Εβδοµάδα
|
Ηµεροµηνία
|
14 έως
|
|
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ / ΕΙΔΗΣΕΙΣ / ΣΧΟΛΙA / ΠΙΝΑΚΕΣ
Με
ενδιαφέρον παρακολουθούµε τις αναλύσεις Διεθνών οίκων και Οργανισµών για την πορεία της Παγκόσµιας οικονοµίας, όπου
οι πιο αισιόδοξες και οι μικρότερες σε αριθµό, κάνουν λόγο για
ανάπτυξη µε µειωµένους ρυθµούς, αυτό που εµείς αποκαλούµε ιδιαίτερα ανθεκτική
μετριοπαθής ανάπτυξη και οι υπόλοιπες
αναλύσεις εφιστούν την προσοχή στην καλύτερη περίπτωση για
επιβράδυνση και στη χειρότερη για µία νέα ύφεση καθώς θεωρούν
ότι τα προγράµµατα ποσοτικής χαλάρωσης και ιδιαίτερα η πολιτική των αρνητικών
επιτοκίων όχι µόνο δεν θα έχει αποτελέσµατα αλλά θα αυξήσει τους κινδύνους
για φούσκες και µία νέα κρίση.
Εν
περιλήψει, βιώνουµε µία
ιδιαίτερα εύθραυστη Παγκόσµια οικονοµία, µε τις ΗΠΑ να θεωρείται ότι βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση, κυρίως γιατί οι προοπτικές
στις υπόλοιπες οικονοµίες δεν είναι καλές, γεγονός που παραδέχτηκε
και η επικεφαλής της FED, Janet Yellen, η οποία δήλωσε ότι οι
µακροπρόθεσµες
προβλέψεις για τον πληθωρισµό δεν θα πρέπει να θωρούνται δεδοµένες ενώ
οι ανησυχίες για την Παγκόσµια ανάπτυξη επιδείνωσαν τις συνθήκες στις
ΗΠΑ.
Συνεχίζοντας, µεγάλο µέρος της Ε.Ε υποφέρει από στασιµότητα, η Ιαπωνία
χάνει τον βηµατισµό της και η οικονοµία της παρουσιάζει σηµάδια εξασθένησης,
οι φόβοι για επιδείνωση
της επιβράδυνσης της Κίνας συνεχίζουν και υφίστανται ενώ παράλληλα
πολλές οικονοµίες αναδυόµενων χωρών υποφέρουν από την πτώση των τιµών
των εµπορευµάτων και ο όγκος του Παγκόσµιου Εµπορίου βρίσκεται σε χαµηλά
επίπεδα.
Αναφορικά µε τα αρνητικά επιτόκια κυρίως στην Ευρώπη και την Ιαπωνία, έκπληξη µας προκαλεί η δήλωση της Lagarde, που ισχυρίζεται ότι αν δεν είχε υλοποιηθεί
η πολιτική αυτή θα ήµασταν σε πολύ χειρότερη θέση σήµερα, µε τον πληθωρισµό
πιθανότατα χαµηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα και την ανάπτυξη χαµηλότερη
από αυτή που είναι σήµερα.
Αντίθετα µε τη Lagarde, η πλειοψηφία
των οικονοµολόγων θεωρεί ότι τα µηδενικά ή αρνητικά επιτόκια και να
προσθέσουµε εµείς ιδιαίτερα µετά από µία ευρεία ποσοτική χαλάρωση που
δεν απέδωσε τα αναµενόµενα, θέτουν τις βάσεις για δηµιουργία φούσκας και
εκδήλωση νέων κρίσεων. Την άποψη αυτή υποστηρίζει και ο Stephen
S. Roach, πρώην Πρόεδρος και επικεφαλής οικονοµολόγος της Morgan Stanley,
χαρακτηρίζοντας την υιοθέτηση αρνητικών επιτοκίων σαν τελική πράξη
απελπισίας η οποία θα αυξήσει τους κινδύνους χρηµατοοικονοµικής
αστάθειας και θα θέσει το σκηνικό για την επόµενη κρίση. Το Brookings
Institution, επισηµαίνει ότι οι κινήσεις των Κεντρικών Τραπεζών είναι
ένα παιχνίδι µηδενικού αθροίσµατος, καθώς χωρίς σηµάδια πληθωρισµού και
µε την ανάπτυξη ακόµη χλιαρή και εύθραυστη πολλοί αναµένουν χρόνια
αργή ανάπτυξη η και µία ακόµη Παγκόσµια ύφεση, ενώ θέτει το ερώτηµα
αν η FED θα αντισταθεί στον πειρασµό των αρνητικών επιτοκίων.
Ο κοινός παρονοµαστής σε όσους επικρίνουν
την πολιτική αρνητικών επιτοκίων, είναι πως θα πρέπει να υλοποιηθεί το σωστό είδος
δηµοσιονοµικών πολιτικών µε αύξηση των δηµοσίων δαπανών και περικοπές στη φορολογία, ώστε τα κεφάλαια να κατευθυνθούν προς τα χαµηλά και
µεσαία εισοδήµατα,
αυξάνοντας την κατανάλωση και όχι σε µεγάλους χρηµατοπιστωτικούς οργανισµούς
όπως συµβαίνει τώρα. Φυσικά η ανωτέρω στρατηγική δεν είναι εφαρµόσιµη
σε χώρες όπου υπάρχει πρόβληµα µε τη βιωσιµότητα του δηµόσιου χρέους,
αλλά εκτός των ΗΠΑ και της Γερµανίας υπάρχουν ακόµη αρκετές οικονοµίες
που µπορούν να «σηκώσουν» τέτοιου είδους δηµοσιονοµικές πολιτικές,
λαµβάνοντας υπόψη φυσικά και το ιδιαίτερα χαµηλό κόστος του δανεισµού.
Την Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016 , ο BDΙ έκλεισε στις 395 µονάδες, ενώ οι επιµέρους δείκτες και
ο µέσος όρος των ηµερησίων εσόδων κυµάνθηκαν ως εξής: BCI στις 197 µονάδες µε $ 2,036 την
`
ηµέρα, BPI στις
463 µονάδες στα $ 3,716 την ηµέρα, BSI στις 449 µονάδες στα $ 4,699 την
ηµέρα και BHSI στις 260 µονάδες, στα $ 3,865 την ηµέρα.
Αργά και βασανιστικά συνεχίζεται η άνοδος του
BDI, όπου εντός των επόµενων ηµερών θα ξεπεράσει τις 400
µονάδες, χωρίς αυτό όµως να σηµαίνει ότι τα δύσκολα έχουν
τελειώσει. Αξίζει να αναφέρουµε πως η πτώση του δείκτη από τις 400
µονάδες στις 300, χρειάστηκε 17 ηµέρες για να λάβει χώρα, από την 12η Ιανουαρίου έως την 3η Φεβρουαρίου, ενώ αντιθέτως
για την αντίστροφη πορεία της ανόδου από τις 300 στις 400
µονάδες χρειάστηκε τον διπλάσιο αριθµό ηµερών, δηλαδή από την
4η Φεβρουαρίου
έως και σήµερα.
Οι προβλέψεις για το ένα από τα θεµελιώδη µεγέθη
που επηρεάζουν τον κλάδο, το Παγκόσµιο Εµπόριο και πιο συγκεκριµένα το World
Seaborne Trade για εµπορεύµατα ξηρού φορτίου, συνεχίζουν να µην είναι
ενθαρρυντικές. Με τις έως τώρα εκτιµήσεις, το World Seaborne
Trade των εµπορευµάτων ξηρού φορτίου για το 2016 θα έχει
µηδενική αύξηση, δηλαδή θα παραµείνει στα ίδια επίπεδα µε αυτά του 2015,
περίπου στους 4,7 δισ. τόνους.
Λαµβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω στοιχεία, ο κύριος παράγοντας
που θα καθορίσει την πορεία της ναυλαγοράς φέτος θα είναι οι
παραδόσεις πλοίων µετά των ακυρώσεων και των µετακυλίσεων και φυσικά
οι διαλύσεις, όπως πολλές φορές έχουµε επισηµάνει, όπου οι εκτιµήσεις
για την καθαρή
αύξηση
του στόλου το 2016 κάνουν λόγο για περίπου 2% στην καλύτερη περίπτωση και 4+%
στην χειρότερη.
Σύµφωνα µε πρόσφατα στοιχεία, η αύξηση σε
χωρητικότητα των πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου από 20,000 DWT έως
64,999 DWT, δηλαδή από Handysize έως Ultramax, για το 2016 αναµένεται
στο 7%. Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου 2016, ο στόλος των
πλοίων από 20,000 DWT έως 64,999 DWT, απαριθµούσε 5,326 πλοία
εκ των οποίων τα 456 ή 8% είναι Ultramax (60 – 64,999 DWT) και τα 1,900
ή το 17% είναι Supramax (50 – 59,999 DWT). Tα υπόλοιπα 3,970 είναι
στην κατηγορία των 20,000 DWT έως 49,999 DWT εκ των οποίων τα 1,418
είναι από 30,000 DWT έως 39,999 DWT.
Αναφορικά µε τις παραδόσεις, έως τώρα έχουν καταγραφεί
86 πλοία ή 4,3 εκ.
DWT από Handysize έως Ultramax. Από το σύνολο αυτό, 2
πλοία είναι µεταξύ των 20,000 – 29,000 DWT, 36 µεταξύ 30,000 – 39,999
DWT, 8 Supramax και 40 Ultramax. Βάσει του βιβλίου παραγγελιών,
από τους 28,7 εκ.
DWT που αναµένεται να παραδοθούν εντός του 2016 οι 18,2 εκ. DWT, δηλαδή το
63,4% αφορά µόνο Ultramax.
Την ίδια
στιγµή στον τοµέα των διαλύσεων για την κατηγορία από 20,000 – 64,999
DWT, τους πρώτους 2 µήνες του έτους, καταγράφηκαν 43 διαλύσεις
πλοίων, όπου ουσιαστικά όλες αφορούσαν
αποκλειστικά
πλοία κάτω των 49,999 DWT και καµία σε Supramax και φυσικά σε Ultramax
που ο στόλος είναι ακόµη νέος.
Όπως προαναφέραµε, συνολικά, η αύξηση
χωρητικότητας από Handysize έως Ultramax για το 2016
εκτιµάται στο 7%, το 2017 στο 3% και το 2018 στο 1%.
Κλείνοντας, θα θέλαµε να αναφερθούµε στην δήλωση
που ακούστηκε στο Maritime CEO Forum
που
έλαβε χώρα πριν λίγες ηµέρες στη Σιγκαπούρη, από τον Tim Huxley, της Wah
Kwong Maritime Transport Holdings όπου δήλωσε πως βάσει του
βιβλίου παραγγελιών κάθε 14 ώρες θα παραδίδεται ένα Ultramax και κάθε 36 ώρες
ένα Cape.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τοµέα των αγοραπωλησιών για
την εβδοµάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες
πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘GLOBAL PARTNERSHIP’
176.967 DWT (2006 – Namura) αγοράστηκε από την Winning Shipping στα $ 12 εκ. και το ‘SPRING HYDRANGEA’
176.955 DWT (2006 – Namura) πουλήθηκε επίσης στα $ 12 εκ.
`
✏
Στα Panamax, το ‘WASHINGTON
TRADER’ 74.228 DWT (2000 – Sasebo) αγοράστηκε από Κινέζους στα $ 2,7 εκ. και το ‘IOANNIS F K’
74.193 DWT (2001 – Namura) πουλήθηκε στα $ 3,2 εκ.
✏
Στα Supramax, το ‘CALYPSO COLOSSUS’
55.429 DWT (2009 – Kawasaki HI Kobe) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 8,3 εκ. περίπου, το ‘SANTA
MARGHERITA’ 53.284 DWT (2005 – New Century) πουλήθηκε στα $ 3,6 εκ. και το ‘JS PHOENIX’
50.224 DWT (2000 – Mitsui) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 3,1 εκ.
Στον τοµέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες
πράξεις:
✏
Στα Aframax, το ‘RATNA PUJA’ 104.583 DWT (2006 – Shanghai
Waigaoqiao) αγοράστηκε από την Eurotankers στα $ 22,5 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Ύστερα από µία εβδοµάδα έντονης δραστηριοποίησης
και αισιοδοξίας επέστρεψε η
επιφυλακτικότητα στους End Buyers οι οποίοι θεωρούν ότι η άνοδος των τιµών είναι παροδική και πως
σύντοµα θα υπάρξει κάποια διόρθωση. Αυτό βέβαια δεν λειτούργησε
αποτρεπτικά από το να γίνουν κάποια κλεισίµατα σε υψηλά νούµερα
σπέκουλας και ιδιαίτερα σε Capes, όπου µέχρι στιγµής έχουν κλειστεί
συνολικά 36. Πάντως το επόµενο διάστηµα, αναγκαστικά θα
πρέπει να υπάρξει αγοραστικό ενδιαφέρον, λόγω της κατάθεσης του νέου
προϋπολογισµού στο Πακιστάν και στο
Μπαγκλαντές την πρώτη εβδοµάδα του Ιουνίου
αλλά και της έναρξης των Μουσώνων στα τέλη Μαΐου.
Στην
Ινδία, ύστερα από µία εβδοµάδα µε ικανοποιητικό αριθµό κλεισιµάτων
κυρίως σε Panamax και Handy, την προηγούµενη εβδοµάδα δεν
πραγµατοποίησε κανένα κλείσιµο παρά το γεγονός ότι οι τιµές του σιδήρου
παρέµειναν σταθερές, η ρουπία ισχυροποιήθηκε στις 66,5 προς το
δολάριο και ο αριθµός των διαλυτηρίων σε λειτουργία έφτασε τους 100
από 25 στα τέλη του 2015, επιβεβαιώνοντας τις προσδοκίες των End
Buyers για διόρθωση των τιµών.
Στο Μπαγκλαντές, όσες πράξεις έγιναν είχαν σαν
γνώµονα αποκλειστικά την σπέκουλα, εξού και οι
υψηλές προσφερόµενες τιµές, αλλά η πρόσφατη
βίαια µείωση των τιµών του σιδήρου κατά $ 25/LDT αντίστρεψε το κλίµα και
αναµένουµε να δούµε αν θα υπάρξει συνέχεια στο αγοραστικό ενδιαφέρον και
σε τι επίπεδα τιµών.
Στο Πακιστάν, η είδηση ότι στο τέλος της
εβδοµάδας θα επιβληθεί φόρος 15% στις φθηνές εισαγωγές σιδήρου
από την Κίνα, έδωσε ώθηση στην αγορά όπου αναµένεται να εκδηλωθεί
έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον το επόµενο διάστηµα, ιδιαίτερα για πλοία
µεγαλύτερου τονάζ.
Η Κίνα, συνεχίζει και απέχει από την αγορά,
καθώς µέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραµµα των επιδοτήσεων
για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθµός των διαλύσεων την τελευταία εβδοµάδα
ήτανε 1,233,786 DWT περίπου, εκ των οποίων το 91% (1,123,304 DWT) ήτανε πλοία
ξηρού φορτίου, το 3% (41,465 DWT)
δεξαµενόπλοια, και το 6% (69,017 DWT) Containers.
Οι τιµές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαµενόπλοια
κυµάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία:
Από $ 245 - $ 275 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαµενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν:
Από $ 250 - $ 280 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές:
Από $ 255 - $ 285 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏
Κίνα: Από $ 140 - $ 150 για πλοία ξηρού
φορτίου και δεξαμενόπλοια
`
GEORGE MOUNDREAS
& COMPANY S.A
Aλκιβιάδου 167, 185 35 Πειραιάς Τηλ. + 30 210 41 47 000
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
|
TANKERS
|
|
|
|
|
Dwt
|
|
|
Main
|
|
|
|
|
|
S/S
|
|
|
|
|
|
Seller-
|
|
|
Price
|
|
|
|
|
|
Vessels Name
|
|
|
YoB
|
|
|
|
|
Tanks
|
|
|
|
|
Buyer
|
|
|
|
|
US$
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
Engine
|
|
|
|
|
D/D
|
|
|
|
|
Remarks
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
Yard
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mil.
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
104,583
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RATNA PUJA
|
2006
|
|
|
MAN-B&W
|
12
|
|
01/2016
|
|
|
Eurotankers
|
|
India Steamship
|
22,5
|
|
|
|||||||||
|
|
|
Shanghai
|
|
|
09/2015
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
Waigaoqiao
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
`
GEORGE MOUNDREAS & COMPANY S.A
Aλκιβιάδου 167, 185 35
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου