• Διάλογο για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοίας ξεκινάει από τον Σεπτέμβριο η κυβέρνηση
• Πως ο Δημόσιος Φορέας έγινε πολυμετοχική Ανώνυμη Εταιρεία….
• Εξετάζεται η πρόταση της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του 1990 για δημιουργία γραμμών κορμού και δευτερευουσών συνδέσεων. Γιατί είχε απορριφθεί από τους νησιώτες.
Ριζικές αλλαγές σχεδιάζει η κυβέρνηση στο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας , ξεκινώντας από το Φθινόπωρο ευρύτατο διάλογο, με βάση συγκεκριμένες προτάσεις, όπως ανακοίνωσε, στη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας.
Σημείο- κλειδί θα είναι η δημιουργία Δημόσιου Φορέα Θαλασσίων Συγκοινωνιών, που, όπως είπε και ο κ. Δρίτσας, αποτελεί προγραμματική δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ. Ωστόσο, φαίνεται ότι έχει διαφοροποιηθεί η θέση του κυβερνώντος κόμματος καθώς όπως είπε, στις 22 Μαΐου, σε ομιλία του, σε ημερίδα στη Νάξο, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Συρμαλένιος «δεν θα είναι αμιγώς κρατικός, αλλά πολυμετοχική Α.Ε., με πλειοψηφία του δημοσίου».
Το «στίγμα» της κυβέρνησης για τις επερχόμενες αλλαγές στην ακτοπλοΐα δόθηκε, ουσιαστικά, την Δευτέρα 7/6, στη Βουλή, όπου ο κ. Δρίτσας απάντησε σε επίκαιρες ερωτήσεις, σχετικές με την ακτοπλοΐα, των βουλευτών του ΚΚΕ Στ. Τάσσου και του ΣΥΡΙΖΑ Δημ. Σεβαστάκη.
Ο κ. Δρίτσας απαντώντας στον βουλευτή του ΚΚΕ λέγοντας ότι «χρειαζόμαστε ένα άλλο πλαίσιο από αυτό που έχει ήδη εξαντλήσει τα όριά του σε μεγάλο βαθμό» παρέθεσε
τα δύο σημαντικά στοιχεία, στα οποία θα βασίζεται το νέο πλαίσιο λέγοντας τα εξής:
1. Συγκοινωνία είναι η ακτοπλοΐα και κάλυψη κοινωνικής ανάγκης.
2. Ο άκρατος ανταγωνισμός, που διαμορφώθηκε από το ισχύον πλαίσιο, είχε ως αποτελέσματα «τη μείωση του ακτοπλοϊκού στόλου, τη συγκέντρωση της ακτοπλοϊκής δραστηριότητας όλο και σε λιγότερα χέρια, τη μεταφορά μεγάλου μέρους του διευθυντικού και σχεδιαστικού δικαιώματος για την ακτοπλοΐα σε τράπεζες –εξέλιξη των τελευταίων ετών πολύ κρίσιμη και σημαντική-, την ανεργία των ναυτικών, την απλήρωτη ναυτική εργασία από εταιρείες που ολοένα και μπαίνουν σε κρίση μέσα από αυτόν τον άκρατο ανταγωνισμό και φυσικά πολλά νησιά χωρίς σωστή κάλυψη δρομολογιακή-ακτοπλοϊκή».
«Όντως, χρειάζεται επανασχεδιασμός και επανακαθορισμός των κανόνων για όλα αυτά», επεσήμανε ο κ.
Δρίτσας, για να συμπληρώσει, λίγο αργότερα, «όταν μιλήσουμε για το δημόσιο σχεδιασμό –και θα το κάνουμε πολύ σύντομα-, να μιλήσουμε για σταθερές, βιώσιμες γραμμές σύμφωνα με τις ανάγκες»
Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΚΚΕ Σταύρος Τάσσου έθεσε σε ότι αφορά τα γενικότερα θέματα της ακτοπλοΐας τρία ζητήματα:
1. «Όσον αφορά τους ελέγχους της αξιοπλοΐας των πλοίων και την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών, αυτή πρέπει να γίνεται με κρατική ευθύνη και τη συμμετοχή των ναυτεργατών -των ναυτεργατικών σωματείων- που θα ενισχύουν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».
2. «Πρέπει να καταργηθεί το άρθρο 82 του ν. 4316/2014, που επιτρέπει στα υπέργηρα - υποσυντήρητα άνω των 35 χρόνων πλοία να εκτελούν ταξίδια στην ακτοπλοΐα, παρότι παραβιάζουν κατάφωρα και αυτούς ακόμα τους ανεπαρκείς κανόνες αξιοπλοΐας, θέτοντας σε αυξημένους κινδύνους τη ζωή επιβατών και ναυτεργατών».
3. Η κατάργηση του καμποτάζ και ο υποτιθέμενος ανταγωνισμός δεν οδήγησε σε φθηνότερα εισιτήρια. Το αντίθετο έκανε – ακριβότερα εισιτήρια και χειρότερες συγκοινωνίες. Επομένως, αυτό το παραμύθι περί ανταγωνισμού που θα οδηγήσει στη μείωση των τιμών και σε καλύτερες υπηρεσίες δεν ισχύει.
Ποιες βασικές αλλαγές σχεδιάζονται
Στην επόμενη επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Σεβαστάκη κυριάρχησε το θέμα της προεκλογικής εξαγγελίας και προγραμματικής δέσμευσης του ΣΥΡΙΖΑ για την σύσταση Δημόσιου Φορέα παροχής ακτοπλοϊκού έργου.
Ο βουλευτής, αφού επεσήμανε ότι «υπάρχει μια αδυναμία λόγω έλλειψης θεσμικού πλαισίου να παρεμβαίνει το Υπουργείο διορθωτικά, είτε στις αυθαιρεσίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών είτε στα πολλαπλά εργασιακά προβλήματα που αναδύονται στο εσωτερικό των εταιρειών», έθεσε το καίριο ερώτημα:
«Πότε θα συγκροτηθεί ο Δημόσιος Φορέας Θαλάσσιων Συγκοινωνιών;»
Ο κ. Δρίτσας στην απάντησή του αποκάλυψε, ουσιαστικά, ότι η επεξεργασία των σχεδιαζόμενων παρεμβάσεων γίνεται σε δύο επίπεδα:
1. Στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου σε συνδυασμό με την δημιουργία του Δημόσιου Φορέα.
2.
Αλλαγές στο ακτοπλοϊκό δίκτυο, για τις οποίες όπως φάνηκε επανέρχεται στη συζήτηση η πρόταση, που είχε τεθεί, στα τέλη της δεκαετίας του 1990, από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για δημιουργία ακτοπλοϊκών γραμμών κορμού και δευτερευουσών συνδέσεων.
«(…) θέλουν ακριβώς από τη βάση τους σχεδιασμούς, έτσι ώστε να υπάρχουν και βασικοί κορμοί και επιμέρους συνδέσεις», ανέφερε, χαρακτηριστικά, ο υπουργός.
Να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος σχεδιασμός παρότι τότε λόγω του ελέγχου από το κράτος των δρομολογήσεων των πλοίων ήταν πιο εύκολο να επιβληθεί κάτι τέτοιο δεν εφαρμόστηκε ποτέ καθώς οι τοπικές κοινωνίες οδηγούνται σε απομόνωση και δυσβάστακτο κόστος μεταφορικών ανθρώπων ή εμπορευμάτων, με αποτέλεσμα να απορρίψουν, τότε, την πρόταση…. μετ’ επαίνων.
Ο Δημόσιος Φορέας, που έγινε…. πολυμετοχική ΑΕ
Ειδικά, για τον Δημόσιο Φορέα ο
κ. Δρίτσας ανέφερε ότι «είναι προεκλογική μας εξαγγελία και προγραμματική μας δέσμευση και έχουμε μιλήσει ήδη γι’ αυτό. Οι προεργασίες γίνονται» για να ανακοινώσει ότι ο διάλογος θα ανοίξει «όταν το καλοκαίρι θα φτάνει στο τέλος του, με όλα τα δεδομένα» και να τονίσει «επί τη βάσει συγκεκριμένων προτάσεων».
Ο κ. Δρίτσας δεν αποκάλυψε περισσότερα στοιχεία των προτάσεων που θα παρουσιάσει στον διάλογο σε σχέση με το Δημόσιο Φορέα αλλά νωρίτερα είχε κάνει εμμέσως πλην σαφώς μια αναφορά στα «πειράματα των εταιρειών λαϊκής βάσης ή των δημοτικών επιχειρήσεων (που) δυστυχώς κατέρρευσαν, μέσα από αυτή την υπονόμευση του ανταγωνισμού».
Αντίθετα,
ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Συρμαλένιος μιλώντας σε ημερίδα στη Νάξο παρουσίασε πολύ περισσότερα στοιχεία για το θέμα του Δημόσιου Φορέα λέγοντας, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Σε αυτές τις συνθήκες και με αυτά τα δεδομένα, έρχεται η πρόταση μας για τη δημιουργία του Δημόσιου - Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοίας, ενός φορέα που δεν θα αναβιώσει αποτυχημένα μοντέλα του παρελθόντος, όπως πχ. η "Ελληνική Ακτοπλοϊα" ή Εταιρείες Λαϊκής Βάσης ( άλλωστε μην ξεχνάμε ότι ακόμα και σημερινές εταιρείες όπως η ΝΕΛ και η ΑΝΕΚ, ξεκίνησαν ως τέτοιες.
»
Ο Φορέας αυτός, που δεν θα είναι αμιγώς κρατικός, αλλά πολυμετοχική Α.Ε., με πλειοψηφία του δημοσίου, αλλά και συμμετοχή της αυτοδιοίκησης, επιμελητηρίων, ακόμα και ιδιωτών, δεν θα καταργήσει τη σημερινή ιδιωτική αγορά, αλλά θα λειτουργήσει συμπληρωματικά, προφανώς και ανταγωνιστικά, κατά τα πρότυπα κάποιων σκανδιναβικών χωρών.....».
Ακόμα, ο κ. Συρμαλένιος μιλώντας πιο ειδικά για τον Φορέα- Πολυμετοχική ΑΕ σημείωσε τα εξής:
1. «Θα διαθέτει δικά του πλοία, διαφόρων τύπων και μεγεθών, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του ακτοπλοϊκού δικτύου. Ως Κοινοπραξία με συμμετοχή του δημοσίου, δικαιούται ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για κατασκευή νέων ή και επισκευή παλαιών πλοίων και μάλιστα σε ελληνικά ναυπηγεία, που τώρα φυτοζωούν».
2. «Ο Φορέας αυτός που πρέπει να λειτουργήσει αυτοτελώς έξω από το ΥΝΑΙ, έχει να επιτελέσει δύο βασικά στόχους:
α) Να δημιουργήσει ένα ελάχιστο δημόσιο δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που παίρνοντας υπόψη και ήδη υπάρχουσες μελέτες της Αυτοδιοίκησης, των Επιμελητηρίων κλπ, θα ανταποκρίνεται στο ρόλο της Ακτοπλοϊας ως δημόσιο και κοινωνικό αγαθό και θα στοχεύει και στην κάλυψη συνδυασμένων μεταφορών αεροπορικών, υδροπλάνων κλπ. β) Να παρέχει συγκοινωνιακό έργο, είτε άμεσα με δικά του πλοία, είτε με λίζινγκ, είτε με εκμίσθωση του δικτύου σε ιδιωτικές εταιρείες».
3. «Είναι προφανές ότι η παροχή του συγκοινωνιακού έργου από το Φορέα, θα έχει ως πρώτο στόχο την κάλυψη των γραμμών δημοσίου συμφέροντος, των λεγόμενων άγονων γραμμών και στη συνέχεια βεβαίως την επέκταση του στο συνολικό δίκτυο».