Οχι μόνο ενίσχυσαν την παρουσία τους στην παγκόσμια ναυτιλία, εμπλουτίζοντας τον στόλο τους με νεότερα και μεγαλύτερα πλοία, αλλά ταυτόχρονα διεύρυναν και άλλο την απόσταση που τους χωρίζει από τους βασικούς ανταγωνιστές τους. Οι Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Petrofin Research πέτυχαν τη χρονιά που φεύγει να αυξήσουν το μερίδιο τους στον παγκόσμιο στόλο στο 16,36% από 16,05% τον προηγούμενο χρόνο, τη στιγμή που το αντίστοιχο μερίδιο των συνάδελφων τους από την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Γερμανία συνέχισε να υποχωρεί (βλ. Πίνακα). Πλέον, ο στόλος που ελέγχουν αποτελείται από 5.230 πλοία από 4.909 πλοία πέρυσι, συνολικής χωρητικότητας 361,9 εκατ. DWT και μέσο όρο ηλικίας τα 12,18 έτη. Η ανάπτυξη που γνωρίζει η ελληνική ναυτιλία γίνεται ακόμη πιο εντυπωσιακή με δεδομένες τις ασφυκτικές συνθήκες που επικρατούν στην αγορά τα τελευταία χρόνια: οι τιμές των ναυλών παραμένουν σε πολυ χαμηλά επίπεδα στις περισσότερες κατηγορίες και η τραπεζική χρηματοδότηση δίδεται με το σταγονόμετρο. Σύμφωνα με τους αναλυτές της Petrofin η έντονη κινητικότητα που δείχνουν οι Έλληνες εφοπλιστές οφείλεται μεταξύ άλλων στο γεγονός πως αρκετοί από αυτούς άρχισαν πλέον να παραλαμβάνουν τα πλοία που παρήγγειλαν τα προηγούμενα χρόνια, καθώς εξαντλήθηκε η χρονική παράταση ζήτησαν από τα ναυπηγεία για την παραλαβή τους. Μια άλλη εξήγηση που δίδουν είναι η στρατηγική απόφαση των πλοιοκτητών να προχωρήσουν στην ανανέωση του στόλου τους με πιο σύγχρονα και πιο οικολογικά πλοία παρά την αρνητική συγκυρία, προκειμένου να είναι σε θέση να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν το επόμενο διάστημα καθώς θεωρούν πως τα χειρότερα πέρασαν. Κάποιοι από αυτούς μάλιστα δεν διστάζουν να χρησιμοποιούν τα ταμειακά διαθέσιμα τους, στην περίπτωση που δεν μπορούν να αντλήσουν κεφάλαια από τις τράπεζες, οι οποίες όπως παρητηρεί η Petrofin γίνονται όλο και πιο φειδωλές στην χρηματοδότηση της ναυτιλίας. Αυτό ισχύει κυρίως για τους ισχυρούς εφοπλιστές που έχουν επαρκή ρευστότητα για να αντέξουν τους «κραδασμούς». Από το «success story» εξαιρούνται κατά κύριο λόγο οι πλοιοκτήτες που έχουν μικρούς στόλους, οι οποίοι όχι μόνο δεν μπορούν να αντλήσουν νέα κεφαλαία για να επενδύσουν στον εκσυχρονισμό και ανάπτυξη των πλοίων τους αλλά αντιμετωπίσουν προβλήματα στην αναδιάρθρωση των δανείων τους. Εκτός από τις τράπεζες, απρόθυμα να στηρίξουν στην παρούσα φάση τις μικρότερες ναυτιλιακές είναι και τα διάφορα funds, τα οποία φαίνεται να τηρούν στάση αναμονής έως ότου ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με την πορεία ανάκαμψης του παγκόσμιου εμπορίου. Προοπτικές Οι αναλυτές της Petrofin υπογραμμίζουν πάντως πως δεν θα αποτελούσε έκπληξη εάν η επενδυτική «φρενίτιδα» των Ελλήνων εφοπλιστων υποχωρούσε τη νέα χρονιά. Και αυτό γιατί θεωρούν ότι πρέπει να αφομοιώσουν το μπαράζ επενδύσεων που έκαναν μέχρι τώρα και να συνεχίσουν να επεκτείνονται με επιλεκτικές και ποιοτικές κινήσεις (σύμφωνα με την Clarkson’s το βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων εφοπλιστών περιλαμβάνει αυτή τη στιγμή την ανέγερση 307 νέων πλοίων). Επισημαίνουν ωστόσο πως δεν πρόκειται να εξασθενήσει το ενδιαφέρον τους για την αγορά σύγχρονων μεταχειρισμένων πλοίων, τα οποία πωλούνται σε τιμή ευκαιρίας. Ανάλογη εκτιμάται ότι θα είναι η εικόνα για το σύνολο της ναυτλίας και δεν αναμένεται έκρηξη των επενδύσεων. Μετά τη δραστική μείωση που παρατηρήθηκε στην κατασκευή νέων πλοίων (έπεσε σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα λόγω της επιβράδυνσης του θαλάσσιου εμπορίου) και τις μαζικές διαλύσεις τη φετινή χρονιά, το 2017 θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα παρά ελαφρά πρόοδο που κατεγράφη στους περισσότερους τομείς. Οι περισσότερες προβλέψεις δε συγκλίνουν στο ότι η ανάκαμψη της ποντοπόρου ναυτιλίας θα αρχίσει να γίνεται αισθητή από το 2018 και έπειτα. Υπενθυμίζεται πως το 2016 αποτέλεσε τη χειρότερη χρονιά, ειδικά για τις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία του ξηρού φορτίου, με τις τιμές των ναύλων να πιάνουν κυριολεκτικά «πάτο» και τα έσοδα να μη φθάνουν για να καλύψουν τα έξοδα λειτουργίας. Πολλές αναγκάστηκαν να προβούν στην πώληση πολύτιμων περιουσιακών τους στοιχείων και να ενταχθούν σε μεγαλύτερα και εύρωστα σχήματα για να αποφύγουν τα χειρότερα, ενώ δεν έλειψαν και τα «ηχηρά» κανόνια, με πιο χαρακτηριστικό αυτό της κορεατικής Hanjin Shipping, της 7ης μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας στον κόσμο!
.Του Γιώργου Μανέττα
..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου