ΕΒ∆ΟΜΑ∆ΙΑΙΑ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ ΠΛΟΙΩΝ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ / ΕΙ∆ΗΣΕΙΣ / ΣΧΟΛΙA / ΠΙΝΑΚΕΣ
Το θρίλερ µε την Ελλάδα δεν έχει σταµατηµό, συνεχίζοντας να κυριαρχεί σε όλα τα µέσα
παγκοσµίως, µε δηλώσεις και προβλέψεις οι οποίες επηρεάζουν εκτός από το δικό µας
Χρηµατιστήριο, τα Χρηµατιστήρια της Ευρώπης και όχι µόνο, καθώς η οποιαδήποτε εξέλιξη έχει
αντίκτυπο στην Ευρωζώνη, πρωτίστως πολιτικό και δευτερευόντως οικονοµικό, µην αφήνοντας
φυσικά και τις αγορές σε Παγκόσµιο επίπεδο ανεπηρέαστες. Η ουσία είναι ότι όσο διαιωνίζεται η
οποιαδήποτε «λύση» ή συµφωνία τόσο αυξάνεται η αβεβαιότητα και η µεταβλητότητα στις αγορές,
φυσικά προσφέροντας ευκαιρίες για κερδοσκοπικά «παιχνίδια» όπως και στην παρούσα φάση όπου
βρισκόµαστε θεωρητικά στο 2ο
στάδιο των διαπραγµατεύσεων, µε τα γενικά µέτρα που προτείναµε
να έχουν εγκριθεί και τώρα να αρχίζει το δύσκολο έργο της συγκεκριµενοποίησης και υλοποίησης.
Ο ΟΟΣΑ, στην ετήσια έκθεση του µε τίτλο “Going for Growth” την οποία δηµοσίευσε µε αφορµή
την σύνοδο των G20 που έγινε στη Κωνσταντινούπολη, επισήµανε τις σηµαντικές καθυστερήσεις στις
µεταρρυθµίσεις που απαιτούνται για την τόνωση της οικονοµικής ανάπτυξης, τονίζοντας ότι το
αναπτυξιακό δυναµικό στις πιο αναπτυγµένες οικονοµίες έχει αποδυναµωθεί, ενώ κάποιες χώρες
αντιµετωπίζουν µια παρατεταµένη περίοδο στασιµότητας. Σύµφωνα µε τον ΟΟΣΑ, οι κυβερνήσεις
των 34 µελών έχουν ολοκληρώσει µόνο µερικές από τις µεταρρυθµίσεις που εξήγγειλαν κατά τη
διάρκεια των 2 τελευταίων ετών και η επιβράδυνση του ρυθµού των διαρθρωτικών µεταρρυθµίσεων
που παρατηρείται στην πλειοψηφία των χωρών του ΟΟΣΑ δεν αποτελεί καλό οιωνό. Παράλληλα
τόνισε πως η ανάγκη για µεταρρυθµίσεις είναι µεγαλύτερη στην Ευρωζώνη διαπιστώνοντας πως η
Ιταλία και η Γαλλία δεν είναι οι µόνες που έχουν µείνει πίσω και πως η καθυστέρηση της περαιτέρω
δράσης κινδυνεύει να θέσει την Ευρωζώνη σε ένα φαύλο κύκλο φέροντας ως παράδειγµα και
αυτολεξεί επισηµαίνοντας «την περίπτωση της νέας κυβέρνησης στην Ελλάδα που κέρδισε τις
εκλογές απορρίπτοντας την πολιτική ορθοδοξία της Ευρωζώνης».
Στα € 24,3 δισ. εκτινάχθηκε το εµπορικό πλεόνασµα της Ευρωζώνης το ∆εκέµβριο µε στήριξη από
την πτωτική πορεία του Ευρώ. Σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία της Eurostat, το εµπορικό
πλεόνασµα των 18 χωρών µελών διαµορφώθηκε στα € 24,3 δισ., ποσό σχεδόν διπλάσιο από τα € 13,6
δισ. που είχε αγγίξει το ∆εκέµβριο του 2013. Συνολικά το 2014 οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 2% και
οι εισαγωγές παρέµειναν αµετάβλητες. Έτσι το συνολικό εµπορικό πλεόνασµα του έτους άγγιξε τα
€ 194,8 δισ. από € 152 δισ. το 2013. Παράλληλα, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2014
διαµορφώθηκε ο δείκτης PMI τον Φεβρουάριο φθάνοντας στο 53,5 από 52,6 τον προηγούµενο µήνα,
γεγονός το οποίο παραπέµπει σε ανάπτυξη 0,3% του ΑΕΠ το τρέχον τρίµηνο. Σύµφωνα µε την
Markit, για πρώτη φορά από τα µέσα του 2011 φάνηκε µία ευρεία βελτίωση στην ανάπτυξη το οποίο
αντανακλά εν µέρει την αυξηµένη εµπιστοσύνη µετά την ανακοίνωση του προγράµµατος ποσοτικής
χαλάρωσης της ΕΚΤ και θα δούµε περισσότερες βελτιώσεις όταν ξεκινήσουν οι αγορές οµολόγων
τον Μάρτιο.
Στην Ιαπωνία, τα στοιχεία για τις εισαγωγές και εξαγωγές αποδεικνύουν πως η οικονοµία της
ξεφεύγει από τη βαθιά και παρατεταµένη ύφεση, µε τις εισαγωγές να αυξάνονται τον Ιανουάριο κατά
17% σε ετήσια βάση, έναντι των εκτιµήσεων για 13,5%, ενώ οι εισαγωγές τον ίδιο µήνα µειώθηκαν
κατά 9%, έναντι εκτιµήσεων για 4,9%. Ο εξαγωγικός τοµέας της Ιαπωνίας κατέχει νευραλγικό ρόλο
στην ανάκαµψη της οικονοµίας της χώρας και εκ του αποτελέσµατος φαίνεται ότι βοήθησε στην
έξοδο από την ύφεση το τέταρτο τρίµηνο, µε το ΑΕΠ να ενισχύεται κατά 2,2% το αντίστοιχο
διάστηµα.
Την Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 513 µονάδες ενώ οι επιµέρους δείκτες
και ο µέσος όρος των ηµερησίων εσόδων κυµάνθηκαν ως εξής: BCI στις 542 µονάδες µε $ 5,334
SALE & PURCHASE REPORT
Εβδοµάδα Ηµεροµηνία
16 έως 22 Φεβρουαρίου 2015 25 Φεβρουαρίου 2015`
GEORGE MOUNDREAS & COMPANY S.A
Aλκιβιάδου 167, 185 35 Πειραιάς
Τηλ. + 30 210 41 47 000
Email: snp@gmoundreas.gr
http://www.gmoundreas.gr
Σελίδα 2 από 4
την ηµέρα, BPI στις 514 µονάδες στα $ 4,110 την ηµέρα, BSI στις 490 µονάδες στα $ 5,119 την
ηµέρα και BHSI στις 270 µονάδες, στα $ 4,040 την ηµέρα.
Αρνητική συνεχίζει και παραµένει η εικόνα του δείκτη έχοντας παρουσιάσει πτώση κατά 78% από
τον ∆εκέµβριο του 2013 που ο δείκτης βρισκότανε στις 2,277 µονάδες µε τις συνέπειες να αρχίζουν
να γίνονται εµφανής, καθώς µέσα στον Φεβρουάριο 3 εταιρείες αναγκάστηκαν να µπουν σε
καθεστώς χρεοκοπίας.
Στις αρχές Φεβρουαρίου, λόγω των ζηµιών από τον κλάδο των πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου,
έκανε την αρχή η Copenship από την ∆ανία, ύστερα η Κινεζική Winland Ocean Shipping Corp. και
ακολούθησε η Daebo International Shipping Co Ltd από την Νότια Κορέα. Κοινή διαπίστωση και
των 3 εταιρειών είναι πως η αγορά βρίσκεται στα χειρότερα επίπεδα από το 1980 µε κύριο
χαρακτηριστικό την πτώση της ζήτησης από την Κίνα σε συνδυασµό µε την υπέρ-προσφορά
πλοίων. Οι εισαγωγές της Κίνας τον Ιανουάριο µειώθηκαν κατά 19,9% συγκριτικά µε τον Ιανουάριο
του 2013 ενώ η οικονοµία της αναπτύσσεται µε τον χαµηλότερο ρυθµό των τελευταίων 24 ετών.
Αξίζει να επισηµάνουµε πως η µεταφορά ενός φορτίου Coal µε Panamax από την Ινδονησία στην
Νότιο Κίνα κοστίζει ((Freight Rate) $ 3000 την ηµέρα συγκριτικά µε $ 6,000 την ηµέρα πριν ένα
χρόνο. Επιπροσθέτως, εκτός από την µειωµένη ζήτηση για Capes και Panamax, όπως αποδεικνύεται
από τον µεγάλο αριθµό πλοίων που βρίσκονται idle στην περιοχή της Singapore, Hong Kong και
Νότιας Αφρικής σύµφωνα µε τα στοιχεία από το Reuters Ship Tracking, αρνητικά είναι και τα
στοιχεία για την προσφορά των συγκεκριµένων πλοίων, καθώς µε εκτιµήσεις της Clarkson ο
αριθµός των πλοίων υπό παραγγελία για τα επόµενα 3 χρόνια ανέρχεται στο 39% του υπάρχοντος
στόλου.
Στον αντίποδα, σε πρόσφατη έκθεση της η εταιρεία συµβούλων για την ναυτιλία, Drewry,
προβλέπει ότι η αγορά των πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου θα ανακάµψει προς τα τέλη του 2015
κυρίως λόγω της ισχυρής ανάπτυξης του εµπορίου και της µετριοπαθούς ανάπτυξης του στόλου.
Σύµφωνα µε την έρευνα, τα ηµερήσια έσοδα των πλοίων θα παραµείνουν πιεσµένα το 1ο
τρίµηνο του
έτους, αλλά στη συνέχεια θα υπάρξει βελτίωση των εσόδων λόγω ότι τα µοντέρνα ECO πλοία θα
αρχίζουν να κλείνονται σε υψηλότερα νούµερα από αυτά των παλαιότερων πλοίων. Εξηγεί δε ότι
αυτός είναι ένας από τους λόγους όπου ο µέσος όρος των ηµερησίων εσόδων το 2014, ιδιάιτερα στο
τέλος του έτους, παρουσίασε βελτίωση συγκριτικά µε το 2013 παρά την αύξηση της προσφοράς.
Συνεχίζοντας την ανάλυση, εκτιµά πως το εµπόριο χύδην φορτίων (Dry Bulk Shipping Trade)
αυξήθηκε κατά 8,3% το 2014 λόγω της αύξησης της ζήτησης για Iron Ore και την κατά 20%
ισχυρή αύξηση για σιτηρά (Grain). Παράλληλα, οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων µειώθηκαν το
2014 στο 5,3% από 6,2% το 2013 και ενδεχοµένως η τάση αυτή να συνεχιστεί καθώς κάποιες από τις
παραγγελίες θα «γυρίσουν» σε δεξαµενόπλοια ενώ αναµένει και αύξηση της τάσης µετακύλισης των
παραδόσεων.
Να επισηµάνουµε πως η συγκεκριµένη έκθεση, είναι από τις πιο αισιόδοξες που έχουν πέσει στην
αντίληψη µας καθώς οι περισσότερες κάνουν λόγο για ιδιαίτερα µετριοπαθή ανάπτυξη της αγοράς
για το 2015, ελπίζοντας στην τήρηση των ιστορικών στοιχείων της εποχικότητας της αγοράς, η
οποία δεν έλαβε χώρα το 2014. Ταυτόχρονα να εκφράσουµε την απορία µας το κατά πόσο θα
αυξηθεί η ζήτηση για µοντέρνα ECO πλοία και κατ’ επέκταση τα ηµερήσια έσοδα τους την στιγµή που
οι χαµηλές τιµές του πετρελαίου έχουν µειώσει σηµαντικά το πλεονέκτηµα των συγκεκριµένων
πλοίων αλλά από την άλλη τηρούν τις νέες «περιβαλλοντολογικές» νοµοθεσίες συγκριτικά µε το
παλαιότερο τονάζ.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τοµέα των αγοραπωλησιών για την εβδοµάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:`
GEORGE MOUNDREAS & COMPANY S.A
Aλκιβιάδου 167, 185 35 Πειραιάς
Τηλ. + 30 210 41 47 000
Email: snp@gmoundreas.gr
http://www.gmoundreas.gr
Σελίδα 3 από 4
✏ Στα Kamsarmax, το ‘FLORA ISLAND’ 81.305 DWT (2012 – Hyundai HI) αγοράστηκε από την
Alpha Tankers στα $ 18,4 εκ.
✏ Στα Handymax, το ‘COPPER QUEEN’ 46.762 DWT (2001 – Shin Kurushima) πουλήθηκε στα
$ 7,3 εκ. και το ‘VALOPOULA’ 45.578 DWT (2000 – Tsuneishi Cebu) πουλήθηκε σε Έλληνες
στα $ 6,8 εκ.
Στον τοµέα των tankers δεν έγιναν πράξεις την προηγούµενη εβδοµάδα.
∆ΙΑΛΥΣΕΙΣ
Μικρά σηµάδια βελτίωσης παρουσίασε η προηγούµενη εβδοµάδα, γεγονός που οφείλεται και στην
µείωση των εισαγωγών από την Κίνα λόγω των αργιών για τις εορταστικές εκδηλώσεις του Νέου
Έτους, που είχε σαν αποτέλεσµα την σταθεροποίηση των προσφερόµενων τιµών έστω και στα
τρέχοντα χαµηλά επίπεδα. Να σηµειώσουµε πως από τις αρχές του χρόνου οι τιµές έχουν µειωθεί
κατά $ 50 - $60 τον τόνο DWT και τους τελευταίους 5 µήνες περίπου οι τιµές έχουν παρουσιάσει
πτώση της τάξης των $ 170 τον τόνο DWT. Εικάζεται ότι για το υπόλοιπο του 2015 οι εξαγωγές
σιδήρου από την Κίνα, λόγω και της µείωσης της ανάπτυξης της οικονοµίας της, θα έχουν πτωτική
πορεία, µε αποτέλεσµα την αύξηση των προσφερόµενων τιµών.
Στην Ινδία, η αύξηση της τιµής του σιδήρου λόγω της µείωσης των εισαγωγών από την Κίνα,
δηµιουργεί θετικό κλίµα και σε συνδυασµό µε την ανακοίνωση του νέου προϋπολογισµού στα τέλη
Φεβρουαρίου, έχει οδηγήσει αρκετούς End Buyers να βγουν στην αγορά µε στόχο να χτίσουν
αποθέµατα πριν το τέλος του µήνα καθώς εκτιµάται ότι ο κλάδος θα επιβαρυνθεί µε πρόσθετη
φορολογία (Duties) αλλά παράλληλα ελπίζει και στην επιβολή φόρου στις Κινεζικές εισαγωγές.
Στο Μπαγκλαντές, η συνεχιζόµενη πολιτική αβεβαιότητα παραµένει εµπόδιο στην ανάκαµψη της
αγοράς µε τις τιµές να βρίσκονται σε χαµηλότερα επίπεδα από αυτές των ανταγωνιστών του, µε
αποτέλεσµα τα όποια διαθέσιµα πλοία να δροµολογούνται προς τις άλλες αγορές.
Στο Πακιστάν, οι End Buyers µπήκαν και πάλι στο παιχνίδι, προσπαθώντας να κλείσουν πλοία από
τα αποθέµατα των Cash Buyers καθώς βλέπουν τους ανταγωνιστές τους και ιδιαίτερα την Ινδία να
επαναδραστηριοποιείται και δεν θέλουν να µείνουν εκτός αγοράς.
H Κίνα, λόγω των αργιών κάνει απλά ένα διάλειµµα από την συνεχιζόµενη πολιτική των κρατικών
επιδοτήσεων αλλά σχετικά µε τις εξαγωγές σιδήρου εκτιµάται ότι λόγω της µείωσης της ανάπτυξης
της, αλλά και για περιβαντολογικούς λόγους, θα υπάρξει αντίστοιχη µείωση και στις εξαγωγές
σιδήρου για το υπόλοιπο του 2015.
Ο συνολικός αριθµός των διαλύσεων την τελευταία εβδοµάδα ήτανε 861,403 DWT, εκ των οποίων το
97% (838,878 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 0% (0 DWT) δεξαµενόπλοια, και το 3%
(22,525 DWT) Containers.
Οι τιµές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαµενόπλοια κυµάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 365 - $ 385 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαµενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 360 - $ 380 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαµενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 350 - $ 370 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαµενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 200 - $ 215 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαµενόπλοια`
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS
Vessels Name
Dwt
YoB
Yard
Main
Engine Gear S/S
D/D Buyer SellerRemarks
Price
US$
mil.
FLORA ISLAND
81,305
2012
Hyundai
HI
MAN-B&W - 01/2017
01/2017
Alpha
Tankers
Iino Kalun
Kaisha 18,4
COPPER
QUEEN
46,762
2001
Shin
Kurushima
B&W 4x30 06/2016
06/2016 Taiwanese Japanese 7,3
VALOPOULA
45,578
2000
Tsuneishi
Cebu
MAN-B&W 4x30 05/2015
03/2016 Greek - 6,8