Πέμπτη 28 Ιουλίου 2016

Ανάγκη συστηματοποίησης των απαραίτητων δράσεων για την επιτυχή υλοποίηση του EUROPA Ship Plan


Ανάγκη συστηματοποίησης των απαραίτητων δράσεων για την επιτυχή υλοποίηση του EUROPA Ship Plan
Σε συνέχεια της επιτυχούς ενσωμάτωσης του EUROPA Ship Plan, κατόπιν της σχετικής πρωτοβουλίας της Ε.Ε.Ν.Μ.Α, στο Ευρωπαϊκό Λεπτομερές Σχέδιο Εφαρμογής των Θαλασσίων Διαδρόμων (Detailed Implementation Plan – Motorways of the Sea) που παρουσιάστηκε στη διάρκεια των ΤEN-T days (Rotterdam 20-22/06/16) έλαβε χώρα στο υπουργείο Ναυτιλίας η συνάντηση του υπουργού Θ. Δρίτσα και των Γ. Γραμματέων Ιωάννη Θεοτοκά και Λάμπρου Χρηστίδη με τον Χ. Σημαντώνη, Προέδρο της Ε.Ε.Ν.Μ.Α., τον Μ. Σακέλλη, Προέδρο του Σ.Ε.Ε.Ν. και τον Δρ. Π. Ζαχαριουδάκη, Δ. Σύμβουλο της Europa Venture Ltd.
Ο υπουργός Θ. Δρίτσας έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη της συστηματοποίησης των απαραίτητων δράσεων για την επιτυχή υλοποίηση του EUROPA Ship Plan και τόνισε πως σε κυβερνητικό επίπεδο δρομολογούνται οι απαιτούμενες ενέργειες ούτως ώστε να ξεπεραστούν τα νομικής και άλλης φύσεως προβλήματα και περιορισμοί, που ταλανίζουν επί μακρόν τα Ελληνικά Ναυπηγεία. Ειδικότερα, ο κ. Δρίτσας αναφέρθηκε στην -εντός των προσεχών μηνών- σύσταση Ειδικής Γραμματείας, της οποίας ο ρόλος θα είναι αφ´ενός εποπτικός/συντονιστικός αφ´ετέρου εκτελεστικός, εκτιμώντας πως η επικείμενη λειτουργία της αναμένεται να σταθεί πολύτιμος αρωγός στην εδραίωση και ανάπτυξη του Europa Ship Plan.
Δεδομένου ότι οι Έλληνες Ακτοπλόοι & Εφοπλιστές Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων αποτελούν τους -κατά τεκμήριο- κύριους χρήστες των εντός επικράτειας λιμενικών & ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων & υπηρεσιών, αμφότεροι οι πρόεδροι της Ε.Ε.Ν.Μ.Α. και του Σ.Ε.Ε.Ν. υποστήριξαν πως η υιοθέτηση του Europa Ship Plan εμπεριέχει μία στρατηγική Win-Win, καθώς δύναται να αποτελέσει μία εξαιρετική λύση μακράς πνοής στο μείζον πρόβλημα της γήρανσης του στόλου και της συμμόρφωσης εναρμόνισης με τα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, ενώ παράλληλα θα λειτουργήσει ευεργετικά για τη χειμαζόμενη Ελληνική ναυπηγικοεπισκευαστική βιομηχανία.
Ο κ. Σημαντώνης υπογράμμισε την κομβική σημασία της άμεσης επανεκκίνησης του εν λόγω κλάδου, τονίζοντας την αναγκαιότητα της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών Ναυπηγείων καθώς και την εργασιακή ειρήνη, ως μία απαραίτητη προϋπόθεση της ευόδωσης ενός τέτοιου εγχειρήματος, τοποθετήσεις τις οποίες υπερθεμάτισε ΥΝΑ. Συνεχίζοντας ο κ. Σημαντώνης, αναφέρθηκε στη Ναυπηγοεπισκευαστική Βάση του Περάματος, καθώς διαθέτει έμπειρο και ικανό έμψυχο δυναμικό και εγκαταστάσεις κατάλληλες για τη ναυπήγηση πλοίων έως 120 μέτρων.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης τόνισε την ανάγκη ομαλής λειτουργίας των ναυπηγείων για την εξυπηρέτηση των Ακτοπλοϊκών πλοίων και την αποφυγή χρησιμοποίησης ναυπηγείων του εξωτερικού για τις εργασίες ετήσιας επιθεώρησης των πλοίων. Επίσης επισήμανε ότι είναι απαραίτητη η προετοιμασία των ναυπηγείων μας για να καταστεί δυνατή η εκτέλεση των απαραίτητων εργασιών για την συμμόρφωση των πλοίων μας το 2020 με τους νέους περιβαλλοντολογικούς κανονισμούς.
Ο Δρ. Ζαχαριουδάκης, σε αυτό το πλαίσιο τόνισε πως αυτοί θα πρέπει να εκληφθούν ως μία κατάλληλη ευκαιρία αναζωογόνησης του εθνικού ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου. Επισήμανε πως η δυνατότητα εκμετάλλευσης ευρωπαϊκών πόρων θα πρέπει να αξιολογηθεί και κατ΄ επέκταση να αξιοποιηθεί από την Ελληνική πλευρά, με στόχο την εναρμόνιση των -υπό Ελληνική σημαία- πλοίων με τα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα (επί τη βάσει των καλών πρακτικών άλλων χωρών, όπως η Σουηδία) προκειμένου να επιτευχθεί ο διττός στόχος της περιβαλλοντικής αναβάθμισης των πλοίων και της ενίσχυσης των Ελληνικών Ναυπηγείων.
Εν όψει της σύστασης της Ειδικής Γραμματείας, την οποία ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας , άπαντες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους, επιβεβαιώνοντας την πρόθεσή τους να εισφέρουν στην -υπό προγραμματισμό- διαβούλευση, η οποία θα διεξαχθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Σε αριθμούς η επιβατική κίνηση στα Δωδεκάνησα



Σε αριθμούς η επιβατική κίνηση στα Δωδεκάνησα
Μείωση σε ποσοστό 8% καταγράφει η επιβατική κίνηση στα Δωδεκάνησα σύμφωνα με τα στοιχεία της Dodekanisos Seaways για το τρίμηνο Μάιος – Ιούνιος 2016.
Το γεγονός οφείλεται στη μειωμένη, και φέτος, διακίνηση των ημεδαπών τουριστών λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης.
Ελπίζεται, ωστόσο, ότι τον Δεκαπενταύγουστο θα υπάρξει αισθητή αύξηση η οποία εκτιμάται θα αναπληρώσει τις απώλειες των προηγούμενων μηνών και συνολικά η επιβατική κίνηση για το 2016 να κυμανθεί στα ίδια επίπεδα περίπου με το περασμένο έτος.
Τα ίδια στοιχεία όμως δείχνουν σημαντική αύξηση προς τα μικρότερα νησιά, τα οποία επιλέγουν για τις διακοπές τους κυρίως οι ημεδαποί τουρίστες, σε αντίθεση με τη Ρόδο και Κω που εμφανίζουν μείωση.
Αναλυτικά:
Την πρωτιά καταλαμβάνει το ακριτικό Αγαθονήσι που παρουσιάζει αύξηση 147% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του περασμένου έτους και εξελίσσεται σε αγαπημένο προορισμό για όσους προτιμούν τις διακοπές χαλάρωσης και ηρεμίας.
Αύξηση της τάξης του 20% καταγράφει και η Νίσυρος, αν και σε μεγαλύτερη απόσταση από τη Ρόδο, και 10% από την Κω, η Χάλκη 10% ενώ η Τήλος παρουσιάζει μείωση σε ποσοστό 22% και η Σύμη αύξηση 10% η οποία οφείλεται στην αύξηση του αριθμού των προσκυνητών στην Ιερά Μονή του Πανορμίτη, που προσφέρει σε πολύ χαμηλές τιμές δωμάτια στους επισκέπτες της.
Από τα υπόλοιπα νησιά η Ρόδος εμφανίζει μείωση 2%, η Κως μείωση 13%, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στο προσφυγικό, η Κάλυμνος μείωση 14%, η Λέρος -3%, οι Λειψοί -5% απώλειες, ωστόσο, που αναπληρώνονται από την αύξηση της επιβατικής κίνησης της γραμμής Σάμος, Ικαρία, Φούρνοι, Λειψοί, Αγαθονήσι, Αρκοί, Πάτμος, Λέρος, Κάλυμνος, Κως.
Η συγκεκριμένη γραμμή με τη δυναμική που παρουσιάζει δικαιώνει τις πρωτοβουλίες των πολιτικών και οικονομικών παραγόντων της Σάμου και Δωδεκανήσου για τη θαλάσσια σύνδεση των δύο νομών από το περασμένο έτος και για τη θερινή περίοδο.
Τα στοιχεία, με αφετήριο λιμάνι το Πυθαγόρειο Σάμου και για το ίδιο διάστημα (Μάιος – Ιούλιος ) είναι ενδεικτικά και αποτυπώνουν το μέγεθος της ωφέλειας για τα ενδιάμεσα νησιά της Σάμου και Κω που διαθέτουν διεθνή αεροδρόμια.
Μεγάλη κερδισμένη αναδεικνύεται η Πάτμος η οποία στο τρίμηνο αυτό δέχθηκε 2.411 επιβάτες από τη Σάμο που αντιστοιχεί σε αύξηση 96% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, αλλά και το Αγαθονήσι που τετραπλασίασε σχεδόν τον αριθμό των επισκεπτών του από το πανέμορφο νησί του Βορείου Αιγαίου.
Αύξηση από 25% – 60% παρουσιάζουν τα νησιά Λειψοί, Λέρος, Κάλυμνος και Κως στη γραμμή Σάμου.
Να σημειωθεί, ότι μέσω της συγκεκριμένης γραμμής οι τουρίστες της απόλυτης ηρεμίας και γαλήνης άρχισαν να ανακαλύπτουν τους Αρκιούς, το μικρότερο νησάκι του δωδεκανησιακού συμπλέγματος με τους 37 μόνιμους κατοίκους. Στο τρίμηνο που πέρασε το επισκέφθηκαν 138 άτομα.
Να επισημάνουμε, τέλος, ότι η Dodekanisos Seaways απορρόφησε στο σύνολό της την τελευταία αύξηση του Φ.Π.Α. στις μεταφορές (από 16% σε 24%) και δεν προχώρησε σε αύξηση της τιμής των εισιτηρίων.
Απεναντίας για φέτος, αναγνωρίζουσα τις μεγάλες οικονομικές δυσκολίες των ελληνικών νοικοκυριών, προχώρησε σε ειδικές προσφορές και εκπτώσεις που φθάνουν έως και 50% σε αρκετές κοινωνικές ομάδες.

Παρασκευή 22 Ιουλίου 2016

Τα γεγονότα που επηρεάζουν την κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο


Τα γεγονότα που επηρεάζουν την κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο
Τα ερωτηματικά πληθήνουν για την πορεία της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο ατενίζοντας το άμεσο μέλλον. Μέσα σε ένα χρόνο συνέβησαν και συμβαίνουν γεγονότα που προβληματίζουν σοβαρά τους operators για τις θαλάσσιες διακοπές στην Ανατολική Μεσόγειο συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος. Η τρομοκρατία, η οικονομική κρίση, το μεταναστευτικό, τα capital controls, το brexit, η προσπάθεια πραξικοπήματος στην Τουρκία είναι μόνο μερικά από αυτά που επηρεάζουν αρνητικά τον προγραμματισμό διακοπών στην περιοχή μας. Αναλύοντας της ανωτέρω αιτίες και τα γεγονότα που συνέβησαν τον τελευταίο χρόνο μπορούμε να βγάλουμε τα συμπεράσματα.
– Τρομοκρατία:
Οι τρομοκρατικές ενέργειες που έχουν συμβεί τελευταία σε πολυσύχναστους χώρους, αεροδρόμια, μέσα μεταφοράς με στόχους τις Ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις αλλά και την γείτονα Τουρκία έχουν επηρεάσει αρνητικά την πληρότητα των τουριστικών προγραμμάτων και έχουν διαφοροποιήσει τους αρχικούς προορισμούς για την παρούσα σεζόν .Τα μέτρα ασφαλείας έχουν βέβαια ενταθεί και υπάρχει πάντα ο προβληματισμός και η ανησυχία των επιβατών διερωτώμενοι ποιος θα είναι ο επόμενος στόχος. Καταστάσεις βέβαια που δεν βοηθούν καθόλου το τουριστικό κλάδο γενικότερα μια που οι τουρίστες δεν περνούν ξέγνοιαστα τις διακοπές τους. Είναι ένας συνεχής πόλεμος με άγνωστη έκβαση, επιδρώντας αρνητικά στον τουρισμό και την οικονομία.
– Οικονομική κρίση:
Παράγων ιδιαίτερα κατασταλτικός για τις διακοπές μια που τυγχάνουν να είναι τελευταία στην λίστα προγραμματισμού εξόδων. Η κρίση βέβαια μαστίζει ιδιαίτερα την Ευρώπη και όχι μόνο και ένας μεγάλος αριθμός από τον πληθυσμό των κυρίως πελατών κρουαζιέρας προσανατολίζονται σε low budget διακοπές συνήθως οδικώς, η κρουαζιέρα μικράς
διαρκείας και κατά προτίμηση χωρίς αεροπορική μεταφορά.
Ο διαρκώς μειωμένος προϋπολογισμός εκμετάλλευσης των πλοίων για να έχουν ένα ανταγωνιστικό προϊόν, αλλά και το μειωμένο ενδιαφέρον πελατών προς το θαλάσσιο τουρισμό μειώνουν σημαντικά τα οικονομικά οφέλη.
– Το μεταναστευτικό:
H Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας μεταφέρει τους προβληματισμούς της πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα από την αρχή της περιόδου με πολύ αρνητικά αποτελέσματα στον τουρισμό των νήσων του Ανατολικού Αιγαίου και όχι μόνο.
Στην ανακοίνωσή της η Ένωση αναφέρει: «Η εικόνα που υπάρχει ακόμη σε πολλά σημεία όπως το παλαιό αεροδρόμιο, το λιμάνι του Πειραιά και άλλοι προορισμοί δίνουν εικόνα δυστυχίας με κίνδυνο παρουσίας λοιμώξεων, αλλά και κίνητρα ληστειών που κάθε άλλο δεν βοηθά το τουριστικό ρεύμα. Τελευταίως έχουμε νέα αύξηση του μεταναστευτικού ρεύματος με επιπλέον επιδείνωση ένδυση του αρνητικού κλίματος με τα γνωστά αποτελέσματα.
– Capital Controls:
Ένας ακόμη παράγων που δυσκόλεψε ιδιαίτερα την διαχείριση των πλοίων αλλά και των τουριστικών πρακτόρων μια που οι περιορισμοί Κεφαλαίων για πληρωμές περιόρισαν ιδιαίτερα την κίνηση ή αναγκάσθηκαν να παρανομήσουν με φυσικά σχετικές απώλειες για το κράτος. Επίσης οι επισκέπτες σε πολλές περιπτώσεις δεν εξυπηρετήθηκαν στην αγορά με αποτέλεσμα να υπάρξει σημαντική απώλεια στο εμπόριο. Μόνη λύση είναι η άρση των capital control άμεσα και θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό την τουριστική ανάπτυξη με τα γνωστά οικονομικά οφέλη.
– Το Brexit:
Ένα γεγονός που θα φανεί πιο έντονα σύντομα στην αγορά τουριστών από Μεγάλη Βρετανία και κυρίως για διακοπές και θαλάσσιο τουρισμού που προγραμματίζεται μετά την απόφαση του δημοψηφίσματος. Οι Άγγλοι φαίνεται να περιορισθούν κυρίως στον ενδοχώριο τουρισμό ή σε πλησίον προορισμούς αποφεύγοντας τη συναλλαγή σε άλλα νομίσματα (εκτός UK). Έτσι λοιπόν και η Κρουαζιέρα αναμένεται να πληγεί από τη μείωση των Βρετανών τουριστών, αλλά και οι tour operators στην Μεγάλη Βρετανία θα αναγκαστούν να αυξήσουν τις τιμές λόγω συναλλαγματικής διαφοράς προς κάλυψη των εξόδων (καύσιμα, πλήρωμα κλπ.). Η συντομότερη ισορρόπηση του νομίσματος και η διεκπεραίωση συμφωνίας με την Ευρώπη θα βοηθήσει στην ομαλή διακίνηση τουριστικού ρεύματος.
– Τουρκία – πραξικόπημα:
Το πρόσφατο γεγονός της Τουρκίας είναι μία επιπλέον αιτία ανησυχίας στην τουριστική αγορά πρωτίστως στην Τουρκία αλλά ίσως επηρεάσει αρνητικά και τη γείτονα χώρα μας ιδιαίτερα στον θαλάσσιο τουρισμό μια που οι προορισμοί συνήθως συμπεριλαμβάνουν Ελλάδα και Τουρκία συνδυαστικά. Φαίνεται να έχουμε κάποιο όφελος με τις άμεσες προσεγγίσεις στα Ελληνικά λιμάνια, με αντίστοιχες ακυρώσεις στα Τούρκικα. Αυτό βέβαια είναι μόνο για το άμεσο χρονικό διάστημα στην παρούσα season, αλλά δεν θα βοηθήσει για τον μελλοντικό προγραμματισμό των επόμενων ετών, μια που ορισμένοι tour operators τείνουν να αλλάξουν προορισμούς.
Οι απεργιακές κινητοποιήσεις και οι φορολογικές επιβαρύνσεις που επιβάλλονται τελευταίως στο τουριστικό πρωινό και όχι μόνον, επιδεινώνουν την κατάσταση και θέτουν την Χώρα μας εκτός ανταγωνισμού με αποτέλεσμα να προβλέπεται περαιτέρω μείωση της κίνησης σε συνδυασμό με τα άλλα γεγονότα που προαναφέραμε.
Η παρούσα αύξηση της κίνησης και ιδιαίτερα η αύξηση του home porting στον Πειραιά μας ικανοποιεί περιστασιακά, αλλά δεν μας χαροποιεί ιδιαίτερα, για το μέλλον του κλάδου του θαλασσίου τουρισμού με τη συσσώρευση όλων αυτών των σοβαρών γεγονότων που επιδρούν αρνητικά στον τουρισμό και αναγκάζουν τους tour operators να αναζητήσουν άλλους πιο ήσυχους / ασφαλείς και ανταγωνιστικούς προορισμούς.
Η Ασία είναι ένας από αυτούς και ήδη η ανάπτυξη είναι ιδιαίτερα έντονη και οι επενδύσεις σε λιμάνια, πλοία και όχι μόνο ιδιαίτερα υψηλές. Ανάπτυξη 20 % περίπου ετησίως της κρουαζιέρας στην περιοχή αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντικό νούμερο αλλά και οι υψηλές απαιτήσεις standards για κρουαζιερόπλοια νέας γενναίας και μέχρι ηλικίας 10 ετών δίνει μια άλλη εικόνα στον κόσμο αυτόν. Έτσι λοιπόν υπολογίζουμε ότι 10 νέα πλοία ετησίως θα οδεύουν προς την Ασία για να εξυπηρετούν τις ανάγκες του τουρισμού.
Η Μεσόγειος βέβαια ελπίζουμε να διατηρήσει το ενδιαφέρον των πελατών λόγω των ιστορικών μνημείων, κουλτούρας, αλλά και το ευχάριστο κλίμα με τις καταγάλανες θάλασσες, αλλά θα πρέπει να υποστηριχθεί ο κλάδος του θαλασσίου τουρισμού με κάθε τρόπο για να περάσουμε όσο είναι δυνατόν ανώδυνα τα επόμενα δύσκολα χρόνια λόγω των γεγονότων που μας περιβάλλουν».

Οι μεγαλύτερες παγκόσμιες συμμαχίες στη ναυτιλία


Infographic: Οι μεγαλύτερες παγκόσμιες συμμαχίες στη ναυτιλία
Το παρακάτω infographic, το οποίο δημοσιεύθηκε από τη νορβηγική εταιρεία ανάλυσης δεδομένων στη ναυτιλία με την επωνυμία «Xeneta», απεικονίζει τις παγκόσμιες ναυτιλιακές συμμαχίες σήμερα, καθώς και τις ανακατατάξεις που πρόκειται να πραγματοποιηθούν κατά το επόμενο διάστημα.
Σημειώνεται πως τον Ιούλιο του 2016 οι παγκόσμιες ναυτιλιακές συμμαχίες ήταν οι, «2M» (Maersk και MSC), «Ocean Three» (CMA CGM, UASC, COSCO Shipping), «G6» (NYK Line, OOCL, APL, MOL, HMM) και «CKYHE» (K Line, COSCO, HANJIN, Evergreen, Yang Ming), ενώ οι «PIL», «ZIM», «Wan Hai Lines», «X-Press Feeders» και «KMTC» παρέμεναν μέχρι σήμερα ανεξάρτητες.
Κύριος στόχος των ανακατατάξεων στις συμμαχίες, φαίνεται να είναι η αντιμετώπιση του σοβαρού πλήγματος που οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν δεχθεί από την κατακόρυφη πτώση των ναύλων στον κλάδο της dry και liner ναυτιλίας, καθώς, ως γνωστόν, οι δύσκολοι καιροί ευνοούν τις συνέργειες.

Η ναυλαγορά εν μέσω του έκρυθμου και ιδιαίτερα ρευστού οικονομικού περιβάλλοντος



Η ναυλαγορά εν μέσω του έκρυθμου και ιδιαίτερα ρευστού οικονομικού περιβάλλοντος
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Τρομοκρατικά χτυπήματα, αποτυχημένα πραξικοπήματα, Brexit, τραπεζικά προβλήματα, προσφυγικό, προετοιμασία για την επερχόμενη διαπραγμάτευση της Ελλάδας με τους εταίρους το φθινόπωρο, σε συνδυασμό με αυτά που αναφέραμε την προηγούμενη εβδομάδα που θα λάβουν χώρα τον Οκτώβριο – το δημοψήφισμα στην Ουγγαρία για το προσφυγικό, η επανάληψη του 2ου γύρου των Προεδρικών εκλογών στην Αυστρία και το δημοψήφισμα για την αναθεώρηση του Συντάγματος στην Ιταλία – χαρακτηρίζουν το πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον στην Ευρώπη όπου αναμφισβήτητα αποτελούν ένα αν όχι έκρυθμο, τουλάχιστον ιδιαίτερα ρευστό περιβάλλον με όχι εύκολα προβλέψιμες εξελίξεις.
Στην ανασκόπηση μας της 6ης Ιουλίου, είχαμε αναφέρει την άποψη ότι το Brexit, ενδεχομένως να λειτούργησε και σαν «Βαλβίδα Ασφαλείας». Συγκεκριμένα είχαμε επισημάνει πως λόγω της νομισματικής πολιτικής/χαλάρωσης, πολλά κεφάλαια είχαν τοποθετηθεί σε μετοχές, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, δημιουργώντας αυτό που πολλές φορές έχουμε θεωρήσει σαν τη φούσκα των μετοχών, ενώ ταυτόχρονα, στην Ευρωζώνη η νομισματική χαλάρωση από την EKT δημιούργησε στρέβλωση στην αγορά τόσο των Κρατικών αλλά και των Εταιρικών ομολόγων. Το Brexit, αναφέραμε, θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν μια ευκαιρία για επαναξιολόγηση των κινδύνων, εκλογίκευσης των επενδυτών, ομαλής διόρθωσης των χρηματιστηρίων αποφεύγοντας έτσι την βίαιη κατάρρευσή τους.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η εκτίμηση της Morgan Stanley, η οποία μέσω ενός στελέχους της αναφέρει ότι το Brexit ίσως είναι η βέλτιστη εξέλιξη καθώς θα κινητοποιήσει πολλές δυνάμεις προς τη σωστή κατεύθυνση και γιατί η ακραία φούσκα στα χρηματιστήρια έπρεπε να σκάσει με οποιοδήποτε κόστος. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι το Brexit έπαιξε ένα καλό ρόλο καθώς υπήρξε διόρθωση στις αγορές τη στιγμή που οι μετοχές διεθνώς είχαν φουσκώσει επικίνδυνα, όπως για παράδειγμα στις ΗΠΑ που οι επαναγορές ιδίων μετοχών προκάλεσαν μία άνευ προηγουμένου φούσκα και τα τρέχοντα υψηλά επίπεδα αποτιμήσεων απλά δεν μπορούν να δικαιολογηθούν.
Στην πραγματικότητα όμως και σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, έπειτα από την απότομη πτώση των αγορών αμέσως μετά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, οι μετοχές εκτινάχθηκαν με αρκετούς δείκτες να βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με εκείνα πριν από το δημοψήφισμα ή σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και σε υψηλότερα.
Σύμφωνα με την Goldman Sachs, οι αγορές αντιδρούν θετικά βραχυπρόθεσμα μετά το Brexit και ιδιαίτερα η Wall Street, καθώς μεταφέρονται κεφάλαια από την Ευρώπη στις ΗΠΑ αλλά και λόγω της προοπτικής ή της προσδοκίας ότι οι Κεντρικές Τράπεζες θα ρίξουν χρήματα από το ελικόπτερο. Παρά την συνεχιζόμενη άνοδο όμως η Goldman Sachs, μεταξύ πολλών άλλων, συνεχίζει και προειδοποιεί ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξει μία πτώση της τάξης του 5 – 10% η οποία θα σημάνει και την αρχή της πτώσης. Για την Wall Street δε, συνεχίζει και διατηρεί την πρόβλεψη της για τις 2,100 μονάδες στα τέλη του έτους.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στην παρούσα φάση, λόγω των προγραμμάτων αγοράς ομολόγων από τις Κεντρικές τράπεζες, ομόλογα αξίας $ 11,64 τρισ. έχουν αρνητική απόδοση. Στην Ευρώπη, μαζί με την Ελβετία, 127 ομόλογα έχουν αρνητική απόδοση. Κεφάλαια από την Ευρώπη μεταφέρονται στις ΗΠΑ, καθώς επενδυτές και αμοιβαία κεφάλαια αγοράζουν μετοχές απλά γιατί το 5% κέρδος από μία μετοχή είναι σαφέστατα καλύτερο από το – 0,3% ενός ομολόγου. Το ερώτημα όμως είναι αν τα θεμελιώδη δικαιολογούν την αύξηση των τιμών των μετοχών και όπως όλα δείχνουν η απάντηση είναι αρνητική!
Την Παρασκευή 15 Ιουλίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 745 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1023 μονάδες με $ 7,548 την ημέρα, BPI στις 863 μονάδες στα $ 6,896 την ημέρα, BSI στις 693 μονάδες στα $ 7,243 την ημέρα και BHSI στις 363 μονάδες, στα $ 5,337 την ημέρα.
«Η αγορά έχει αρχίσει και φερμάρει» είναι το κλισέ που ακούγεται τελευταία, καθώς ο δείκτης έχει ξεπεράσει τις 700 μονάδες και πλέον όλα τα πλοία καλύπτουν τα λειτουργικά τους έξοδα. Όπως αναφέραμε και στην προηγούμενη ανασκόπηση, η άνοδος της αγοράς οφείλεται στην αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης για Grains αλλά και στην αύξηση της ζήτησης από την Κίνα για Iron Ore και Coal.