόπλοια να έχουν πάρει τη
μερίδας του λέοντος.
Κοινοτικά κονδύλια
Παρόλο που δεν προβλέπονται επιδοτήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο
απευθείας στην ναυπηγοεπισκευή, πολλά ευρωπαϊκά κράτη επιδοτούν τη ναυπηγική
τους δραστηριότητα και αυτό γίνεται μέσω των Νομαρχιών που
βρίσκονται τα ναυπηγεία και μπορεί αυτή η έμμεση χρηματοδότηση να φτάσει σε
ποσοστό έως και 10% του κόστους…
Ανεργία
Η ανεργία στη Ζώνη του Περάματος ξεπερνά τους 30000 και μιλάμε
για εξειδικευμένους εργάτες όλων των ειδικοτήτων. Η εμπειρία και η τεχνογνωσία
υπάρχει σε μεγάλο βαθμό και σε επίπεδο προσωπικού αλλά και εργοδοτών, που
μπορούν και παρέχουν υψηλού επίπεδου υπηρεσίες. Εάν δεν παρθούν άμεσα μέτρα
επανεκκίνησης της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, κάτι που
ακόμα και τώρα μπορεί να γίνει, θα χαθεί μια ακόμη σημαντική βιομηχανία για την
Ελλάδα προς όφελος και πάλι των γειτόνων μας..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου