Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2016

ΝΑΥΤΙΛΙΑ-Η Hanjin Shipping Co απειλεί και τον..Πειραιά!!






Στη δίνη ενός οικονομικού εφιάλτη βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά, η μεγαλύτερη εμπορική της Ελλάδας και κατ΄ 
επέκταση η ελληνική οικονομία από το ντόμινο τρόμου που προκαλεί η πτώχευση του κορεατικού κολοσσού μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, της Hanjin Shipping Co που είναι 7η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών του κόσμου. Χιλιάδες επιχειρήσεις είτε μεταφορικές είτε χονδρικού και λιανικού εμπορίου που περιμένουν να παραλάβουν εμπορεύματα για να τα προωθήσουν στην αγορά κινδυνεύουν να τιναχτούν στον αέρα, να βάλουν λουκέτο και εργαζόμενοι να χάσουν τη δουλειά τους.

Τα προβλήματα είναι ακόμα μεγαλύτερα για την ελληνική αγορά αφού τον μήνα Σεπτέμβριο έρχονται πολλά εποχικά προϊόντα όπως τα σχολικά: «Δυστυχώς που το λέω αλλά αυτά θα τα πουλήσουν τον επόμενο Σεπτέμβριο όσοι αντέξουν αι συνεχίσουν να υπάρχουν μετά το τσουνάμι που θα τους κτυπήσει» δηλώνει στέλεχος της αγοράς στο «Π.Θ.».


Μόνο στο λιμάνι του Πειραιά είναι εγκλωβισμένα 850 εμπορευματοκιβώτια της Hanjin.

«Αυτή την στιγμή τα εμπορευματοκιβώτια της κορεατικής εταιρείας είναι κατασχεμένα σε όλα τα λιμάνια του κόσμου. Θα πρέπει να βγουν τα φορτία και να μπουν σε άλλα κουτιά άλλων εταιρειών για να προωθηθούν στον τελικό τους προορισμό.
 Στην καλύτερη των περιπτώσεων το κόστος για την επαναπροώθηση θα στοιχίσει στον μεταφορέα για κάθε εμπορευματοκιβώτιο επιπλέον 5.000 δολάρια από αυτά που έχει ήδη πληρώσει για τα μεταφορικά» επεσήμανε στο «Π.Θ.» επιχειρηματίας του κλάδου: «Στον Πειραιά υπάρχει εταιρεία που της έχουν εγκλωβίσει 500 εμπορευματοκιβώτια με προϊόντα πελατών της τα οποία πρέπει να παραδώσει. Επί 5.000 δολάρια το κάθε κουτί επιπλέον κόστος θα πρέπει η εταιρεία να βγάλει από ταμεία της 2,5 εκατομμύρια. Μιλάμε για δυνατό κτύπημα. Υπάρχουν και άλλοι διαμεταφορείς με λιγότερα κουτιά. Όμως και 30 κομμάτια να έχεις που μεταφέρουν εμπόρευμά σου και πρέπει να πληρώσεις το λιγότερο 5.000 δολάρια γα το καθένα, σημαίνει άλλα 150.000 δολάρια από όσα έχεις δώσει».

Έτερος διαμεταφορέας που και αυτός θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του έθεσε και άλλα θέματα στο τραπέζι:

« Όσα εμπορευμτοκιβώτια είναι εγκλωβισμένα δημιουργούν χρέη από τα λιμανιάτικα, από ρήτρες που υπάρχουν για την μην έγκαιρη παράδοσή τους εγκαίρως κλπ. Ποιος θα τα πληρώσει όλα αυτά τα ποσό που είναι τεράστια; Ποιός θα πληρώσει την ΣΕΠ-Cosco, ποιος τους εμπόρους και τους επιχειρηματίες; Η αγορά κινδυνεύει με κραχ. Θα κλείσουν σπίτια με όλη αυτή την ιστορία οι επιπτώσεις της οποίας υπολογίζουμε ότι θα διαρκέσουν τουλάχιστον δύο χρόνια» για να προσθέσει: «Ακόμα δεν έχουν καταλάβει όλοι τη ζημιά που θα πάθουν. Η αγορά θα βογκήξει. Το θέμα είναι ποιος θα επωμιστεί το τεράστιο επιπλέον κόστος. Θα το απορροφήσουν οι μεταφορικές εταιρείες, θα το μετακυλήσουν στην αγορά, στις επιχειρήσεις δηλαδή ή θα φθάσει στον τελικό καταναλωτή;».

Τα σημάδια του επερχόμενου κακού άρχισαν να εμφανίζονται στα λιμάνια του κόσμου εδώ και έναν χρόνο. Οι διαμεταφορείς στον Πειραιά, δηλαδή εταιρείες που αναλαμβάνουν να μεταφέρουν προϊόντα μέσω εμπορευματικιβωτίων είχαν διχαστεί. Αιτία ήταν τα πολύ χαμηλά ναύλα που προσέφερε ο κορεατικός κολοσσός Hanjin.

Άλλοι ρίσκαραν και τον εμπιστεύτηκαν αποκομίζοντας κέρδη από τη διαφορά τιμής με τους ναύλους που προσέφεραν άλλες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματoκιβωτίων και ήταν ακριβότεροι, ενώ άλλοι απέφυγαν τους Κορεάτες, απορρόφησαν τους κραδασμούς από τον έντονο ανταγωνισμό τιμών που προκάλεσε η Haijin και τώρα ...ρεφάρουν.

«Οι Κορεάτες εδώ και πολύ καιρό προσέφεραν στους διαμεταφορείς πολύ χαμηλά ναύλα. Είναι σα να πας στη μία τράπεζα και να σου δίνει επιτόκιο 2% και η άλλη 6%. Αυτό το 6% κάποιους μας φόβισε. Όπως αποδείχθηκε η Hanjin ερωτοτροπούσε με τη χρεοκοπία» δήλωσε έλληνας διαμεταφορέας: «Όσοι συνεργάζονταν με τους Κορεάτες πουλούσαν σχεδόν 200 δολάρια φθηνότερα από τις άλλες μεταφορικές εταιρείες. Δημιουργήθηκαν προβλήματα ανταγωνισμού όπως καταλαβαίνετε διότι οι υπόλοιποι δεν μπορούσαν να προσφέρουν τόσο χαμηλές τιμές όσο αυτές που έδιναν οι συνεργαζόμενοι με την Hanjin, που ήταν κάτω του κόστους στην ουσία».   

Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2016

Σχέδιο για διασύνδεση υδατοδρομίων Αδριατικής και Ιονίου

Σχέδιο για διασύνδεση υδατοδρομίων Αδριατικής και Ιονίου
Την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου ο Πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Κερκύρας (Ο.Λ.ΚΕ.) Σπύρος Στεφανίδης και ο Υπεύθυνος Κρουαζιέρας Άρης Μπατσούλης έτυχαν θερμής υποδοχής τόσο από τον Δήμαρχο του Τάραντα όσο και από τον Πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένα Τάραντα και τους τοπικούς φορείς.
Η συνάντηση αφορούσε τη δημιουργία και ανάπτυξη δικτύου υδροπλάνων στα λιμάνια του Τάραντα, του Δήμου Ναρντό και του Δήμου Γκαλλίπολης, της Κέρκυρας, των Παξών, Οθωνών, Ερρείκουσας και Μαθρακίου. Μετά τη συνάντηση ανακοινώθηκε η απόφαση υποβολής κοινής πρότασης για την κατασκευή υποδομών στα ανωτέρω λιμάνια στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος συνεργασίας Interreg V-A «Greece-Italy 2014-2020». Στο εταιρικό σχήμα θα συμμετάσχει επίσης και ο Δήμος Κέρκυρας.
Ο Πρόεδρος του Ο.Λ.ΚΕ. απηύθυνε πρόσκληση στον ομόλογό του να επισκεφθει την Κέρκυρα προκειμένου να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των δύο οργανισμών, την οποία με μεγαλη χαρά αποδέχθηκε ο τελευταίος. Το ίδιο αποδοτική ήταν η συνάντηση των εκπροσώπων του Ο.Λ.ΚΕ. με τον Πρόεδρο και το Γενικό Διευθυντή του Οργανισμού Λιμένα του Μπάρι την Τρίτη 6/9. Στις συζητήσεις επιβεβαιώθηκαν για άλλη μια φορά οι άριστες σχέσεις μεταξύ των δύο φορέων και η διάθεση για περαιτέρω συνεργασία, που αποτυπώνεται με τη συμφωνία για υποβολή δύο κοινών προτάσεων για υποδομές και δράσεις που αφορούν την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την βελτίωση των λιμενικών υποδομών. Τέλος, πολύ σημαντική ήταν και η συνάντηση των εκπροσώπων του Ο.Λ.ΚΕ. στο Μπάρι με εκπροσώπους του λιμανιού του Τρικάζε και συμφωνήθηκε η συνεργασία για την υποβολή πρότασης που αφορά υποδομές και πρωτοβουλίες για την προστασία και διατήρηση της ναυτικής τέχνης και παράδοσης.

Η πτώχευση «χτυπά την πόρτα» της Rickmers Maritime

Η πτώχευση «χτυπά την πόρτα» της  Rickmers Maritime
Η Rickmers Maritime αρχίζει να στοιχειώνει τους επενδυτές στην Σιγκαπούρη, και όχι μόνο, έπειτα από την παραδοχή της ότι βρίσκεται κοντά στην απόφαση ρευστοποίησης της εταιρείας εκτός και εαν οι πιστωτές της συμβάλλουν στη διάσωσή της. Η εισηγμένη εταιρεία με δραστηριοποίηση στην αγορά της θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ενημέρωσε τους πιστωτές της ότι αιτείται τη μετακίνηση των πληρωμών για δανειακές υποχρεώσεις ύψους 253 εκ. δολαρίων Σιγκαπούρης Η εταιρεία παραδέχθηκε ότι δεν είναι σε θέση να εξοφλήσει 179,7 εκ. δολαρίων Σιγκαπούρης σε ομόλογα τα οποία λήγουν τον Μάρτιο του 2017 καθώς και πρόσθετες δανειακές υποχρεώσεις ύψους $100 εκ. δολαρίων Σιγκαπούρης τον Μάιο του 2017.
Προς το παρόν η εταιρεία είναι σε διαπραγματεύσεις με επενδυτές με στόχο να επιτύχει ανταλλαγή χρέους με έκδοση νέων ομολόγων ώστε να αποφύγει την πιθανή ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας ή να τεθεί υπό νέα διοίκηση που θα οριστεί από τις δικαστικές αρχές.
Ο στόλος της Rickmers αποτελείται από 16 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας από 3.450-5.060 TEUs. Πελάτες της εταιρείας είναι κολλοσοί της παγκόσμιας αγοράς, όπως οι NYK, MOL, Maersk και CMA CGM. Η μετοχή της Rickmers Maritime παρουσίασε πτώση 14,3% την Πέπτη, με το κλείσιμο του Χρηματιστηρίου της Σιγκαπούρης.

Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2016

Σα βγεις στον πηγαιμό για τη Δονούσα.


donousa
Σα βγεις στον πηγαιμό για τη ∆ονούσα, δεν εύχεσαι να είναι μακρύς ο δρόμος. Ο υδάτινος δρόμος της είναι πράγματι μακρύς.
Ευτυχώς για τους ταξιδευτές και δυστυχώς για τους τουρίστες, ο δρόμος για τη ∆ονούσα, είναι και μακρύς και συνήθως τρικυμισμένος. Το«σμαράγδι των Κυκλάδων» όπως την αποκαλούν οι θαλασσοβίωτοι μικρονησιώτες, βρίσκεται στη μέση του Αρχιπελάγους, απομονωμένο από τις υπόλοιπες Κυκλάδες, στα σύνορα Αιγαίου και Ικάριου πελάγους, περιβεβλημένο από σκοπέλους που καθιστούν δύσκολη την προσέγγισή του. Σκοπέλους πραγματικούς. Θαλασσόβραχα ατάκτως ερριμμένα μεσοπέλαγα, που πάνω τους σκάνε κύματα ανημέρευτα. Σκοπέλους αλληγορικούς, η έλλειψη εμπορικού ενδιαφέροντος να εξυπηρετηθεί ακτοπλοϊκά και η αδιαφορία ιθυνόντων να προβληθεί όπως αξίζει, συνθήκες που την καθιστούν νησί άγονης «επικοινωνιακής» γραμμής. Και σκοπέλους προσωπικούς. Η άγνοια, ο δισταγμός, η αναβλητικότητα του ταξιδιώτη να επιλέξει να την επισκεφτεί, όπως και άλλα μικρά και άσημα νησιά του Αρχιπελάγους που δε διαλαλούν τα κάλλη του.
Όμως, όσοι επιθυμούν να ζήσουν τον προσωπικό τους αναχωρητισμό, βρίσκουν το δρόμο στο χάρτη, προσπερνούν σκοπέλους, κλείνουν αυτιά σε σειρήνες κοσμικών νησιών, απορυθμίζουν την πυξίδα τους που δείχνει πάντα τον βορρά και τελικά οδηγούνται ανατολικά των Κυκλάδων. Στο νησί που δονείται από αέρες και φουσκοθαλασσιές, στην ατίθαση ∆ονούσα της αιγαιοπελαγίτικης πολυνησίας των Μικρών Κυκλάδων.
Αυτοί, δε, που την επισκέπτονται ξανά και ξανά, οι μυημένοι στην απροσποίητη ομορφιά της, εύχονται απλά να μην υπήρχε δρόμος επιστροφής. Φανατικοί επισκέπτες, flaneurs που δεν τους ενδιαφέρουν κοσμικότητες και πολυτέλειες, ελεύθεροι κατασκηνωτές με ακόμα πιο ελεύθερο πνεύμα, επιζητούν εμπειρίες και ξεκινούν την περιπλάνηση τους στις Μικρές Κυκλάδες με αφετηρία την πιο «άγρια Κυκλάδα», τη ∆ενούσα, πίνοντας «αλμυρό νερό» στ' όνομα της για να δηλώσουν πίστη σε αυτήν.
Στη ∆ονούσα πηγαίνεις για να δώσεις άφεση αμαρτιών στον ίδιο τον εαυτό σου, να βιώσεις την εσωτερικότητα σου όπως εσύ την ορίζεις και να κάνεις επανεκκίνηση με προορισμό για εκεί που θεωρείς ότι βρίσκεται η ουσία της ύπαρξης σου.
Οι μέρες του θέρους στο νησί είναι μεγάλες ή τουλάχιστον μοιάζουν μεγαλύτερες από αυτές της πόλης. Ο χρόνος κυλά βραδύτερα, σεβόμενος τους ρυθμούς ενός τόπου που δε βιάζεται, που ξέρει τιι σημαίνει υπομονή, που έχει μάθει να περιμένει. Να περιμένει τα μποφόρια να πέσουν για να δέσει το πλοίο της γραμμής. Να περιμένει τις σοροκάδες να κοπάσουν για να βγουν τα καΐκια για ψάρεμα. Να περιμένει το γιατρό ή το δάσκαλο να διοριστεί για να γιατρευτούν οι ηλικιωμένοι και να μορφωθούν τα λιγοστά παιδιά του. Να περιμένει τους εφήμερους περιηγητές, τους αναχωρητές της ζωής, να το επισκεφτούν το καλοκαίρι για να γεμίσουν τις κρυμμένες ακροθαλασσιές και τα ζωγραφιστά σοκάκια του.
Ούτε και ο ήλιος βιάζεται να βασιλέψει, παρότι είναι κουρασμένος από τα μεγάλα ταξίδια του την ημέρα και τη λιγοστή ξεκούραση του τα βράδια. Σύμμαχος των πολύγλωσσων επισκεπτών του νησιού που ανασυντάσσουν δυνάμεις ξαπλωμένοι σε παραλίες σχεδόν ιδιωτικές, τους χαρίζει φως υπέρλαμπρο για να αποταμιεύουν στις αποθήκες των κύτταρων τους, βιταμίνη για όταν θα πρέπει να κλειστούν μέσα σε αφιλόξενα τσιμεντένια κουτιά τεσσάρων τοίχων. Τους προσφέρει αφειδώς οξυγόνο για να συσσωρεύσουν στα πνευμόνια τους, απόθεμα για τις γκρίζες μέρες και τις μαύρες νύχτες που θα νιώθουν ότι πνίγονται σε ωκεανούς προβλημάτων.
Οι επισκέπτες του θέρους βουτούν για ώρες το βλέμμα τους στο απέραντο γαλάζιο. Το ιώδιο του θεραπεύει τα μάτια τους από τη σύγχρονη αρρώστια της «οπτικής μικρότητας των οθονών» που έχει προσβάλει την καθημερινότητά τους. Είναι το βλέμμα, που με συνοδοιπόρο το νου, διαπλέουν υδάτινα μονοπάτια και φτάνουν ως εκεί που η θάλασσα φιλιέται με τον ουρανό και γίνονται ένα. Μοναδικά εμπόδια τους οι όγκοι του συμπλέγματος των τριών ακατοίκητων νήσων Μάκαρες και ακόμα πιο πέρα, της Νάξου, της Αμοργού, του Πάνω Κουφονησιού, μέχρι και της Ικαρίας, που προσομοιάζει με φάντασμα στον πελαγίσιο ορίζοντα.
Μοιάζουν ανέμελοι και σκεπτικοί συνάμα οι παραθεριστές. Ανέμελοι, όντας σε απόσταση ασφαλείας από την τοξική καθημερινότητα τους και σκεπτικοί μπρος στην απόκοσμη, αδάμαστη ομορφιά που αντικρίζουν ατενίζοντας τον κυανό ορίζοντα. Ίσως αναρωτιούνται πόσες αλμυρές σταγόνες έχει απορροφήσει το ηλιοκαμένο δέρμα τους. Ίσως μετρούν τις μέρες που απομένουν μέχρι το γυρισμό τους στο κλεινόν άστυ. Ίσως πάλι εξασκούνται σε κάτι πιο απλό, αλλά ζωτικό: να αδειάζουν το μυαλό και να γεμίζουν την καρδιά.
Εξάλλου, δε θέλει πολλά ο επισκέπτης της ∆ονούσας για να δικαιολογήσει την εφήμερη παρουσία τους εκεί. Το μυαλό επιζητά ταξίδι; και η καρδιά θάλασσα. Ταξίδια από εκείνα που τα πραγματοποιείς από ανάγκη να αλλάξεις ιδέες και όχι μέρος (Hippolyte Taine). Και θάλασσες που ξεπλένουν παραλείψεις, λάθη και μικρότητές. Θάλασσες ικανές να ανασύρουν από το βυθό του απύθμενου εγώ μας, έρωτες και πάθη για όσα εκούσια ή ακούσια απολέσουμε, μπλεγμένοι σε γρανάζια επιβίωσης, κι ας ήταν πολύτιμα. Στη ∆ονούσα πηγαίνεις για να δώσεις άφεση αμαρτιών στον ίδιο τον εαυτό σου, να βιώσεις την εσωτερικότητα σου όπως εσύ την ορίζεις και να κάνεις επανεκκίνηση με προορισμό για εκεί που θεωρείς ότι βρίσκεται η ουσία της ύπαρξης σου. Αναβάπτιση.
Ο αρχαίος μύθος θέλει τον ερωτευμένο ∆ιόνυσο να μεταφέρει την αγαπημένη του Αριάδνη από τη Νάξο στην Δονούσα, για να μην τη βρει ο Θησέας. Νιώθω ότι οι φαινομενικά αταίριαστοι επισκέπτες, έρχονται υποταγμένοι από μια μοίρα αρχέγονη για να πράξουν το ίδιο. Να κρύψουν εδώ ό,τι πιο πολύτιμο και αγαπημένο έχουν. Να κρύψουν έρωτες, φιλίες, οικογένειες, να μην τις αγγίξει η λαίλαπα του άναρχου τουρισμού και δεν τους επιτρέψει να βιώσουν τις ιερές ημέρες των διακοπών τους με τη γαλήνη και την τέρψη που επιζητούν σαν οξυγόνο.
donousa
Αυτή είναι η ∆ονούσα. Χωρίς φκιασίδια και στολίσματα. Με ξωκλήσια κάτασπρα που ξεχειλίζουν προσευχές. Με μουσικές λαούτου και λύρας που κάνουν τους θαλασσοθρεμμένους νησιώτες να ξεχωρίζουν ακόμα και χορεύοντας, αφού οι μύτες των ποδιών τους ίσα που πατάνε στο έδαφος. Γιοι και κόρες του ελληνικού φωτός και του θαλασσινού αγέρα, ώρες-ώρες μοιάζουν περισσότερο να πετούν και λιγότερο να χορεύουν, με την καρδιά τους πιότερο, παρά με τα πόδια τους. Με βράχια ταπεινά και κοφτερά σαν κυματοθραύστες, να σταματούν την επέλαση της τεχνολογίας και της αλλοτρίωσης. Με πανηγύρια αυτοσχέδια δίπλα στο λιλιπούτειο λιμάνι της, εκεί που κάθε μέρα, με μποφόρια ή ακόμα και με απογοητευτικό, δένει ο θρυλικός Σκοπελίτης, η πλωτή γέφυρα επικοινωνίας των Μικρών Κυκλάδων.
Με γάτες περισσότερες από κατοίκους (150 κάτοικοι και 250 γάτες, σύμφωνα με το «∆ονούσα Cats project»), που τα πρωινά λιάζονται νωχελικά υπό το ενάερο, μαργαριταρένιο φως του ηλίου και τα μεσάνυχτα κοιμούνται υπό την σεληνιακή άλω. Με θάλασσες που ξεπλένουν κρίματα. Με συρματόσχοινα στα μπαλκόνια, που πάνω τους αντί για μπουγάδες κρέμονται χταπόδια που στεγνώνουν κάτω από ηλιόχρυσες ακτίνες. Με χρώματα εξωπραγματικά εκτυφλωτικά -σμαραγδί, γαλάζιο, τιρκουάζ, κυανό, βαθύ μπλε- να βάφουν ύδωρ και αέρα και να σε αναγκάζουν να αναρωτηθείς μαγνητισμένος «Θεέ μου τί μπλε ξόδευσες για να μη σε βλέπουμε;» (Οδυσσέας Ελύτης).
Όσοι επιλέγουν να επισκεφτούν τη ∆ονούσα θέτουν εαυτόν σε μια οικιοθελή αυτο-ομηρία, που μοιάζει σα να μη θέλουν να έχει τελειωμό. Για αυτούς που αυτοεξορίζονται από την κοσμική θλίψη των μεγάλων νησιών, η ∆ονούσα αποτελεί μια βίγλα πελαγίσια απ' όπου ατενίζουν το γαλάζιο της θάλασσας -αυτό που εμπνέει τους ποιητές- και γοητεύονται από τα θέλγητρα της. Μάγισσα ∆ονούσα. Έτσι ονόμασαν και τη λάντζα που σε μεταφέρει στο ερημητήριο των Μάκαρων και στις απρόσιτες παραλίες της, που αγέρωχα βράχια κρατούν κρυμμένες από τα αδηφάγα μάτια των πολλών, δώρο μόνο για τα εξασκημένα μάτια των λίγων.
∆υστυχώς, όμως, λέξεις και περιγραφές δε σου επιτρέπουν να ακούσεις τον παφλασμό των κυμάτων και τα λαούτα του πανηγυριού ή να μυρίσεις το νυχτολούλουδο και την ρίγανη. Και δυστυχώς, επίσης, τα όσα νιώθεις περαστικός από το νησί αυτό, δε μπορούν να καταμετρηθούν. Το άπειρο, όπως η θάλασσα, όπως ο ουρανός, δε μετριούνται. Όλα τα άλλα, σε αυτόν τον τόπο τον ανόθευτο και περήφανο, είτε είναι άχρηστα, είτε περισσεύουν.
Κι όταν έρχεται η ώρα να αποχαιρετίσεις τη ∆ονούσα την ατίθαση, πληρώνεις το εισιτήριο της επιστροφής σου με μια υπόσχεση: να ξαναγυρίσεις. Και οδεύοντας το δρόμο της επιστροφής, γεμάτος απ' όσα βίωσες, στο κατάστρωμα του Σκοπελίτη που σε γυρνάει στην προσωπική σου πραγματικότητα, καταμεσής του αρχιπελάγους, συνειδητοποιείς ότι μαζί με τις βαλίτσες σου, κουβαλάς σα φυλακτό τα λόγια του ποιητή:
«...Απ' το πολύ που κοιτάξαμε τη θάλασσα, 
τους ανθρώπους
και την καρδιά μας,
τα μάτια μας γέμισαν αύριο...
»
(Γιάννης Ρίτσος)

Χωρίς τέλος το θρίλερ της ΝΕΛ





Ένα νέο θρίλερ βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες ημέρες γύρω από την πολύπαθη και de facto χρεοκοπημένη ναυτιλιακή ΝΕΛ. 


Συγκεκριμένα όπως αναφέρουν πληροφορίες εκδόθηκε εντολή κατάσχεσης εξαιτίας χρεών της ΝΕΛ σε προμηθευτή της για ένα από τα πλέον γνωστά πλοία της εταιρείας, το περίφημο Αίολος Κεντέρης, το οποίο βρίσκεται στην Αγκούστα της Σικελίας.

Το πλοίο σημειώνεται ότι έχει ναυλωθεί σε τρίτη εταιρεία η οποία για να το λειτουργήσει πραγματοποιεί εργασίες επισκευής. Ωστόσο μόλις ο πιστωτής της ΝΕΛ αντελήφθη ότι το πλοίο βρισκόταν στη Σικελία προχώρησε στην έκδοση διαταγής πληρωμής, για οφειλή που όπως υποστηρίζει φτάνει τις 260.000 €. Ωστόσο η πλευρά της ΝΕΛ αμφισβητεί το ύψος της οφειλής, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι ο συγκεκριμένος πιστωτής είναι και οφειλέτης, ο οποίος μάλιστα στο πλαίσιο του σχέδιο εξυγίανσης είχε λάβει κάποια χρήματα συμφωνώντας να διαγραφεί μέρος του χρέους.

Σημειώνεται ότι η ΝΕΛ έχει τα χέρια της απόφαση προστασίας για τα πάγιά της στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης που έχει εγκριθεί. Την υπόθεση όπως αναφέρουν πληροφορίες την χειρίζεται ο ναυλωτής του πλοίου, ο οποίος, μετά την ολοκλήρωση των επισκευαστικών εργασιών που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, σκοπεύει να δρομολογήσει το πλοίο, που θα συνδέει καθημερινά την Αγκούστα της Σικελίας με τη Μάλτα.

Το πλοίο Αίολος Κεντέρης αποτέλεσε το παρελθόν case study για τη ναυτιλία καθώς όταν ναυπηγήθηκε ήταν ένα από τα πλέον σύγχρονα και γρήγορα πλοία, όντας ταυτόχρονα και εξαιρετικά ενεργοβόρο. Σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία μάλιστα οι τιμές του πετρελαίου είχαν εκτιναχθεί πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, το πλοίο σε πλήρη ταχύτητα κατανάλωνε 6,5 τόνους πετρέλαιο την ώρα. Εκτός όμως από την υψηλή κατανάλωση αμέσως μόλις ξεκίνησε τα δρομολόγια αντιμετώπισε σοβαρά τεχνικά προβλήματα. Μάλιστα για το θέμα των μηχανικών προβλημάτων η ΝΕΛ είχε βρεθεί σε διαμάχη με τον Γάλλο κατασκευαστή, εξασφαλίζοντας μάλιστα αποζημίωση όχι μόνο για το πλοίο αλλά και για διαφυγόντα κέρδη. Σημειώνεται ότι πλέον στο πλοίο οι μηχανές έχουν αντικατασταθεί από άλλες λιγότερο ενεργοβόρες. 

Ωστόσο η αποζημίωση των Γάλλων δε στάθηκε αρκετή για να διατηρήσει στη ζωή τη ναυτιλιακή, η οποία αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της κρίσης που έπληξε την επιβατηγό ναυτιλία τα προηγούμενα χρόνια οδηγώντας και άλλες εταιρείες σε αδιέξοδο. Μάλιστα η ΝΕΛ η αντιμετώπισε σοβαρά οικονομικά προβλήματα είχε ζητήσει την αναδιάρθρωση του χρέους της ωστόσο το σχέδιο διάσωσης αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα με αποτέλεσμα η εταιρεία να μην μπορεί να εξασφαλίσει τα απαραίτητα κεφάλαια κίνησης για τη λειτουργία της.

Αποτέλεσμα η ΝΕΛ να κηρυχθεί έκπτωτη από τις άγονες γραμμές που εξυπηρετούσε στο βόρειο Αιγαίο, οι οποίες πέρασαν μετά από διαγωνισμό σε υγιείς ακτοπλοϊκές. Πάντως το γεγονός ότι η εταιρεία προσπαθεί να αξιοποιήσει τα πάγια της δείχνει ότι υπάρχει μια κινητικότητα η οποία πάντως μέχρι στιγμής περιορίζεται σε "bare boat charters” δηλαδή ναυλώσεις πλοίων σε τρίτους χωρίς να υπάρχουν σχέδια για δρομολογήσεις σε ελεύθερες γραμμές.