Τετάρτη 30 Μαρτίου 2016

Αλλάζουν τα κριτήρια κατάταξης σε σημαία βάσει του Paris MOU



Μάχη υπέρ της «ποιότητας» αναμένεται να δοθεί στην επόμενη συνεδρίαση της διοικούσας επιτροπής του Paris MOU, καθώς εντείνονται οι πιέσεις των μικρών ναυτιλιακών δυνάμεων της Ευρώπης προκειμένου να αλλάξουν τα κριτήρια που θα ισχύουν για την κατάταξη μίας σημαίας στη λευκή, γκρίζα ή μαύρη λίστα του Paris MOU και υπεισέρχονται φόβοι για χαλάρωση των κριτηρίων σε βάρος της ποιοτικής ναυτιλίας. Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται η συνεδρίαση που θα πραγματοποιηθεί έξω από το Οσλο στη Νορβηγία το διάστημα 23-27 Μαΐου, όπου και θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις από τη διοικούσα επιτροπή του Paris Mou.
Σημειώνεται ότι το Paris MOU είναι ένας οργανισμός από 27 χώρες που καλύπτει με ελέγχους τα πλοία στα ύδατα της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής.
Ουσιαστικά αυτό που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με κύκλους που παρακολουθούν στενά της διαδικασίες από ελληνικής πλευράς, είναι ότι ορισμένα κράτη-μέλη της Ε.Ε. με μικρή ναυτιλιακή διοίκηση ή και με μικρούς στόλους εκτός λευκής λίστας (White List) του Paris MOU, εκφράζουν επιφυλάξεις για τον τρόπο και τις διαδικασίες επιθεωρήσεων των πλοίων και τον τρόπο υπολογισμού των κρατήσεων (detentions). Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί, όπως τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι, ότι η Οδηγία 2009/16 είναι σαφής και ισόρροπα κατανέμει τα βάρη μεταξύ των κρατών-μελών προκειμένου να επιτυγχάνεται κάθε φορά ο κοινός στόχος, που δεν είναι άλλος από την επιθεώρηση των πλοίων στους λιμένες των κρατών-μελών ώστε να εξαλειφθεί η υποβαθμισμένη ναυτιλία.
H Ευρωπαϊκή Ενωση συζήτησε το θέμα σε υπηρεσιακό επίπεδο και κατέληξε σε μία θέση η οποία δημοσιεύθηκε ήδη στην Εφημερίδα της Ε.Ε.
Ειδικότερα, η εν λόγω απόφαση καθορίζει τις βασικές αρχές σύμφωνα με τις οποίες τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. θα πρέπει να ενεργούν στο πλαίσιο συμμετοχής τους στην εν λόγω Επιτροπή και εγκρίνει τις παραμέτρους κατηγορίας κινδύνου, βάσει των οποίων τα πλοία επιλέγονται για επιθεώρηση: (α) Κατάλογοι κατάταξης των κρατών σημαίας (λευκός, γκρί, μαύρος), (β) Κατάλογοι επιδόσεων των αναγνωρισμένων οργανισμών και (γ) Δείκτης ελλείψεων και δείκτης κράτησης των πλοίων για τον καθορισμό των επιδόσεων των εταιρειών.
Μεταξύ άλλων η ευρωπαϊκή θέση επί της ουσίας δέχεται ότι η ισχύουσα μέθοδος για την κατάρτιση του λευκού, του γκρίζου και του μαύρου καταλόγου των κρατών της σημαίας έχει αποδεδειγμένα δυσανάλογες και απροσδόκητες συνέπειες για τα κράτη της σημαίας με μικρούς στόλους και ζητά από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να δεσμευτούν ότι θα επιδιώξουν την ανάπτυξη εναλλακτικής μεθόδου για την κατάρτιση των καταλόγων κατάταξης των κρατών σημαίας, αποσυνδεδεμένη από το μέγεθος του στόλου τους.
Η χώρα μας δεν έχει αντιρρήσεις, αλλά προσεγγίζει το όλο ζήτημα από την άποψη να δοθεί κάποιας μορφής ευελιξία στα κριτήρια συμπερίληψης ορισμένων σημαιών στη λευκή λίστα, χωρίς όμως να υποβαθμιστεί η σημασία της ποιοτικής ναυτιλίας.
Η ελληνική στο «QUALSHIP 21»
Εδώ και πάρα πολλά χρόνια η ελληνική σημαία περιλαμβάνεται στη λευκή λίστα του Paris MOU και μάλιστα σε περίοπτη θέση, ενώ επίσης διατηρεί τη θέση και σε ένα άλλο πολύ σημαντικό θεσμό ποιότητας τον θεσμό «QUALSHIP 21» της Αμερικανικής Ακτοφυλακής.
Η συμπερίληψη της ελληνικής σημαίας στον θεσμό «QUALSHIP 21» σημαίνει προνόμια και διευκολύνσεις, όπως μειωμένες επιθεωρήσεις ελέγχου κράτους λιμένα (Port State Control), τα οποία θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν και το 2016 τα υπό ελληνική σημαία πλοία.
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Σύσκεψη για την αποσυμφόρηση του Πειραιά στο υπ. Ναυτιλίας





Έκτακτη σύσκεψη, προκειμένου να αποφασιστούν οι επόμενες κινήσεις που θα οδηγήσουν στην αποσυμφόρηση του λιμανιού του Πειραιά, πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τη συμμετοχή εμπλεκόμενων στελεχών υπουργείων φορέων και της ηγεσίας του λιμενικού σώματος.
Στο λιμάνι φιλοξενούνται 5.724 μετανάστες και πρόσφυγες, πολλοί εκ των οποίων διαμένουν σε 1100 σκηνές στους προαύλιους χώρους.
Στη σύσκεψη αποφασίστηκε από το πρωί της Τετάρτης, με τη βοήθεια της Παμπειραϊκής Πρωτοβουλίας της Περιφέρειας Πειραιά και του δήμου, να διανεμηθούν από το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής ενημερωτικά φυλλάδια προς τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, που θα τους εξηγούν γιατί θα πρέπει να μετακινηθούν από το λιμάνι, αλλά και τις διαδικασίες που θα πρέπει οι ίδιοι να ακολουθήσουν καθώς τα σύνορα πλέον είναι κλειστά. Στην όλη διαδικασία αναμένεται να υπάρξει η συνδρομή και μεταφραστών που θα διαθέσει το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής. 
Σε πρώτη φάση σύμφωνα, με πληροφορίες, αναμένεται η μετακίνηση ορισμένων προσφύγων και μεταναστών σε νέο χώρο που έχει διαμορφωθεί στον Ελαιώνα, αλλά και σε τουριστικό κέντρο με οικίσκους στην Κυλλήνη που έχει τη δυνατότητα φιλοξενίας περίπου 1.300 ατόμων.
Μετανάστες και πρόσφυγες αναμένεται να μεταφερθούν επίσης και σε κέντρο φιλοξενίας που αναμένεται να δημιουργηθεί στον Σκαραμαγκά και θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει περισσότερα άτομα.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι από το υπ. Μεταναστευτικής Πολιτικής, ο γενικός γραμματέας του υπ. Ναυτιλίας Γιάννης Θεοτοκάς, ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του δήμου Πειραιά, Πέτρος Κόκκαλης, στελέχη της διοίκησης του ΟΛΠ αλλά και η ηγεσία του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Το απόγευμα σύμφωνα, με πληροφορίες, δημιουργήθηκε μικροένταση μεταξύ μεταναστών και προσφύγων στην πέτρινη αποθήκη, αλλά κατόπιν παρέμβασης του Λιμενικού, τα πνεύματα ηρέμησαν.

Δευτέρα 28 Μαρτίου 2016

ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ ΓΙΟΚ




Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, αυτή τη στιγμή, στο λιμάνι του Πειραιά, στοιβάζονται (κυριολεκτικά), περί των 5.330 προσφύγων και μεταναστών, ενώ καθημερινά ο αριθμός αυτός αυξάνεται ή μειώνεται ανάλογα με τις ροές απο τα νησιά προς την ενδοχώρα και από τον Πειραιά, προς την Ειδομένη και ενίοτε και προς τις δομές που έχουν δημιουργηθεί για να υποδεχθούν αυτούς τους ανθρώπους.
Αυτοί οι 5.300 τόσοι άνθρωποι, μεταξύ των οποίων και μερικές δεκάδες εκατοντάδες παιδιά κάθε ηλικίας βρίσκονται στο λιμάνι του Πειραιά εδώ και τουλάχιστον 1,5 μήνα και καθ' όλη την διάρκεια αυτής της περιόδου ουδείς είναι σε θέση να μας ενημερώσει με το τι μέλλει γενέσθαι.
Θα μείνουν στο λιμάνι του Πειραιά ; Θα μετακινηθούν σε δομές ; Και αν ναι, πόσοι και πότε, δεδομένου πως όσοι δεν μπορούν να υποβάλλουν αίτηση ασύλου, αυτόματα χαρακτηρίζονται ως παράνομοι μετανάστες και πρέπει να επαναπατρισθούν.
Το να παραμένουν εσαεί στο λιμάνι του Πειραιά δεν είναι λύση, αφενός διότι το λιμάνι δεν διαθέτει τις αναγκαίες υποδομές φιλοξενίας 5.000 και πλέον ανθρώπων για μεγάλα χρονικά διαστήματα και αφετέρου, διότι το λιμάνι, ως λιμάνι που είναι, κάποια στιγμή θα πρέπει να επανέλθει στους κανονικούς ρυθμούς του.
Η παραμονή λοιπόν αυτών των ανθρώπων στο λιμάνι ενέχει πολύ σοβαρούς κινδύνους, πρώτα και κύρια για αυτούς του ίδιους διότι το να κάνεις το μπάνιο σου στην Ε1 όπου καταπλέουν τα πλοία των Δωδεκανήσων ενέχει το σοβαρό και υπαρκτό κίνδυνο του να γίνεις κιμάς από τις προπέλες των πλοίων που αποπλέουν και καταπλέουν.
Eίναι ξεκάθαρο πως στην περίπτωση ατυχήματος την ευθύνη την φέρει αποκλειστικά το υπουργείο Ναυτιλίας και οι αρμόδιες υπηρεσίες του, οι οποίες απλά παρακολουθούν την κατάληψη του λιμένα κάνοντας τον τροχονόμο στην διευθέτηση των χώρων που θα καταλάβουν όλοι εκείνοι που αποφάσισαν να εγκατασταθούν σε αυτό χωρίς να ρωτήσουν κανέναν και χωρίς να πάρουν και την άδεια κανενός...
Κάποια στιγμή, λοιπόν, αργά ή γρήγορα, το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο μόνο κατ΄ όνομα πια συνδέεται με τη ναυτιλία, θα πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με την εκκένωση του λιμανιού του Πειραιά από τους πρόσφυγες.
Εξάλλου, το λιμάνι του Πειραιά, όπως και όλα τα λιμάνια της χώρας που δέχονται πλοία άνω των 500 τόνων που εκτελούν διεθνές πλόες, είναι εδώ και χρόνια ενταγμένο σε ένα παγκόσμιο σύστημα ασφάλειας, τον γνωστόν στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ ISPS Code.
Ο παραπάνω κώδικας υποχρεώνει το λιμάνι του Πειραιά να ελέγχει διεξοδικά τόσο τα πλοία, όσο και τα φορτία που διακινούνται μέσω αυτού και έχουν ως προορισμό τους άλλο λιμάνι.
Σήμερα και με 5.000 και πλέον πρόσφυγες να έχουν βρει καταφύγιο στο λιμάνι αρνούμενοι να μετακινηθούν στις δομές που έχουν δημιουργηθεί για αυτούς, πρακτικά ο Πειραιάς βρίσκεται εδώ και πολύ καιρό εκτός ISPS και το μόνο που απομένει είναι απλά να συμβεί το ατύχημα.
Φτάνει ένας καπετάνιος να αρνηθεί αύριο το πρωί να προσεγγίσει το Επίνειο και πάπαλα...
Μα, καλά, θα αναρωτηθεί κανείς, υπάρχει καπετάνιος που εμπρός σε αυτό που συμβαίνει θα προβεί σε μια τέτοια κίνηση;
Θέλω να πιστεύω πως όχι.
Γνωρίζω όμως πως στο απώτερο παρελθόν, έχουν υπάρξει και καπετάνιοι οι οποίοι έχουν πετάξει λαθρεπιβάτες στα σκυλόψαρα...
Με άλλα λόγια, όλοι λέμε πως είναι αδύνατον να συμβεί, αλλά στην πραγματικότητα, κανείς δεν ξέρει...
Μια άρνηση όμως φτάνει και περισσεύει έτσι ώστε το λιμάνι του Πειραιά να βρεθεί εκτός παγκόσμιου δικτύου μεταφορών με ότι αυτό συνεπάγεται για την εθνική οικονομία της χώρας, αλλά πρωτίστως για μια ιδιαίτερα μεγάλη ομάδα παραναυτιλιακών και άλλων δραστηριοτήτων που θα "παγώσουν" έως ότου αποκατασταθεί η ασφαλής λειτουργία του λιμένα.
Εξάλλου, σε λιγότερο από ένα μήνα ξεκινά η σεζόν αρχής γενομένης με τις διακοπές του Πάσχα. Τον επόμενο μήνα μετά το Πάσχα, τον Ιούνιο δλδ, ανοίγει και επίσημα πλέον η θερινή περίοδο.
Στο σημείο στο οποίο έχουν σήμερα κατασκηνώσει οι πρόσφυγες "δένουν" τα πλοία της Κρήτης και λίγο παρακεί τα πλοία των Δωδεκανήσων.
Όποιος διαθέτει τον κοινό νου αντιλαμβάνεται πως είναι αδύνατον να παρασχεθεί ο οποιοσδήποτε έλεγχος σε δεκάδες χιλιάδες επιβάτες που θα φεύγουν και θα έρχονται σε έναν χώρο στον οποίο βρίσκονται 5.000 πρόσφυγες με τις σκηνές τους.
Όλα δείχνουν πως αν το υπουργείο δεν κινηθεί άμεσα για την εξεύρεση λύσης το επόμενο καλοκαίρι το λιμάνι του Πειραιά θα βιώσει το απόλυτο μπάχαλο, ένα μπάχαλο που ενέχει σοβαρότατους κινδύνους και για τους πρόσφυγες και για τους επιβάτες...
Ευελπιστώ πως εν τέλει θα πρυτανεύσει η λογική ώστε το υπουργείο να δώσει την πρέπουσα λύση.
Μια λύση που θα διασφαλίζει αφενός ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης στους πρόσφυγες - μέχρι νεωτέρας - και αφετέρου θα εξασφαλίζει πως δεν θα χαθεί άλλη μια τουριστική σεζόν που τόσο πολύ χρειάζονται τα νησιά μας...