Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2016

Χωρίς τέλος το θρίλερ της ΝΕΛ





Ένα νέο θρίλερ βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες ημέρες γύρω από την πολύπαθη και de facto χρεοκοπημένη ναυτιλιακή ΝΕΛ. 


Συγκεκριμένα όπως αναφέρουν πληροφορίες εκδόθηκε εντολή κατάσχεσης εξαιτίας χρεών της ΝΕΛ σε προμηθευτή της για ένα από τα πλέον γνωστά πλοία της εταιρείας, το περίφημο Αίολος Κεντέρης, το οποίο βρίσκεται στην Αγκούστα της Σικελίας.

Το πλοίο σημειώνεται ότι έχει ναυλωθεί σε τρίτη εταιρεία η οποία για να το λειτουργήσει πραγματοποιεί εργασίες επισκευής. Ωστόσο μόλις ο πιστωτής της ΝΕΛ αντελήφθη ότι το πλοίο βρισκόταν στη Σικελία προχώρησε στην έκδοση διαταγής πληρωμής, για οφειλή που όπως υποστηρίζει φτάνει τις 260.000 €. Ωστόσο η πλευρά της ΝΕΛ αμφισβητεί το ύψος της οφειλής, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι ο συγκεκριμένος πιστωτής είναι και οφειλέτης, ο οποίος μάλιστα στο πλαίσιο του σχέδιο εξυγίανσης είχε λάβει κάποια χρήματα συμφωνώντας να διαγραφεί μέρος του χρέους.

Σημειώνεται ότι η ΝΕΛ έχει τα χέρια της απόφαση προστασίας για τα πάγιά της στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης που έχει εγκριθεί. Την υπόθεση όπως αναφέρουν πληροφορίες την χειρίζεται ο ναυλωτής του πλοίου, ο οποίος, μετά την ολοκλήρωση των επισκευαστικών εργασιών που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, σκοπεύει να δρομολογήσει το πλοίο, που θα συνδέει καθημερινά την Αγκούστα της Σικελίας με τη Μάλτα.

Το πλοίο Αίολος Κεντέρης αποτέλεσε το παρελθόν case study για τη ναυτιλία καθώς όταν ναυπηγήθηκε ήταν ένα από τα πλέον σύγχρονα και γρήγορα πλοία, όντας ταυτόχρονα και εξαιρετικά ενεργοβόρο. Σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία μάλιστα οι τιμές του πετρελαίου είχαν εκτιναχθεί πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, το πλοίο σε πλήρη ταχύτητα κατανάλωνε 6,5 τόνους πετρέλαιο την ώρα. Εκτός όμως από την υψηλή κατανάλωση αμέσως μόλις ξεκίνησε τα δρομολόγια αντιμετώπισε σοβαρά τεχνικά προβλήματα. Μάλιστα για το θέμα των μηχανικών προβλημάτων η ΝΕΛ είχε βρεθεί σε διαμάχη με τον Γάλλο κατασκευαστή, εξασφαλίζοντας μάλιστα αποζημίωση όχι μόνο για το πλοίο αλλά και για διαφυγόντα κέρδη. Σημειώνεται ότι πλέον στο πλοίο οι μηχανές έχουν αντικατασταθεί από άλλες λιγότερο ενεργοβόρες. 

Ωστόσο η αποζημίωση των Γάλλων δε στάθηκε αρκετή για να διατηρήσει στη ζωή τη ναυτιλιακή, η οποία αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της κρίσης που έπληξε την επιβατηγό ναυτιλία τα προηγούμενα χρόνια οδηγώντας και άλλες εταιρείες σε αδιέξοδο. Μάλιστα η ΝΕΛ η αντιμετώπισε σοβαρά οικονομικά προβλήματα είχε ζητήσει την αναδιάρθρωση του χρέους της ωστόσο το σχέδιο διάσωσης αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα με αποτέλεσμα η εταιρεία να μην μπορεί να εξασφαλίσει τα απαραίτητα κεφάλαια κίνησης για τη λειτουργία της.

Αποτέλεσμα η ΝΕΛ να κηρυχθεί έκπτωτη από τις άγονες γραμμές που εξυπηρετούσε στο βόρειο Αιγαίο, οι οποίες πέρασαν μετά από διαγωνισμό σε υγιείς ακτοπλοϊκές. Πάντως το γεγονός ότι η εταιρεία προσπαθεί να αξιοποιήσει τα πάγια της δείχνει ότι υπάρχει μια κινητικότητα η οποία πάντως μέχρι στιγμής περιορίζεται σε "bare boat charters” δηλαδή ναυλώσεις πλοίων σε τρίτους χωρίς να υπάρχουν σχέδια για δρομολογήσεις σε ελεύθερες γραμμές. 

Οι διαδικασίες που θα ακολουθήσουν την κατάρρευση της Ηanjin shipping




Κατά την άποψη γνωστού και εξαιρετικά έμπειρου πλοιοκτήτη οι διαδικασίες που θα ακολουθήσουν την πτώχευση της Ηanjin shipping δεν θα είναι διαφορετικές από τις συνήθεις και εξαιρετικά χρονοβόρες όσο και μακροχρόνιες διαδικασίες που ακολουθούν τις πτωχεύσεις κολοσσιαίων εταιρειών.
Αυτό σημαίνει ότι τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας δεν θα «εκποιηθούν» με την ίδια ταχύτητα που ορισμένοι – μάλλον άπειροι δημοσιογράφοι και αναλυτές – ευελπιστούν ότι θα γίνει.
Αν και η εταιρεία διαθέτει μεγάλο αριθμό bulk carriers οι τιμές στα «μικρά» containers φαίνεται να είναι πιο δελεαστικές ακόμα και για πλοιοκτήτες που δεν έχουν μεγάλη ή πρόσφατη εμπειρία στη συγκεκριμένη κατηγορία και αγορά.
Ωστόσο θα μπορούσαν να μπουν στο παιχνίδι προσπαθώντας να διεισδύσουν σε έναν τομέα που ίσως να μην είναι ιδιαίτερα κερδοφόρος αυτή τη στιγμή αλλά εμφανίζει περιθώρια αναπροσαρμογής λόγω της κατάρρευσης της Ηanjin αλλά και των προβλημάτων που παρουσιάζονται σε άλλες παρόμοιες εταιρείες με τεράστια λειτουργικά έξοδα και υπέρογκες δανειακές οφειλές.
Άλλωστε ο τομέας των μικρών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται ότι μπορεί να αντέξει στις άσχημες συνθήκες της ναυλαγοράς σε βάθος χρόνου.
Ο κ. Ανδρέας Κόκκινος, Broker της Hellaschart, σε δηλώσεις του στα ΝΧ σημείωσε ότι η Fitch Ratings ήδη προειδοποίησε ότι η αγορά των εμπορευματοκιβωτίων θα πρέπει να αναμένει περισσότερες χρεοκοπίες αλλά και συγχωνεύσεις καθώς και εξαγορές τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα.
Επιπρόσθετα ο κ. Κόκκινος εκτιμά ότι οι επιπτώσεις στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων από τις εξελίξεις στην Hanjin, θα εξαρτηθούν από το ποσοστό της χωρητικότητας του στόλου της εταιρείας ο οποίος θα επαναδραστηριοποιηθεί στην αγορά. Βραχυπρόθεσμα, η υπόθεση της Hanjin, έρχεται στην πλέον δραστήρια περίοδο του έτους για την αγορά των εμπορευματοκιβωτίων καθώς ξεκινούν οι παραδόσεις φορτίων εν” όψει της περιόδου των εορτών.
Με τον στόλο της Hanjin να μην είναι σε θέση ακόμα και να προσεγγίσει λιμένες λόγω του φόβου των κατασχέσεων, είναι αρκετά πιθανό να δοθεί βάρος στην αγορά των μικρών και μεσαίων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δραστηριοποιούνται κυρίως στην feeder αγορά σε μία προσπάθεια να ολοκληρωθούν οι αποστολές εμπορευμάτων εγκαίρως και χωρίς προβλήματα, μέχρι το Νοέμβριο» καταλήγει ο κ. Κόκκινος

Τα Δωδεκάνησα πρωταγωνιστούν στην καμπάνια της AEGEAN και της Olympic Air











Η AEGEAN συνεχίζει την ενέργεια «Όλη η Ελλάδα κοντά» αφιερώνοντας όλες τις πτήσεις του δικτύου της αυτόν το μήνα στα Δωδεκάνησα, φέρνοντας τους επιβάτες της λίγο πιο κοντά στην εμπειρία και τις τοπικές γεύσεις αυτών των νησιών, ενώ για όλον το Σεπτέμβρη θα προβάλλονται στις οθόνες των αεροσκαφών της ειδικά βίντεο – αφιερώματα, με πλάνα από τις ομορφιές, την παράδοση, τη γαστρονομία και τους φιλόξενους ανθρώπους των νησιών του νοτιοανατολικού Αιγαίου.
Όλοι οι επιβάτες σε όλες τις πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου, θα απολαύσουν μια αυθεντική γεύση της γαστρονομικής παράδοσης των Δωδεκανήσων, μέσα από τα προϊόντα τοπικών παραγωγών και συνεταιρισμών, όπως παραδοσιακό μελεκούνι, γευστικές μπάρες με πορτοκάλι ή βρώμη, αλλά και αμυγδαλάτο Λέρου.
Επίσης, όσοι βρεθούν στα Business Lounges της AEGEAN θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τραγανά σαραγλάκια με καρύδι, γλυκό του κουταλιού τοματάκι, σαντουιτσάκια με Κασσιώτικη γραβιέρα και μαντολίνα με σουσάμι πολύσπορο, ενώ θα γευτούν λικέρ κανελάδα και κρασί «Αλώνι» σοδειάς 2015.
Επιπλέον, όσοι ταξιδέψουν Business class θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν ένα επιπλέον γευστικό βήμα στη γνωριμία τους με τα Δωδεκάνησα, αφού θα απολαύσουν εκλεκτά μενού από πρωινά δίχτυα με γαρίδες, ψαρικά και σουμάδα σε πληγούρι με αλμυρίκι, αλλά και πετεινό με κοκκινιστές πατάτες και σάλτσα κρέμας μυρωδικών, συνοδευόμενα από λευκό οίνο προέλευσης και παραγωγής Λειψών.
Μπορείτε να δείτε το σχετικό βίντεο της AEGEAN αφιερωμένο στα νησιά: Ρόδος, Κάσος, Χάλκη, Σύμη, Καστελλόριζο, Κάρπαθος εδώ.

Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2016

Το Speedrunner III αποχαιρετά την Κεφαλονιά






Το Speedrunner III αποχαιρετά την Κεφαλονιά
Το πρωί της Παρασκευής 16 Σεπτεμβρίου έχει προγραμματιστεί στο υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής (Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής) συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), όπου θα συζητηθούν τα αιτήματα δρομολογίων της τρέχουσας δρομολογιακής περιόδου, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και τα δρομολόγια Πάτρας-Κεφαλονιάς-Ιθάκης.
Όπως προκύπτει από αυτά αλλά και από την αναζήτηση στις κρατήσεις της Ionian Group, το Speedrunner III, που ξεκίνησε τα δρομολόγιά του προς την Κεφαλονιά τον περασμένο Απρίλιο συνδέοντας σε χρόνο ρεκόρ την αχαϊκή πρωτεύουσα με το μεγαλύτερο νησί του Ιονίου, στις 19 Ιουνίου αποχαιρετά το νησί, καθώς ολοκληρώνεται η ναύλωσή του από την Ionian Group και θα επιστρέψει στην Aegean Speed Lines.
Βέβαια, η Ionian Group θα παραμείνει στην Γραμμή Πάτρα-Σάμη-Πισαετός (Ιθάκη) και το φθινόπωρο με το πλοίο της Mare di Levante.
To «Θάλασσα του Λεβάντε» (F/B Mare di Levante), είναι ναυπηγημένο στην Ιαπωνία από τα ναυπηγεία Jyuko Kochi και αφού έπλευσε για 10 περίπου χρόνια στα μακρινά νερά της Ιαπωνίας ήρθε στο Ιόνιο πριν λίγα χρόνια.

Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2016

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ-Ο άγνωστος εφοπλιστής που με έξυπνες κινήσεις χτίζει τον στόλο του




Με ένα ακόμη νέο πλοίο ενισχύει το στόλο του ο εφοπλιστής κ. Γιάννης Σαμαρτζής. Ο ιδιοκτήτης της ναυτιλιακής Samartzis JP 
Maritime Enterprises, απέκτησε ένα φορτηγό πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου τύπου supramax, το οποίο μέχρι πρότινος ανήκε σε εταιρεία γερμανικών συμφερόντων, σύμφωνα με πηγές της αγοράς.

Είναι γεγονός πως τα γερμανικά πλοία προτιμούνται αρκετά από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, καθώς, η εξαγορά του αποτελεί την 24η εξαγορά γερμανικού πλοίου από ελληνική ναυτιλιακή μόνο για φέτος και τη 14η που αφορά φορτηγό πλοίο. Συνολικά, οι εξαγορές γερμανικών πλοίων από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων υπολογίζονται στα 88 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία του TradeWinds.
Μέχρι πριν από λίγο καιρό, ο αγοραστής αποτελούσε μυστήριο, όμως η συγκεκριμένη εξαγορά μαρτυράει τις στρατηγικές που συνηθίζει να ακολουθεί ο κ. Σαμαρτζής όταν πρόκειται να προχωρήσει σε νέες προσθήκες.

Έτσι, η Samartzis “κλείδωσε” στο στόλο της το supramax χωρητικότητας 55.600-dwt ER Barcelona, ένα φορτηγό πλοίο που κατασκευάστηκε το 2010 στα ναυπηγεία Hyundai Vinashinτου Βιετνάμ και ανήκε στο στόλο της γερμανικής ναυτιλιακής ER Schiffahrt.Όμως το πιο πρόσφατο ναυλοσύμφωνο για το συγκεκριμένο πλοίο το είχε κλείσει η νοτιοκορεάτικη Hanjin Shipping, πριν γίνουν γνωστά τα νέα της χρεοκοπίας της, λίγο καιρό πριν. Το ποσό της εξαγοράς, που πραγματοποιήθηκε στα μέσα του Αυγούστου, λέγεται ότι ανήλθε στα 8,3 εκ. δολάρια.

Ο κ. Σαμαρτζής είναι αρκετά δραστήριος όσον αφορά τη διαχείριση του στόλου του. Νωρίτερα μέσα στο έτος, πούλησε σε αγοραστές από την Ασία δύο πλοία τύπου handymax (κατασκευής και τα δύο το 1998), τα χωρητικότητας 47.000-dwt Voc Rose (που αγοράστηκε το Μάρτιο για 2,2 εκατ. δολάρια από μια εταιρεία ινδονησιακών συμφερόντων και έχει έκτοτε μετονομαστεί σε Best Honor) και Voc Daisy (που αγοράστηκε το Μάιο από την Ocean Faith από το Χονγκ Κονγκ για 2,5 εκατ. δολάρια και έχει έκτοτε μετονομαστεί σε DK 02).

Μάλιστα, παράλληλα με τις παραπάνω πωλήσεις, στις 23 Μαΐου η Samartzis παρέλαβε το νεότευκτο φορτηγό πλοίο JPS Afroditi, χωρητικότητας 57.500-dwt, που κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Tsuneishi Heavy Industries (Cebu), η παραγγελία για το οποίο είχε δοθεί δύο χρόνια πριν. Επιπλέον, μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να παραλάβει και άλλο ένα νεότευκτο bulker ίδιας χωρητικότητας, το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα ονομαστεί JPS Elli, αυξάνοντας έτσι το τονάζ ξηρού φορτίου της Samartzis στα τέσσερα πλοία (μετά και την απόκτηση του ER Barcelona), με μέσο όρο ηλικίας λιγότερο από πέντε έτη.

Ο κ. Σαμαρτζής διαθέτει και άλλο ένα bulker τύπου super handymax στο νερό, το χωρητικότητας 52.500-dwt Clipper Endeavour (κατασκευής 2004) και είναι το ένα από τα δύο που είχε παραγγείλει στα ίδια ναυπηγεία (Tsuneishi Heavy Industries) που παρήγγειλε και τα JPS Afroditi και JPS Elli, μέσω μιας κοινοπραξίας με τις εταιρείες Van Ommeren και Clipper Shipping.

Στο στόλο της μέχρι τώρα “αθόρυβης” ελληνικής ναυτιλιακής – η οποία έχει ιδρυθεί από το 1978 – υπάρχει επίσης και ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τύπου post-panamax, το χωρητικότητας 6.600-teu JPS Debussy που κατασκευάστηκε το 2001.

Ο κ. Σαμαρτζής, ο οποίος είναι ο ιδρυτής και πρόεδρος της Samartzis, κατάγεται από ένα χωριό στη Νότια Ελλάδα και ξεκίνησε να δουλεύει στα πλοία από τα 17 του, ως ναύτης σε ένα από τα θρυλικά πλοία Liberty – φορτηγά πλοία που έλεγχαν Έλληνες εφοπλιστές μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Σαμαρτζής είχε κάνει δηλώσεις στο περιοδικό ΕΛΝΑΒΙ το 2011 με αφορμή την οικονομική κρίση που βαραίνει τη χώρα και είχε πει χαρακτηριστικά ότι τα εξής: “Το πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας είναι η έλλειψη παραγωγικότητας και νέων επενδύσεων. Επομένως θα πρέπει οι παραγωγικοί και εξωστρεφείς τομείς της οικονομίας μας όπως είναι η ναυτιλία, ο τουρισμός και η παραγωγή πρωίμων και βιολογικών αγροτικών προϊόντων κυρίως οπωροκηπευτικών πρέπει να τύχουν προστασίας από την Πολιτεία με την παροχή περαιτέρω κινήτρων ώστε να στηριχθεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας μας σε αυτούς τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας”.

Τα λόγια του εξακολουθούν να παραμένουν επίκαιρα από τη στιγμή που η κρίση συνεχίζεται και δεν έχει γίνει κανένα ουσιαστικό βήμα από την Πολιτεία για να στηριχθεί ένας τόσο σημαντικός τομέας όπως είναι η ναυτιλία, η οποία και αποτελεί σημαντικότατη πηγή εσόδων για την Ελλάδα, αλλά αντ’ αυτού, συνεχίζει να δέχεται αφόρητες πιέσεις και να βάλλεται διαρκώς.