Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

Φόβοι ότι το Brexit θα επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλιακή αγορά





Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Αναφορικά με το Brexit και τη ναυτιλιακή αγορά, είναι ακόμη ιδιαίτερα πρώιμο να εξάγουμε συμπεράσματα, αν και με μία πρώτη ματιά, εκτιμάται ότι το Brexit θα επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλιακή αγορά, γεγονός όμως που εξαρτάται από τις πολιτικές διαπραγματεύσεις που θα λάβουν χώρα μεταξύ της Ε.Ε και του Ηνωμένου Βασιλείου και που θα επηρεάσουν όλες τις πτυχές των σχέσεων τους, όπως για παράδειγμα την εν ισχύ ακόμη συμφωνία περί «Ελεύθερου Εμπορίου».
Να επισημάνουμε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο κατέχει το 1,5% της Παγκόσμιας Χωρητικότητας σε πλοία τα οποία ανήκουν σε Βρετανικές εταιρείες αλλά σε Management έχει το 3,2% της Παγκόσμιας χωρητικότητας. Ο ευρύτερος κλάδος της ναυτιλίας συνεισφέρει περίπου £ 10 δισ. ετησίως στην Βρετανική οικονομία ενώ απασχολεί περίπου 250,000 εργαζομένους.
Οι πρώτες αντιδράσεις αναφέρουν ότι θα παρουσιαστούν αρκετά προβλήματα καθώς θα πρέπει να γίνει μία επαναδιαπραγμάτευση όλων των Εμπορικών συμφωνιών ενώ παράλληλα η αναμενόμενη υποτίμηση της Λίρας θα έχει σαν αποτέλεσμα το υψηλότερο κόστος για όλες τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
Σύμφωνα με τον Guy Platten, Chief Executive of the UK Chamber of Shipping Trade Association, οι διαπραγματεύσεις θα είναι επίπονες και μεγάλης διάρκειας ενώ αν επιβληθούν δασμοί (Tariffs) ή άλλα Penalties τότε σαφέστατα τα αποτελέσματα θα είναι ιδιαίτερα αρνητικά, συμπλέοντας απόλυτα με την δήλωση του John Nelson, Chairman of the Lloyd’s of London Insurance market.
Ταυτόχρονα, ειδήμονες από τον Νομικό κλάδο εκφράζουν την μεγάλη ανησυχία τους, καθώς εκτιμούν ότι θα υπάρξουν προβλήματα με τα ήδη υπογεγραμμένα συμβόλαια και συμφωνίες, καθώς όταν υλοποιήθηκαν η Βρετανία ήταν μέλος της Ε.Ε, ανεξαρτήτως αν αυτό αναφερόταν στο συμβόλαιο ή όχι, γεγονός που εγείρει σοβαρούς κινδύνους για επερχόμενες «διαμάχες» μεταξύ των συμβαλλομένων.
Όπως προαναφέραμε, αν και είναι ακόμη νωρίς να βγάλουμε συμπεράσματα, όπως όλοι εκτιμούν τα αποτελέσματα μάλλον θα είναι αρνητικά για την Παγκόσμια οικονομία και Εμπόριο αλλά και για την ίδια την Βρετανία. Για παράδειγμα, η Βρετανία κινδυνεύει να χάσει την επήρεια που είχε σε Ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με την νομοθεσία σε θέματα που αφορούν τον ευρύτερο κλάδο της ναυτιλίας όπως, Maritime Labor Laws, Regulation & Environmental issues κλπ. Ο Κινέζος πρωθυπουργός, Li Keqiang, δήλωσε ότι ο αντίκτυπος του Brexit είναι ήδη εμφανής στις χρηματοπιστωτικές αγορές, εντείνοντας την αβεβαιότητα για την Παγκόσμια οικονομία και δυσκολεύοντας τις προοπτικές για ανάπτυξη. Ανησυχία επικρατεί για ματαιώσεις προγραμματισμένων Κινεζικών επενδύσεων στην Βρετανία οι οποίες προέβλεπαν στην εκμετάλλευση του καθεστώτος, δηλαδή την συμμετοχή στην Ε.Ε. Οι εξαγωγές της Βρετανίας προς την Κίνα ανέρχονται στα $ 28 δισ. περίπου ετησίως, ενώ από το 2011 μέχρι το 2015, παρουσίασαν την υψηλότερη αύξηση, της τάξης του 94,2%, την μεγαλύτερη αύξηση συγκριτικά με όλους τους εμπορικούς εταίρους της Κίνας.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Kamsarmax, το ‘KEY BOUNDARY’ 83.369 DWT (2010 – Sanoyas) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 13,7 εκ.
✏ Στα Supramax, τo ‘MOLLY MANX’ 57.982 DWT (2010 – Tsuneishi Sebu) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 9,75 εκ. και το ‘IKAN SUDIP’ 56.055 DWT (2008 – Mitsui) πουλήθηκε στα $ 8,7 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘QUINN J’ 34.399 DWT (2011 – SPP Goseong), αγοράστηκε από την Empire Navigation πάνω από τα $ 9,5 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα VLCC, το ‘SHOSHONE SPIRIT’ 320.327 DWT (2011 – Daewoo) αγοράστηκε την Pantheon Tankers στα $ 62 εκ.
✏ Στα MRs, το ‘ST. MARIEN’ 51.724 DWT (2007 – STX) και το ‘ST. JOHANNIS’ 51.218 DWT (2007 – STX) πουλήθηκαν στα $ 20,5 εκ. το κάθε ένα και το ‘DL SUNFLOWER’ 47.204 DWT (1998 – Onomichi) πουλήθηκε στα $ 8,5 εκ.
ΣΧΟΛΙΟ ALIOS PLEFSIS
ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΚΑΠΟΙΩΝ ΟΙΚΩΝ ΓΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΙΚΡΟΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΕΞ ΑΙΤΙΑΣ ΤΟΥ  BREXIT, ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΛΛΑ ΜΑΛΛΟΝ ΩΦΕΛΕΙΑ ΘΑ ΕΧΕΙ Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ, ΜΑΚΡΥΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΤΙΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΙ ΕΝΤΟΛΕΣ ΤΗΣ Ε.Ε.

Σάββατο 25 Ιουνίου 2016

Πανηγυρίζουν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες του Λονδίνου για το Brexit .






Πανηγυρικό ήταν το κλίμα χθες στο City του Λονδίνου στον ελληνικό εφοπλιστικό κόσμο λόγω του Brexit από την ΕΕ που αποφάσισε ο βρετανικός λαός.

Κορυφαία στελέχη του ελληνικού, αλλά και του βρετανικού ναυτιλιακού λόμπι βλέπουν στο Brexit εξαιρετικές ευκαιρίες για αύξηση της κερδοφορίας: "Είναι μια συναρπαστική προοπτική, διότι, όπως κάθε Έλληνας εφοπλιστής ξέρει, η αλλαγή δημιουργεί ευκαιρίες", ανέφερε χαρακτηριστικά ο Martin Stopford, πρόεδρος του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson Research.

Σύμφωνα με το Stopford "η ναυτιλία είχε ξεκινήσει το δικό της ‘Sexit’ (λογοπαίγνιο με τις λέξεις shipping -ναυτιλία και exit- έξοδο) από την Ευρωπαϊκή Ενωση στη δεκαετία του 1980, όταν ακόμα και οι γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες νηολογούνταν έξω. Έτσι σήμερα πάνω από το 70% του παγκόσμιου στόλου εμπορεύεται κάτω από διεθνείς σημαίες, εκτός ΕΕ"

Τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία αντιπροσωπεύουν το 19,63% του παγκόσμιου στόλου και το 49,96% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ διαθέτουμε τον μεγαλύτερο διεθνώς αριθμό σκαφών μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τάνκερ.

Mάλιστα ετοιμάζονται νέες επενδύσεις, πλέον στο City, αφού πολλές ναυτιλικές που ακόμα βρίσκονται εκτός Βρετανίας, θα μετακινηθούν στην χώρα.

Επίσης ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο πρώτος σε μέγεθος που αριθμεί 4.585 ποντοπόρα πλοία (άνω των 1.000 τόνων), τόσο σε ολική χωρητικότητα - GT, όσο και σε χωρητικότητα εκτοπίσματος (341,17 εκατομ. τόνους dwt).

Την ίδια στιγμή ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ) που έχει την έδρα του στο Λονδίνο, σκοπεύει να αναβαθμίσει την παρουσία του στο Λονδίνο μετά το Brexit! Θα επεκτείνει τις εγκαταστάσεις του και θα δημιουργηθεί ένα νέο κέντρο για την παγκόσμια ναυτιλία.

Το δε, διοίκηση του City, θα στοχεύσει άμεσα την ναυτιλιακή αγορά του της Λεμεσού, της Βαλέτας και του Ρότερνταμ, τώρα που μπορεί να κινηθεί εκτός της σκληρής για τις ναυτυλιακές εταιρείες, νομοθεσίας της ΕΕ.

Εδώ και ένα χρόνο η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ απαιτεί να γίνει πιο αυστηρό το καθεστώς, να αρθούν οι φορολογικές ελαφρύνσεις και να αυξηθεί ο φόρος χωρητικότητας, να καταργηθούν οι κρατικές ενισχύσεις περί κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές, τις επανομαζόμενες State Aid Guidelines (SAG) κλπ!

Λογικό να κάνουν πάρτι οι εφοπλιστές στο Λονδίνο. Εδώ να δούμε τι θα γίνει...

Παρασκευή 24 Ιουνίου 2016

Το Brexit ευκαιρία για την ναυτιλία της Βρετανίας



Εκεί που πολλοί βλέπουν καταστροφή και “αχαρτογράφητα νερά” ο ναυτιλιακός κόσμος της Βρετανίας κι όχι μόνο βλέπει προκλήσεις και ευκαιρίες για αύξηση της κερδοφορίας, μετά την ιστορική απόφαση του βρετανικού λαού κατά 51,9% να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, στο χθεσινό δημοψήφισμα.
Χαρακτηριστική του κλίματος είναι η δήλωση του Dr Martin Stopford, πρόεδρου του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson Research, που αποκάλεσε την είδηση “μια συναρπαστική προοπτική, διότι, όπως κάθε Έλληνας εφοπλιστής ξέρει, η αλλαγή δημιουργεί ευκαιρίες”.
“Η ναυτιλία είχε ξεκινήσει το δικό της ‘Sexit’ (λογοπαίγνιο με τις λέξεις shipping/ναυτιλία και exit/έξοδο) στη δεκαετία του 1980, όταν ακόμα και οι γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες νηολογούνταν έξω – σήμερα πάνω από το 70% του παγκόσμιου στόλου εμπορεύεται κάτω από διεθνείς σημαίες”, δήλωσε.
Παρομοιάζοντας τη διεθνή κατάσταση με ένα “τραινάκι του λούνα παρκ”, το πρόβλημα θεωρεί ότι βρίσκεται στην πλευρά των ρυθμιστικών αρχών, όπως ο IMO και οι λιμενικές αρχές των κρατών, ενώ οι καταναλωτές δεν μπορούν παρά να βγουν κερδισμένοι, αφού “τα σημεριά ναύλα δεν είναι υψηλότερα από ό, τι ήταν πριν από 50 χρόνια!”.
Το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο του Ηνωμένου Βασιλείου από την πλευρά του προτείνει την θέσπιση μιας νέας Επιτροπή Ελεύθερων Συναλλαγών έτσι ώστε να μπορέσουν να υπογραφουν συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με τους εμπορικούς εταίρους ανά τον κόσμο.
Το Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί αυτή τη στιγμή να βρίσκεται ακόμη στην αρχή της διαδικασίας εξόδου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά η χώρα εξακολουθεί να είναι ένα νησιωτικό έθνος που συναλλάσσεται στην παγκόσμια αγορά μέσω της ναυτιλίας, η οποία κινεί το 95% του διεθνούς εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου και θα συνεχίσει να παίζει ένα σημαντικό ρόλο.
“Πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να θεσπίσει μια νέα Επιτροπή Ελεύθερων Συναλλαγών, που συνεργαζόμενη με την Διεύθυνση Επιχειρήσεων και το Υπουργείο Εξωτερικών, να προετοιμάσει τους εμπορικούς διαπραγματευτές και να ξεκινήσει τη διαδικασία ίδρυσης νέων εμπορικών δεσμών σε όλο τον κόσμο και να είναι έτοιμη για τις διαπραγματεύσεις με τα υπόλοιπα μέλη της ΕΕ”, ανέφερε η ένωση.
Το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο του Ηνωμένου Βασιλείου πρόσθεσε ότι ο υπόλοιπος κόσμος πέραν της Ευρώπης γνώρισε σημαντική οικονομική ανάπτυξη, και ένα βασικό επιχείρημα της εκστρατείας υπέρ της εξόδου (“Vote Leave”) ήταν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι σε θέση να υπογράψει σύντομα συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών με τους εμπορικούς εταίρους σε όλο τον κόσμο.
“Η κυβέρνηση πρέπει τώρα να δράσει γρήγορα για να διασφαλίσει ότι θα συμβεί”, σύμφωνα με την ένωση.
Ο Clive Richardson, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της V. Group, πιστεύει ότι ο αντίκτυπος του Brexit στη ναυτιλιακή βιομηχανία θα είναι λιγότερο ή περισσότερο ουδέτερος.
Παρά την περιφερειακή οικονομική αστάθεια που προκαλείται το επόμενο διάστημα, “η επίδραση μεσοπρόθεσμα στα οικονομικά μεγέθη της ναυτιλίας είναι πιθανό να είναι ελάχιστη και αυτό είναι το κύριο βαρόμετρο της υγείας στον τομέα της ναυτιλίας, και σίγουρα ο δείκτης που οι επιχειρήσεις ναυτιλιακών υπηρεσιών παρακολουθούν πιο στενά”, εξήγησε.
Χαρούμενος που ζει στο Χονγκ Κονγκ ήταν κι ο Tim Huxley, διευθύνων σύμβουλος της Wah Kwong, καθώς “σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, είναι μάλλον καλό για τις με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο ναυτιλιακές, αφού με τα δολάρια που κερδίζουν θα αγοράζουν πολύ περισσότερες λίρες”.
Πρόσθεσε ότι “ως συνήθως, οι μόνοι άμεσοι νικητές θα είναι οι δικηγόροι, αλλά από την αλλαγή θα προκύψουν ευκαιρίες, και πλοιοκτήτες είναι αρκετά καλοί στο να αρπάζουν τις ευκαιρίες από την αλλαγή των εποχών».
Συμφωνώντας ότι “θα ανοίξουν οι δουλειές” βραχυπρόθεσμα, ο δικηγόρος Chis Lowe, συνεργάτης της με έδρα το Λονδίνο Watson Farley&Williams (WFW) δήλωσε ότι “ο κλάδος της ναυτιλίας και η WFW έχουν πάντα αναγνωρίσει και συνειδητοποιήσει τις ευκαιρίες στις ασταθείς αγορές, γι’ αυτό είναι ‘business as usual’ και θα συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε και να ευημερούμε παρά τις προκλήσεις που θα προκύπτουν πάντα”.

Τετάρτη 22 Ιουνίου 2016

Πουλάει δάνεια ελλήνων εφοπλιστών αξίας 3 δις.δολ η RBS






Δυο τράπεζες η Credit Suisse και η China Merchant είναι μεταξύ αυτών που έχουν καταθέσει προσφορά για το δανειακό χαρτοφυλάκιο ελλήνων εφοπλιστών αξίας περίπου 3 δισ. δολαρίων, της Royal Bank of Scotland (RBS) σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters. Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, η Royal Bank of Scotland ήταν κορυφαίος πιστωτής του ναυτιλιακού κλάδου και το ελληνικό γραφείο της που απασχολεί περίπου 40 άτομα είχε διαδραματίσει σημαντικό ρόλο.
«Η RBS είχε προκαταρκτικές συζητήσεις με μια σειρά ενδιαφερόμενων» είπε μια πηγή. Τον Ιούλιο του 2015 το Reuters είχε μεταδώσει πως η RBS κλείνει σταδιακά τις δραστηριότητες της στην Ελλάδα


ΜΗΠΩΣ ΞΕΚΙΝΑ ΤΟ BREXIT ?

Η ΝΕΑ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ

Ντεμπούτο του νέου κυπριακού αερομεταφορέα στον Ελ. Βενιζέλο


Ντεμπούτο του νέου κυπριακού αερομεταφορέα στον Ελ. Βενιζέλο
COBALT – Στους αιθέρες από σήμερα η νέα αεροπορική της Κύπρου
Η πρώτη πτήση της COBALT – του νέου κυπριακού αερομεταφορέα – πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουνίου, με αφετηρία τη Λάρνακα και προορισμό την Αθήνα.
Πρόκειται για μια πτήση γνωριμίας με δημοσιογράφους και ξεχωριστούς καλεσμένους, που σηματοδότησε την επίσημη έναρξη λειτουργίας της νέας αεροπορικής εταιρείας της Κύπρου.
Το αεροσκάφος, τύπου Airbus A320, αναχώρησε από τον Διεθνή Αερολιμένα Λάρνακας για το Διεθνή Αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα.
Αμέσως μετά την προσγείωση ακολούθησε σύντομη εκδήλωση στο ξενοδοχείο Sofitel Athens Airport, στην οποία παρευρέθηκαν αρκετοί δημοσιογράφοι από Κύπρο και Ελλάδα.
Όπως τόνισε ο Πρόεδρος της COBALT, Γρηγόρης Διάκου «Αναγνωρίζοντας την κορυφαία θέση που έχει η Ελλάδα στις προτιμήσεις, αλλά και τις καρδιές των Κυπρίων, επιλέξαμε την Αθήνα σαν προορισμό για την πρώτη μας πτήση. Λαμβάνοντας αυτό το δεδομένο υπόψη, και κατανοώντας τη σημασία της Αθήνας, αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας για τους κατοίκους τους νησιού μας, η COBALT θα πραγματοποιεί 3 καθημερινές πτήσεις από τη Λάρνακα στην Αθήνα, δημιουργώντας μια γέφυρα που θα ενώνει την Κύπρο με την Ελλάδα σε καθημερινή βάση».
Η πρώτη πτήση της COBALT πραγματοποιήθηκε ακριβώς δύο εβδομάδες μετά την έκδοση του Πιστοποιητικού Αερομεταφορέα από το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου.
Πτήσεις προς το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς θα προστεθούν στο πτητικό πρόγραμμα της COBALT μέχρι το τέλος Ιουνίου, περίοδος κατά την οποία ο στόλος της εταιρείας θα ενισχυθεί με ακόμα τρία αεροσκάφη.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της, η εταιρεία θα πετάει σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά, Λονδίνο, Μάντσεστερ, Δουβλίνο και Παρίσι, ενώ περισσότεροι προορισμοί θα προστεθούν σύντομα.
Η νέα αεροπορική εταιρεία, όπως επισημαίνει ο επικεφαλής της, έχει στόχο να χτίσει πάνω στην επιτυχία των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, φιλοδοξώντας να προσφέρει υπηρεσίες που όχι απλώς θα γεμίσουν το κενό που άφησαν οι Κυπριακές Αερογραμμές, αλλά και να ενδυναμώσει την εικόνα της Κύπρου σαν προορισμό για όλο τον χρόνο και σαν περιφερειακή αεροπορική βάση. Έμφαση θα δοθεί επίσης στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες.
«Το χαμηλό κόστος είναι το κλειδί της επιτυχίας, επειδή μας επιτρέπει να δημιουργήσουμε νέα επιβατική κίνηση. Εκτός από αυτό, όμως, σκοπεύουμε να είμαστε ευρηματικοί και δημιουργικοί όσον αφορά τις υπηρεσίες που θα προσφέρουμε. Θέλουμε να προσφέρουμε εξαιρετικές υπηρεσίες σε οικονομικές τιμές στις αγορές που δραστηριοποιούμαστε», πρόσθεσε ο επικεφαλής της COBALT.