Πέμπτη 12 Μαΐου 2016

Στρόφιλας Άνδρου – Η αρχαιότερη πόλη της Ευρώπης


Της Δρ Χριστίνας Α. Τελεβάντου
Σχεδιαστική απεικόνιση πλοίου από τις σπουδαίες βραχογραφίες του Στρόφιλα ηλικίας περίπου 6000 χρόνων (απεικόνιση Χ.Α. Τελεβάντου).
(Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί απόσπασμα από το άρθρο της Χριστίνας Τελεβάντου που περιλαμβάνεται στο συλλέκτικό αφιέρωμα για την Άνδρο που κυκλοφορεί - έκδοση δέκατα/εν Άνδρω. Δυστυχώς επί 20ετία κάποιοι υποβάθμισαν τις σημαντικές ανασκαφές και κάποιοι άλλοι απαγόρευσαν ακομα και την πρόσβαση σε αυτές. Τέλος οι διοικούντες χρησιμοποίησαν τον περιβάλλοντα χώρο των ανασκαφών επί 10ετίες ως χωματερή της Άνδρου! Κάπως έτσι δεν αναδείχθηκε μέχρι σήμερα το σπουδαιότερο αρχαιολογικό πάρκο της νεολιθικής περιόδου στην Ευρώπη - "εν Άνδρω").
Ήταν φθινόπωρο του 1992  όταν ξεκινήσαμε ένα από τα συνηθισμένα μας οδοιπορικά στην ύπαιθρο της Άνδρου μαζί με την φύλακα αρχαιοτήτων Μαρία Μπληζιώτη-Κορρέ. Προορισμός μας αυτή τη φορά ήταν η ευρύτερη περιοχή της Σταυροπέδας.  Γνώριζα από το  βιβλίο ιστορίας του    Δημήτριου Πασχάλη   «Ιστορία της Νήσου Άνδρου» (1932) ότι εδώ είχε βρεθεί ένας  κούρος, καθώς και ένας  βωμός  με την επιγραφή ΔΙΟΣ ΚΑΡΠΟΦΟΡΟΥ,  έργα που εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Άνδρου. Επίσης ήταν απολύτως εμφανές ότι πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα θέση της δυτικής ακτής του νησιού με εξαιρετική ορατότητα στο Αιγαίο και με δυνατότητες ελέγχου της θαλάσσιας επικοινωνίας.
Αρχίζοντας από τον κόμβο της Σταυροπέδας περιεργαστήκαμε  ένα μεγάλο οικοδόμημα που δεσπόζει εδώ. Εσωτερικά εντοπίστηκαν στυλοβάτες κιόνων, και περισυλλέγη τμήμα από την επίστεψη αναθηματικής στήλης. Τα όστρακα στον περιβάλλοντα χώρο χρονολογούνται  στους ιστορικούς χρόνους. Φαίνεται ότι πρόκειται για ένα ιερό της εποχής αυτής.
Στην δυτική πλευρά του κτηρίου  δέσποζε ένας μεγάλος ανορθωμένος λίθος εν είδη μενχίρ, που σα να προσπαθούσε –σε αγνοία εμείς εκείνη τη στιγμή- να μας προϊδεάσει για όσα εντυπωσιακά θα ανακαλύπταμε λίγο αργότερα, όχι μακριά, για την προϊστορία του νησιού.
Κατηφορίσαμε τον δρόμο προς τα δυτικά, όπου οι σύγχρονοι άνθρωποι είχαν επέμβει καταλυτικά στην άλλοτε εξαιρετικής ομορφιάς  χαράδρα με ένα λατομείο. Παρόλα αυτά η φύση αντιστεκόμενη  ολόγυρα ήταν ζωντανή με καταπράσινες τις καλαμιές στο βάθος της χαράδρας. Η θάλασσα και ο άνεμος εξάγνιζαν έστω και στιγμιαία την θλιβερή εικόνα και το θόρυβο των διαφόρων βαρέων οχημάτων και μηχανημάτων.
Το οροπέδιο του Στρόφιλα και η θέα προς τα απέναντι νησιά (φωτογραφία Χ.Α. Τελεβάντου).
Μπροστά μας ήταν ένα οροπέδιο. Είναι ο Στρόφιλας είπε η Μαρία. Ας πάμε να ρίξουμε μια ματιά λέω εγώ. Βραχώδης η μικρή διαδρομή με μυρωδάτους θάμνους. Από μακριά διαγνώσαμε έναν τοίχο κατά μήκος του λαιμού του οροπεδίου, που φαινόταν σαν σύγχρονη ξερολιθιά. Περπατώντας σε όλο το οροπέδιο διαπιστώσαμε ότι υπήρχαν πολλοί και μεγάλοι  σωροί από πλακοειδείς λίθους -ορισμένοι έφθαναν τα 5μ. ύψος-, πράγμα αφύσικο. Αυτό, γνώριζα ότι αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία αρχαιολογικών χώρων της Άνδρου, όπως η Υψηλή και η Ζαγορά. Πρόκειται για λιθοσωρούς που δημιούργησαν οι σύγχρονοι καλλιεργητές όταν προσπαθούσαν με το υνί να οργώσουν την γη,  -ένα  πραγματικό πετρομάνι-. Οι πέτρες που μετακινούνταν τις τοποθετούσαν σε σημεία όπου δεν ήταν εύκολο να εισχωρήσει το υνί. Ο λόγος  ήταν, ότι στα συγκεκριμένα σημεία διατηρούνταν οι τοίχοι των αρχαίων κτηρίων, τα οποία με αυτό τον τρόπο εν αγνοία τους τα διέσωσαν ως τις μέρες μας.  
Παρατηρήσαμε ότι σε όλο το οροπέδιο επιφανειακά υπήρχε διάσπαρτη μεγάλη ποσότητα από θραύσματα κεραμικών αντικειμένων (όστρακα), καθώς και απολεπισμάτων οψιανού, ενός ηφαιστειακού υλικού από τη Μήλο που χρησιμοποιείτο κατά την προϊστορική εποχή για την κατασκευή όπλων και εργαλείων.  Ήταν φανερό ότι εδώ υπήρχε κάποια προϊστορική εγκατάσταση. Επιφανειακά ήταν επίσης ορατά αγγεία κατά χώραν (insitu) και θα έπρεπε επειγόντως να προστατευθούν. Σχεδόν αμέσως ήλθαμε σε επαφή με τον ιδιοκτήτη του ακινήτου έναν εξαιρετικά ευγενικό και συνεργάσιμο πολίτη, και έτσι ξεκίνησε συστηματικότερα η ανασκαφή, αρχικά ως σωστική και στη συνέχεια (από το 2009) ως συστηματική της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας.  Οι μέχρι τώρα ανασκαφές στο μεγάλο οροπέδιο έφεραν στο φως ένα μεγάλο οχυρωμένο οικισμό της Τελικής Νεολιθικής περιόδου του πολιτιστικού ορίζοντα «Αττικής-Κεφάλας» (4500-3200 π.Χ.).
Το ακρωτήριο του Στρόφιλα  είναι μία φύσει οχυρή θέση, διαθέτει  ασφαλή λιμένα, ενώ στα νότια η ρεματιά εξασφάλιζε πόσιμο νερό. Έχει εξαιρετική ορατότητα  από την Αττική και την Εύβοια μέχρι την Σύρο, την Πάρο και τη Νάξο και ελέγχει   το θαλάσσιο δρόμο.
Το οροπέδιο του Στρόφιλα από την Ζαγορά: Διακρίνεται ο όρμος που χρησιμοποιούσαν ως λιμάνι κατά την νεολιθική εποχή οι κάτοικοι του. Εκεί κατέληξαν εκατοντάδες χιλιάδες τόνοι σκουπιδιών από την κατάρρευση  το 2011 της παράνομης χωματερής που διατηρείται μέχρι σήμερα (φωτογραφία "εν Άνδρω").
Στην ευάλωτη από την ενδοχώρα πλευρά  προστατεύεται από εντυπωσιακό ισχυρό τείχος -περίπου 100μ.- καμοπυλόσχημους προμαχώνες από τους οποίους ο ένας προστατεύει την πύλη (πλ. 1,50μ.).  Διασώζεται μέχρι ύψος 2μ. περίπου και υπολογίζεται ότι  αρχικά  θα έφθανε τουλάχιστον τα  4μ. 
Βόρεια του τείχους χαμηλότερα, παράλληλα  και σε απόσταση 15μ. περίπου υπάρχει τοίχος πλάτους 0.80μ., ίσως τμήμα ενός  σύνθετου αμυντικού συστήματος διπλού εμποδίου -προτείχισμα και τείχος. Πιθανότατα όμως να προστάτευε  το χώρο ως το τείχος  όπου  υπάρχει πλήθος βραχογραφιών.
Μια από τις ωραιότερες βραχογραφίες που έχουν ποτέ βρεθεί (φωτογραφία Χ.Α. Τελεβάντου).
Το τείχος προστατεύει  όλο το ακρωτήριο, το οποίο   παρείχε τη δυνατότητα  φιλοξενίας κοπαδιών για μεγάλο διάστημα. Επίσης  δίνει  εικόνα  της γενικότερης κατάστασης που φαίνεται ότι επικρατούσε αυτή την περίοδο στο Αιγαίο για  σοβαρούς κινδύνους από επιθέσεις.
Το τείχος του Στρόφιλα (φωτογραφία Χ.Α. Τελεβάντου).
Ως τώρα είναι το  αρχαιότερο με σαφή οχυρωματική αντίληψη σε όλο το νησιωτικό Αιγαίο και είναι το μοναδικό από την Τελική Νεολιθική, που καταδεικνύει ότι οι γνωστές πρωτοκυκλαδικές οχυρώσεις της 3ης χιλ π.Χ. (Μαρκιανή Αμοργού,  Καστρί  Σύρου, Πάνορμος Νάξου),  έχουν τις προδρομικές μορφές τους  στη Νεολιθική εποχή.
Τα αψιδωτά κτήρια του Στρόφιλα  είναι από τα  αρχαιότερα στο νησιωτικό Αιγαίο και στην ηπειρωτική Ελλάδα και υποδηλώνουν τον  γεφυρωτικό ρόλο της Άνδρου  ανάμεσα στο νησιωτικό Αιγαίο και την ηπειρωτική Ελλάδα. (Κτήρια με αντίστοιχους τοίχους συναντάμε κατά τη νεολιθική εποχή στο Εμποριό της Χίου, στη Μύρινα της Λέσβου και στη Ρόδος. Πλούσια είναι η κεραμική  στην οποία διαπιστώνονται αντιστοιχίες με    άλλων περιοχών όπως της  Κεφάλας στην Κέα, του σπηλαίου   Ζα στη Νάξο,της Αττικής,  του Διρού Μάνης, της Άριας Αργολίδος και του Εμποριού στη Χίο.
  
Πήλινο αγγείο (φωτογραφία Χ.Α. Τελεβάντου).  
Σημαντικά είναι τα ειδώλια, λίθινα, μαρμάρινα και πήλινα,  από τα οποία ορισμένα  δείχνουν ότι έχει ήδη δρομολογηθεί η πολιτιστική πορεία για τον Κυκλαδικό Πολιτισμό. 
Οι εκτεταμένες βραχογραφίες του Στρόφιλα αποτελούν μοναδικά σύνθετα δείγματα που χρονολογούνται  στη  Τελική Νεολιθική περίοδο σε άμεση σχέση με οικιστικό σύνολο. Από την έκταση, την πυκνότητα, τους χώρους που κοσμούσαν –κλειστούς ή υπαίθριους- και τη θεματολογία τους φαίνεται ότι αποτελούσαν κυρίαρχο επικοινωνιακό στοιχείο του οικισμού. Βρίσκονται κυρίως σε χώρους συλλογικής χρήσης όπως η  πρόσοψη του τείχους, ο χώρος έξω από αυτό  και το δάπεδο του ιερού.   
Το τείχος και οι βραχογραφίες. Από κάτω σχεδιαστικές αναπαραστάσεις των πλοίων του τείχους (φωτογραφία και σχεδίαση Χ.Α. Τελεβάντου).
Στη πρόσοψη του τείχους, η οποία  φαίνεται να  λειτουργεί ως ένα είδος πολύ πρώιμης μορφής ζωφόρου, βρίσκονται οι παλαιότερες παραστάσεις πλοίου στις Κυκλάδες.  Εικονίζονται είκοσι, τα οποία κατευθύνονται προς την πύλη, μεμονωμένα, εν είδη πομπής όπως στον κεντρικό προμαχώνα, ή σε αλλεπάλληλες σειρές, ενώ σηματοδοτεί την  πύλη. Τα περισσότερα  έχουν κατεύθυνση   προς αυτήν και ίσως να ήταν οδηγοί για την είσοδο στον οικισμό.
Στην περιοχή εκτός τείχους επίσης  κυριαρχεί το θέμα του πλοίου, το οποίο απεικονίζεται δεκάδες φορές. Ορισμένα φέρουν είδος σημαίας που υποδηλώνει  οργάνωση στη λειτουργία  τους, ενώ ένα είναι φορτωμένο με δύο κατσίκια,  εικόνα που δηλώνει τη μεταφορά ή και την εμπορία των ζώων.
Οι πέραν των (100) απεικονίσεις  πλοίων δίνουν νέα σημαντικά στοιχεία για το υψηλό επίπεδο της ναυπηγικής στο Αιγαίο κατά τη Νεολιθική εποχή,  διαφοροποιώντας την αντίληψη για μικρά και πολύ απλά πλοία. Άλλωστε νησιά  με άφθονη ξυλεία, όπως η Άνδρος, συνέβαλαν ουσιαστικά στην  εξέλιξη της ναυπηγικής τέχνης. Επιπλέον δείχνουν ότι ήταν το ιδιαίτερο σύμβολό του Στρόφιλα, που δήλωνε με έμφαση το ναυτικό του χαρακτήρα.
Ανάμεσα στα πλοία υπάρχουν πολυάριθμα θέματα συμβολικά,  γραμμικά και  εικονιστικά, καθώς και επιμέρους εικονιστικές παραστάσεις.
Συχνότατο είναι το δακτυλιόσχημο θέμα, του γνωστού τύπου των νεολιθικών ειδωλίων, το οποίο θεωρείται  ότι αποδίδει σχηματικά τη γυναικεία θεότητα.
Tο  φαλλόσχημο θέμα απαντάται έξι φορές, πολυάριθμα είναι τα τρίγωνα που παραπέμπουν στο εφηβαίο,  ενώ η ανθρώπινη πατούσα, δηλωτικό της ανθρώπινης παρουσίας,  εικονίζεται   συχνότατα.
Οι μικρές κοιλότητες  σε διάταξης σπείρας,   οι οποίες ίσως συμβολίζουν  τη θάλασσα, αποτελούν συνδετικό στοιχείο των  παραστάσεων.  
Στα γραμμικά θέματα  ανήκουν  η ανοιχτή  τρέχουσα σπείρα, η σπείρα και  ο  μαίανδρος.
Επίσης παριστάνονται ελάφια, αιλουροειδή, μάλλον τσακάλια,  καθώς και  ψάρι.
Βραχογραφία ψαριού (φωτογραφία Χ.Α. Τελεβάντου).
Σε παράσταση εικονίζεται  αγέλη  σαρκοβόρων ζώων, ίσως λύκοι ή τσακάλια, κυνηγούν ελάφια.  
Ένα μεγάλο  πλοίο  συνοδεύεται από άλλα μικρότερα, ορισμένα  μέσα σε  όρμο. Κοντά στην πύλη  φαίνεται να παριστάνεται ανθρώπινη μορφή ή ανθρωπόμορφο «ξόανο» (ύψ. Ο,45 μ.), ενδεχομένως απεικόνιση μίας θεότητας σε μια πρώιμη μορφή πότνιας/ου θηρών.
Επίσης θαλάσσιος βυθός με  δελφίνια σε σκηνή μητέρας-βρέφους (;).
Ο χώρος έξω  από το τείχος  ήταν   σημαντικός για τον οικισμό. Σε αυτόν  και με ιδιαίτερη έμφαση  πλησίον της πύλης, όπου υπάρχει λιθοκατασκευή με σήμα, είδος βαίτυλου,  φαίνεται να αποτυπώθηκε με συμβολικά και φυσιοκρατικά εικονογραφικά στοιχεία η επιτομή της κοσμοθεωρίας των  κατοίκων   για σημαντικές πλευρές της  ζωής τους, όπως η θρησκεία και η γονιμότητα, αλλά και ο ναυτικός χαρακτήρας του οικισμού.  Πιθανότατα αποτελούσε και υπαίθριο χώρο λατρείας, ενώ ίσως να είχε και αποτροπαϊκό χαρακτήρα για την προστασία του οικισμού. 
Στο κέντρο του βορειοανατολικού τμήματος του οικισμού, όπου φαίνεται να οργανώθηκε συγκεκριμένη, ενδεχομένως προστατευμένη, περιοχή   με κτήρια που θα μπορούσαν να  σχετίζονται με  δραστηριότητες της κοινότητας,  βρίσκεται   το ιερό, εμβαδού 100 τ.μ. Εσωτερικά είναι διαμορφωμένο σε δύο τμήματα και επίπεδα. Στο νότιο,  υπάρχει υπερυψωμένο  βαθμιδωτό πήλινο δάπεδο με μεγάλη κυκλική λίθινη κατασκευή στο κέντρο, διαμέτρου 2μ., και λίθινο θρανίο κατά μήκος της νότιας πλευράς. Στο υπόλοιπο   τμήμα  του χώρου, εμβαδού  70 τετ.μ., γύρω από μεγάλη εγκοπή, απλώνεται μια μνημειακή βραχογραφία.   
Στην παράσταση υπάρχουν θέματα που απαντώνται στις άλλες βραχογραφίες του Στρόφιλα. Στη μία πλευρά της εγκοπής εικονίζεται ένα   ψάρι και στην άλλη μικρές κοιλότητες σε πυκνή σπειροειδή διάταξη, θέμα που επαναλαμβάνεται   ως συνδετικό στοιχείο  των υπολοίπων.  Δεξιά βρίσκεται ομάδα τεσσάρων πλοίων, το ένα φορτωμένο με ζώο και  στο κέντρο   πάπια.   Επίσης επαναλαμβάνονται μεμονωμένα ή κατά ομάδες  η ανθρώπινη πατούσα και το δακτυλιόσχημο θέμα. Το τελευταίοείναι ένα σύμβολο του διεθνή κώδικα επικοινωνίας της εποχή και απαντάται από την Πελοπόννησο (Διρός) μέχρι τα Βαλκάνια και τη Βάρνα στη Μαύρη Θάλασσα.
Στο Στρόφιλα βρέθηκαν λίθινα δακτυλιόσχημα, τα οποία σε συνδυασμό με το μεγάλο αριθμό στις βραχογραφίες, δείχνουν την παγιωμένη σχέση των κατοίκων με το σύμβολο αυτό.    Το σχήμα του είναι όμοιο με των αινιγματικών Πρωτοκυκλαδικών τηγανόσχημων σκευών(3ηχιλ.). Ίσως  αποτελούν τη συνέχιση κατά την πρώιμη Εποχή του Χαλκού της μεταφοράς του ΝΛ κωδικοποιημένου συμβόλου   σε φορητό αντικείμενο. 
Στο ιερό του Στρόφιλα η λατρεία  και τα δρώμενα, εκτός άλλων, θα σχετίζονταν με  την υπέρτατη δύναμη, που θα εκφραζόταν κυρίως στο χώρο του υδάτινου στοιχείου και ασφαλώς της θάλασσας, που είχε σπουδαιότατο  ρόλο  στη ζωή  των κατοίκων.
Σχεδιαστικές απεικονίσεις πλοίων (Χ.Α. Τελεβάντου).
Οι βραχογραφίες του Στρόφιλα  αποτελούν τα  αρχαιότερα μνημειακού χαρακτήρα έργα τέχνης στο Αιγαίο. Οι ισχυρές αντιστοιχίες τους με τις  βραχογραφίες  από την Κορφή τ’ Αρωνιού στη Νάξο,  αλλά και άλλων πρωτοκυκλαδικων βραχογραφιών, τεκμηριώνουν τη συνέχιση της τέχνης αυτής τουλάχιστον μέχρι την πρώιμη εποχή του χαλκού   (επίκρουση,  κλίμακα των μορφών και  η γενική αισθητική, επιμέρους θέματα -πλοίο με ζώα)  
             Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι σημαντικά στοιχεία  καθιστούν  τον Στρόφιλα μοναδικό στις Κυκλάδες και στην εγγύτερη γεωγραφική περιοχή: 
● Η μεγάλη έκτασή, ο πυκνός πολεοδομικός ιστός και το μεγάλο μέγεθος των κτιρίων.
● Tα έργα συλλογικού χαρακτήρα: οχύρωση, ιερό, χρήση  βραχογραφιών από την κοινότητα.
● Η πληθώρα  υψηλής ποιότητας ευρημάτων.
● Η προηγμένη τεχνολογία (μεταλλοτεχνία, λιθοτεχνία, ναυπηγική).
 ● Οι εκτεταμένες βραχογραφίες με  συμβολικά  (δακτυλιόσχημο θέμα, φαλλόσχημο, τρίγωνα/εφηβαίο (;), πέλματα, κοιλότητες σε διάταξη σπείρας,), γραμμικά (σπείρα, μαίανδρος), εικονιστικά (πλοία, ζώα -κατσίκια, ελάφια, τσακάλια-, ψάρια, δελφίνια) θέματα, αφηγηματικές σκηνές (πομπή πλοίων, τσακάλια κυνηγούν ελάφια,  θαλάσσιος βυθός με δελφίνια,   ανθρώπινη μάλλον μορφή ή ανθρωπόμορφο «ξόανο» - απεικόνιση θεότητας;-).  
● Ο έντονος ναυτικός χαρακτήρας του Στρόφιλα, που τεκμηριώνεται από τις  πολλές απεικονίσεις πλοίου στις βραχογραφίες σε κοινόχρηστους χώρους   ως  κυρίαρχο σύμβολο.  
● Η χρήση ενός αναπτυγμένου και ευρύτατα διαδεδομένου κώδικα επικοινωνίας με χρήση συστήματος συμβόλων(δακτυλιόσχημο θέμα, πέλματα, κοιλότητες σε διάταξη σπείρας).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ο Στρόφιλας ήταν ένας εύρωστος πρωτοαστικός οικισμός με κυρίαρχο ναυτικό χαρακτήρα, ο οποίος  θα διαδραμάτιζε, σε ένα μεγαλύτερο δίκτυο μικρότερων ή/και ανάλογων οικισμών, σημαντικό ρόλο κατά την Τελική Νεολιθική περίοδο στο νησιωτικό Αιγαίο. Κυρίως  αποκαλύπτουν μια νέα εικόνα για τον νεολιθικό πολιτισμό στο  χώρο αυτό και καταδεικνύουν ότι από την Τελική Νεολιθική περίοδο διαμορφώθηκε  στις Κυκλάδες  ένας υψηλότατος πολιτισμός, η βάση για την πολιτιστική εξέλιξη της  Εποχής του Χαλκού. Εν κατακλείδι θα μπορούσαμε να τον χαρακτηρίσουμε  ως  την αρχαιότερη πόλη της Ευρώπης.

Η Επανάσταση στην Άνδρο - Η ιστορική διακήρυξη τουΔημητρίου Μπαλή


by enandro

 
(Η επανάσταση στην Άνδρο εκφράστηκε από δύο σημαντικές μορφές, του δάσκαλου του Γένους Θεόφιλου Καΐρη και του αγνοημένου εθνικού και κοινωνικού αγωνιστή  Δημητρίου Μπαλή. Τιμώντας την μνήμη σήμερα του Δημητρίου Μπαλή δημοσιεύουμε την ελάχιστα γνωστή διακήρυξη του, που μιλά για την εξέγερση στην Άνδρο. Την διακήρυξη μας την έστειλε τακτικός αναγνώστης μας – Εν Άνδρω)
 Το έθνος μας επήρε τα όπλα κατά των τυράννων του. Τετρακόσιους χρόνους είμε-θα σκλάβοι των Οθωμανών και τώρα εγίναμε ελεύθεροι, δώσαντες το αίμα μας δια την ελευθερίαν της πατρίδος. Εις όλα τα μέρη οι Γραικοί πολεμούν δια την ελευθε-ρίαν των και μόνον εις τα νησιά οι κοτζαμπάσηδες δεν είδαν με καλό μάτι την επανάστασιν του Γένους. Αυτοί είχαν πάντα το ένα τους και νιτερέσα με τους Οθωμανούς. Μαζί με τους μπέηδες και πασάδες μάς καταπίεζαν, μας έπαιρναν το βιος μας, μας καταφρονούσαν, μας έγδυναν, μας ρουφούσαν το αίμα μας, τσερεμέτιζαν και επλούτιζαν από τον ιδρώτα μας.
Αυτοί οι σκλιάδες θέλουν να μας σκλαβώσουν και πάλιν, καταλύοντες την ελληνικήν διοίκησιν και καλούντες τον Καπουδάν Πασάν να καταλάβη την νήσον μας. Το τι μας περιμένη αν έλθουν οι Τούρκοι το καταλαβαίνετε. 'Οχι μόνον θα χάσωμεν την ελευθερίαν μας και θ' ατιμασθώμεν εις τα όμματα όλων των Ελλήνων και Ευρωπαίων, αλλά Θα γίνωμεν τρεις φορές σκλάβοι από την πριν κατάστασίν μας. Αυτό όμως δεν πρέπει να γίνη. 'Εχομεν την δύναμιν να εμποδίσωμεν το χαχόν, αλλά πρώτα πρέπει να βάλωμεν νέαν τάξιν και να ιδρύσωμεν νέον σύστημα εις τον τόπον μας.
Η νήσος Ανδρος είναι και αυτή δημιούργημα της φύσεως, καθώς και όλος ο κόσμος. Αλλά όταν εδημιουργήθη ο κόσμος, δεν υπήρχαν πλούσιοι και πτωχοί, μεγαλοκτήμονες και κολλίγοι. Η ανισότης, η ανέχεια, η δυστυχία, είναι δημιουργήματα όχι του υπερτάτου όντος, αλλά των κρατούντων. Εις την αρχαίαν Ελλάδα και εις τον άλλον κόσμον, και προ ολίγων χρόνων εις την Γαλλίαν, εχύθη πολύ αίμα διά να καταργηθούν τα προνόμια των αρχόντων και η ιεραρχική διατήρησις της κοινωνίας. Διατί και ημείς κατά την παρούσαν στιγμήν να μην αποτινάξωμεν όχι μόνον τον ζυγόν των Τούρκων, αλλά και των αρχόντων.
Ομιλούν διαρκώς οι τουρκοκοτζαμπάσηδες ότι έχουν δικαιώματα επί της ιδιοκτησίας των και των εαυτών μας, τα οποία τάχα βγαίνουν από έγγραφα απαρασάλευτα. Αυτό δεν είναι σωστόν. Οι προπάτορες των αρχόντων μας ήλθον εις το νησί μας από άλλα μέρη ως καταχτηταί και με την βίαν εξουσίασαν το καλύτερον μέρος της γης, χωρίς να έχουν προς τούτο κανένα δικαίωμα περισσότερον από τους άλλους, εκτός από το δικαίωμα του ισχυροτέρου. Και άλλους μεν από τους εντοπίους ιδιοκτήτας και καλλιεργητάς εξώντωσαν και άλλους έκαμαν σκλάβους των. Οι σημερινοί λοιπόν άρχοντες, απόγονοι των "καταχτητών και σφετεριστών της γης των πατέρων μας, κανέν δικαίωμα δεν έχουν να κρατούν αυτήν διά την ιδικήν των ωφέλειαν και κατατυράννευσιν και λήστευσιν ημών. 0 καιρός της ελευθερίας μας ήλθεν, ας αποτινάξωμεν λοιπόν τον ζυγόν και ας καταργήσωμεν τα προνόμια των αρχόντων μας. 'Ολοι οι Γραικοί θα επικροτήσουν την πράξιν μας και Θα μας συντρέξουν εις την απόφασίν μας αυτήν.
 Ήλθεν η ώρα να καταργήσωμεν την αθλιότητα, να απαλλάξωμεν την κατάντια μας και να δώσωμεν το παράδειγμα και εις τους λοιπούς νησιώτας και τους άλλους Γραικούς οπού στενάζουν από την αγροτιχήν σκλαβιάν. Η γη ανήκει εις ημάς τους δουλευτάς της και όχι εις τους ολίγους τουρκάρχοντας, που την νέμονται με το δικαίωμα του ισχυροτέρου, το οποίον απέχτησαν από τους Φράγκους και τους Οθωμανούς κατακτητάς. 0 εθνικός αγών μας διά να πάρη ουσιαστικήν σημασίαν πρέπει να ολοκληρωθή με την κατάργησιν κάθε προνομίου και κάθε δικαιώματος, τα οποία υποβιβάζουν την πλειονότητα των γεωργών εις την κατάστασιν του δούλου. Η ένωσις φέρει την δύναμιν και Θα μας δώση την εξουσίαν να εκτελέσωμεν την απόφασίν μας. Η κοινοχτημοσύνη δεν είναι ζορμπαλίκι, αλλά έργον δικαιοσύνης. Πρέπει να παύσωμεν να είμεθα χολλιγάδες, όπως επαύσαμεν να είμεθα ραγιάδες. Και αυτό είναι στο χέρι μας, αρκεί να μη δειλιάσωμεν. Θα δουλεύωμεν εις το εξής τα φέουδα όλοι μαζί και θα απολαμβάνη τον καρπόν των η κομμούνα μας και Θα γίνεται δικαία μοιρασιά της σοδειάς εις όλους τους δουλευτάδες, ανάλογα με τον κόπον τους και την δούλευσίν τους. Δι' όλα αυτά θα γίνη σύναξις εις την Μεσαριάν, διά να λάβωμεν από κοινού αποφάσεις. Το φέρσιμό μας αυτό θα μας κάνη πρωτολάτας εις τον δίκαιον αγώνα όλων των κολλίγων και Θα γίνη άκουσμα εις όλα τα μέρη της πατρίδος και εις όλον τον κόσμον, και παντού Θα μας επαινέσουν και Θα μας δώσουν δίκαιον. 

Τα μυστικά της άγνωστης Γυάρου βγαίνουν στο φως




Η Γυάρος. Σε πρώτο πλάνο οι φυλακές που έκαναν γνωστό το νησί ως κόλαση και τόπο εξορίας πριν το ανακαλύψουμε ως περιβαλλοντικό παράδεισο..
H Γυάρος είναι ακριβώς απέναντι από την Δυτική Άνδρο. Κάθε φορά που κοιτάμε το πέλαγος από την Παλαιόπολη, το Απροβάτου, και το Μπατσί η Γυάρος είναι ακριβώς απέναντι. Αλλά και φαίνεται και από όλη την δυτική πλευρά της Άνδρου ή και ακόμα από τις Άνω Στραπουρίες που είναι ανατολικά. Όμως γι' αυτό το τόσο κοντινό νησί μας ξέρουμε πολύ λίγα και καλά που είναι και το πρόγραμμα Andros Life και έχουμε πληροφόρηση.
Σύμφωνα με την WWF Ελλάς και το πρόγραμμα ΚΥΚΛΑΔΕΣ LIFE στο οποίο συμμετέχει και η Άνδρος η Γυάρος φιλοξενεί 30 είδη πουλιών. Και ίσως τη μεγαλύτερη στην Ελλάδα αποικία ενός παγκοσμίως απειλούμενου θαλασσοπουλιού, του μύχου, φιλοξενεί η Γυάρος, όπως αποκαλύπτει σήμερα το WWF Ελλάς.
Η νέα αυτή ανακάλυψη έρχεται να προστεθεί στην ήδη πλούσια αλλά «κρυφή» ζωή αυτού του πρώην τόπου εξορίας, καθώς η Γυάρος είναι επίσης το καταφύγιο του 14% του παγκόσμιου πληθυσμού της μεσογειακής φώκιας, ενώ ο βυθός της καλύπτεται κατά 50% από λιβάδια Ποσειδωνίας και τραγάνες.
 Η μεσογειακή φώκια που ζει στην Γυάρο
Τελικά μήπως η Γυάρος, εκτός από ένα ιστορικά «βαρύ» νησί των Κυκλάδων, αποτελεί έναν τόπο γεμάτο μυστικά ως προς το φυσικό της περιβάλλον; Μέσα από το πρόγραμμα ΚΥΚΛΑΔΕΣ LIFE, η απάντηση γίνεται ολοένα και πιο σαφής, καθώς προκύπτουν συνεχώς νέα στοιχεία που αποκαλύπτουν την ιδιαίτερα σημαντική οικολογική αξία αυτού του πρώην τόπου εξορίας.
Γυάρος: ένα νησί «σταθμός» για τα πουλιά
30 είδη πουλιών ζουν ή φιλοξενούνται στην Γυάρο
Συνολικά μετά από έρευνα καταγράφηκαν 30 είδη πουλιών που χρησιμοποιούν τη Γυάρο τα οποία είναι είτε απλοί επισκέπτες είτε έχουν χώρο φωλιάσματος ή και μόνιμης κατοικίας τους. Πιο συγκεκριμένα, καταγράφηκαν αρπακτικά, όπως ο σπιζαετός και ο μαυροπετρίτης, και χερσαία είδη, όπως η κουκουβάγια. Η σημαντικότερη όμως ανακάλυψη είναι αυτή που αφορούσε ένα παγκοσμίως απειλούμενο θαλασσοπούλι, τον μύχο. Σύμφωνα με την έρευνα, η αποικία του μύχου στη Γυάρο είναι ίσως η σημαντικότερη και μεγαλύτερη στην Ελλάδα. 
Τι συμβαίνει όμως στην ξηρά της Γυάρου;
Μοναδική σε περιβάλλον και η στεριά του νησιού.
Ένα φίδι «ιταλικής καταγωγής» που κατοικεί μόνο στη Γυάρο και πουθενά αλλού στην Ελλάδα, κοινώς γνωστό ως μαύρο φίδι της Γυάρου, ποτάμια με περιοδική ροή, αρκετά ελληνικά ενδημικά είδη κολεόπτερων, φρύγανα και διαπλάσεις κέδρων, συμπληρώνουν το χερσαίο μωσαϊκό ενός νησιού που κρατούσε μέχρι σήμερα ως επτασφράγιστο μυστικό τα οικολογικά του μυστικά. 
«Η δημοσιευμένη πρωτογενής γνώση για το νησί ήταν ελάχιστη», δήλωσε ο Δρ. Πέτρος Λυμπεράκης, υπεύθυνος συντονισμού μιας μεγάλης ομάδας ερευνητών του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης που πραγματοποίησε την έρευνα  που αφορούσε στη χλωρίδα, τους οικότοπους και την εδαφόβια πανίδα του νησιού.
«Πλέον έχουμε μια πλήρη εικόνα για το φυσικό περιβάλλον της Γυάρου», δήλωσε ο Δρ. Σπύρος Κοτομάτας, συντονιστής του προγράμματος ΚΥΚΛΑΔΕΣ LIFE. «Όλα τα στοιχεία καταδεικνύουν την ανάγκη για τη διαμόρφωση προτάσεων διαχείρισης του νησιού, για την προστασία ευαίσθητων οικοτόπων αλλά και σπάνιων ειδών. Άλλωστε στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργία ενός πρωτοποριακού μοντέλου θαλάσσιας προστατευόμενης περιοχής, στην περιοχή της Γυάρου, από κοινού με τις κοινωνίες της Σύρου και της Άνδρου, που θα λειτουργεί με σεβασμό προς το περιβάλλον και τους ανθρώπους», κατέληξε.
Ένα διαδικτυακό event εξερεύνησης της άγνωστης Γυάρου
Αυτήν την άγνωστη Γυάρο μας καλεί το WWF Ελλάς να εξερευνήσουμε μέσα από την εικονική μας συμμετοχή σε μια πραγματική αποστολή. Η ομάδα του ΚΥΚΛΑΔΕΣ LIFE θα μοιραστεί με όλους, μέσω ενός event στο Facebook, μυστικά, εμπειρίες και πανέμορφα τοπία, ενώ θα συζητάει σε πραγματικό χρόνο με τους ενδιαφερόμενους. Καιρού επιτρέποντος, στις 17 Φεβρουαρίου, το σκάφος του WWF θα βρεθεί στη Γυάρο και θα ανοίξει σε live μετάδοση ένα παράθυρο στα μυστικά του πρώην τόπου εξορίας και του οράματος για μία πρωτοποριακή θαλάσσια προστατευόμενη περιοχή που δεν θα βασίζεται σε απαγορεύσεις αλλά θα αποτελεί παράδειγμα αρμονικής συνύπαρξης ανθρώπου και φύσης.
(βασισμένο σε στοιχελια του WWF Ελλάς και του ΚΥΚΛΑΔΕΣ LIFE)

Τετάρτη 4 Μαΐου 2016

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ HIGHSPEED 7 (ex HIGHSPEED 5)


ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ HIGHSPEED 7 ex HIGHSPEED 5 ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΤΕΡΓΕΣΤΗΣ. ΣΗΜΕΡΑ ΕΚΑΝΕ ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΕΣ ΠΛΕΥΣΕΙΣ
ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΗΣ ΚΑΘΟΔΟΥ ΤΟΥ ΣΤΑ ΓΝΩΡΙΜΑ ΝΕΡΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΑΣ.
ΑΝΕΠΤΥΞΕ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΣΧΕΔΟΝ 38 ΚΟΜΒΟΥΣ.
ΣΤΗΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΘΗΚΕ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΑΛΟΝΙΟΥ ΣΤΟ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑ ΤΟΥ ΑΝΩ ΓΚΑΡΑΖ.