Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Αναφορικά με το Brexit και τη ναυτιλιακή αγορά, είναι ακόμη ιδιαίτερα πρώιμο να εξάγουμε συμπεράσματα, αν και με μία πρώτη ματιά, εκτιμάται ότι το Brexit θα επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλιακή αγορά, γεγονός όμως που εξαρτάται από τις πολιτικές διαπραγματεύσεις που θα λάβουν χώρα μεταξύ της Ε.Ε και του Ηνωμένου Βασιλείου και που θα επηρεάσουν όλες τις πτυχές των σχέσεων τους, όπως για παράδειγμα την εν ισχύ ακόμη συμφωνία περί «Ελεύθερου Εμπορίου».
Να επισημάνουμε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο κατέχει το 1,5% της Παγκόσμιας Χωρητικότητας σε πλοία τα οποία ανήκουν σε Βρετανικές εταιρείες αλλά σε Management έχει το 3,2% της Παγκόσμιας χωρητικότητας. Ο ευρύτερος κλάδος της ναυτιλίας συνεισφέρει περίπου £ 10 δισ. ετησίως στην Βρετανική οικονομία ενώ απασχολεί περίπου 250,000 εργαζομένους.
Οι πρώτες αντιδράσεις αναφέρουν ότι θα παρουσιαστούν αρκετά προβλήματα καθώς θα πρέπει να γίνει μία επαναδιαπραγμάτευση όλων των Εμπορικών συμφωνιών ενώ παράλληλα η αναμενόμενη υποτίμηση της Λίρας θα έχει σαν αποτέλεσμα το υψηλότερο κόστος για όλες τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
Σύμφωνα με τον Guy Platten, Chief Executive of the UK Chamber of Shipping Trade Association, οι διαπραγματεύσεις θα είναι επίπονες και μεγάλης διάρκειας ενώ αν επιβληθούν δασμοί (Tariffs) ή άλλα Penalties τότε σαφέστατα τα αποτελέσματα θα είναι ιδιαίτερα αρνητικά, συμπλέοντας απόλυτα με την δήλωση του John Nelson, Chairman of the Lloyd’s of London Insurance market.
Ταυτόχρονα, ειδήμονες από τον Νομικό κλάδο εκφράζουν την μεγάλη ανησυχία τους, καθώς εκτιμούν ότι θα υπάρξουν προβλήματα με τα ήδη υπογεγραμμένα συμβόλαια και συμφωνίες, καθώς όταν υλοποιήθηκαν η Βρετανία ήταν μέλος της Ε.Ε, ανεξαρτήτως αν αυτό αναφερόταν στο συμβόλαιο ή όχι, γεγονός που εγείρει σοβαρούς κινδύνους για επερχόμενες «διαμάχες» μεταξύ των συμβαλλομένων.
Όπως προαναφέραμε, αν και είναι ακόμη νωρίς να βγάλουμε συμπεράσματα, όπως όλοι εκτιμούν τα αποτελέσματα μάλλον θα είναι αρνητικά για την Παγκόσμια οικονομία και Εμπόριο αλλά και για την ίδια την Βρετανία. Για παράδειγμα, η Βρετανία κινδυνεύει να χάσει την επήρεια που είχε σε Ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με την νομοθεσία σε θέματα που αφορούν τον ευρύτερο κλάδο της ναυτιλίας όπως, Maritime Labor Laws, Regulation & Environmental issues κλπ. Ο Κινέζος πρωθυπουργός, Li Keqiang, δήλωσε ότι ο αντίκτυπος του Brexit είναι ήδη εμφανής στις χρηματοπιστωτικές αγορές, εντείνοντας την αβεβαιότητα για την Παγκόσμια οικονομία και δυσκολεύοντας τις προοπτικές για ανάπτυξη. Ανησυχία επικρατεί για ματαιώσεις προγραμματισμένων Κινεζικών επενδύσεων στην Βρετανία οι οποίες προέβλεπαν στην εκμετάλλευση του καθεστώτος, δηλαδή την συμμετοχή στην Ε.Ε. Οι εξαγωγές της Βρετανίας προς την Κίνα ανέρχονται στα $ 28 δισ. περίπου ετησίως, ενώ από το 2011 μέχρι το 2015, παρουσίασαν την υψηλότερη αύξηση, της τάξης του 94,2%, την μεγαλύτερη αύξηση συγκριτικά με όλους τους εμπορικούς εταίρους της Κίνας.
Να επισημάνουμε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο κατέχει το 1,5% της Παγκόσμιας Χωρητικότητας σε πλοία τα οποία ανήκουν σε Βρετανικές εταιρείες αλλά σε Management έχει το 3,2% της Παγκόσμιας χωρητικότητας. Ο ευρύτερος κλάδος της ναυτιλίας συνεισφέρει περίπου £ 10 δισ. ετησίως στην Βρετανική οικονομία ενώ απασχολεί περίπου 250,000 εργαζομένους.
Οι πρώτες αντιδράσεις αναφέρουν ότι θα παρουσιαστούν αρκετά προβλήματα καθώς θα πρέπει να γίνει μία επαναδιαπραγμάτευση όλων των Εμπορικών συμφωνιών ενώ παράλληλα η αναμενόμενη υποτίμηση της Λίρας θα έχει σαν αποτέλεσμα το υψηλότερο κόστος για όλες τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
Σύμφωνα με τον Guy Platten, Chief Executive of the UK Chamber of Shipping Trade Association, οι διαπραγματεύσεις θα είναι επίπονες και μεγάλης διάρκειας ενώ αν επιβληθούν δασμοί (Tariffs) ή άλλα Penalties τότε σαφέστατα τα αποτελέσματα θα είναι ιδιαίτερα αρνητικά, συμπλέοντας απόλυτα με την δήλωση του John Nelson, Chairman of the Lloyd’s of London Insurance market.
Ταυτόχρονα, ειδήμονες από τον Νομικό κλάδο εκφράζουν την μεγάλη ανησυχία τους, καθώς εκτιμούν ότι θα υπάρξουν προβλήματα με τα ήδη υπογεγραμμένα συμβόλαια και συμφωνίες, καθώς όταν υλοποιήθηκαν η Βρετανία ήταν μέλος της Ε.Ε, ανεξαρτήτως αν αυτό αναφερόταν στο συμβόλαιο ή όχι, γεγονός που εγείρει σοβαρούς κινδύνους για επερχόμενες «διαμάχες» μεταξύ των συμβαλλομένων.
Όπως προαναφέραμε, αν και είναι ακόμη νωρίς να βγάλουμε συμπεράσματα, όπως όλοι εκτιμούν τα αποτελέσματα μάλλον θα είναι αρνητικά για την Παγκόσμια οικονομία και Εμπόριο αλλά και για την ίδια την Βρετανία. Για παράδειγμα, η Βρετανία κινδυνεύει να χάσει την επήρεια που είχε σε Ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με την νομοθεσία σε θέματα που αφορούν τον ευρύτερο κλάδο της ναυτιλίας όπως, Maritime Labor Laws, Regulation & Environmental issues κλπ. Ο Κινέζος πρωθυπουργός, Li Keqiang, δήλωσε ότι ο αντίκτυπος του Brexit είναι ήδη εμφανής στις χρηματοπιστωτικές αγορές, εντείνοντας την αβεβαιότητα για την Παγκόσμια οικονομία και δυσκολεύοντας τις προοπτικές για ανάπτυξη. Ανησυχία επικρατεί για ματαιώσεις προγραμματισμένων Κινεζικών επενδύσεων στην Βρετανία οι οποίες προέβλεπαν στην εκμετάλλευση του καθεστώτος, δηλαδή την συμμετοχή στην Ε.Ε. Οι εξαγωγές της Βρετανίας προς την Κίνα ανέρχονται στα $ 28 δισ. περίπου ετησίως, ενώ από το 2011 μέχρι το 2015, παρουσίασαν την υψηλότερη αύξηση, της τάξης του 94,2%, την μεγαλύτερη αύξηση συγκριτικά με όλους τους εμπορικούς εταίρους της Κίνας.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Kamsarmax, το ‘KEY BOUNDARY’ 83.369 DWT (2010 – Sanoyas) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 13,7 εκ.
✏ Στα Supramax, τo ‘MOLLY MANX’ 57.982 DWT (2010 – Tsuneishi Sebu) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 9,75 εκ. και το ‘IKAN SUDIP’ 56.055 DWT (2008 – Mitsui) πουλήθηκε στα $ 8,7 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘QUINN J’ 34.399 DWT (2011 – SPP Goseong), αγοράστηκε από την Empire Navigation πάνω από τα $ 9,5 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα VLCC, το ‘SHOSHONE SPIRIT’ 320.327 DWT (2011 – Daewoo) αγοράστηκε την Pantheon Tankers στα $ 62 εκ.
✏ Στα MRs, το ‘ST. MARIEN’ 51.724 DWT (2007 – STX) και το ‘ST. JOHANNIS’ 51.218 DWT (2007 – STX) πουλήθηκαν στα $ 20,5 εκ. το κάθε ένα και το ‘DL SUNFLOWER’ 47.204 DWT (1998 – Onomichi) πουλήθηκε στα $ 8,5 εκ.
✏ Στα Kamsarmax, το ‘KEY BOUNDARY’ 83.369 DWT (2010 – Sanoyas) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 13,7 εκ.
✏ Στα Supramax, τo ‘MOLLY MANX’ 57.982 DWT (2010 – Tsuneishi Sebu) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 9,75 εκ. και το ‘IKAN SUDIP’ 56.055 DWT (2008 – Mitsui) πουλήθηκε στα $ 8,7 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘QUINN J’ 34.399 DWT (2011 – SPP Goseong), αγοράστηκε από την Empire Navigation πάνω από τα $ 9,5 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα VLCC, το ‘SHOSHONE SPIRIT’ 320.327 DWT (2011 – Daewoo) αγοράστηκε την Pantheon Tankers στα $ 62 εκ.
✏ Στα MRs, το ‘ST. MARIEN’ 51.724 DWT (2007 – STX) και το ‘ST. JOHANNIS’ 51.218 DWT (2007 – STX) πουλήθηκαν στα $ 20,5 εκ. το κάθε ένα και το ‘DL SUNFLOWER’ 47.204 DWT (1998 – Onomichi) πουλήθηκε στα $ 8,5 εκ.
ΣΧΟΛΙΟ ALIOS PLEFSIS
ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΚΑΠΟΙΩΝ ΟΙΚΩΝ ΓΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΙΚΡΟΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΕΞ ΑΙΤΙΑΣ ΤΟΥ BREXIT, ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΛΛΑ ΜΑΛΛΟΝ ΩΦΕΛΕΙΑ ΘΑ ΕΧΕΙ Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ, ΜΑΚΡΥΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΤΙΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΙ ΕΝΤΟΛΕΣ ΤΗΣ Ε.Ε.